REXSAN

Paprasta: ugdantys žaidimai 2–3 m. vaikams

Esame įpratę, kad ugdantys žaidimai – tai nupirktos kaladėlės, kortelės, dėžutės… Bet egzistuoja daugybė žaidimų, kuriems reikalingi įprasti namų daiktai, o ugdomasis efektas bus net stipresnis: juk 2-3 metų vaikui artimesnis veiksmas su daiktais nei su vaizduote, ir liesdamas jis pasaulį pažįsta geriau. Štai keletas žaidimų, kuriems tereiks… tėvų laiko ir geros nuotaikos.

Linksmasis maišelis

Vaikai labai mėgsta staigmenas, netikėtumus, ypač jei jie linksmi. Padarykite savo vaikui linksmybių maišelį, kad suteiktumėte stimuliuojančių idėjų jo vaizduotei. Ko prireiks? 4 popierinių maišelių ir po 3 daiktus į kiekvieną iš jų. Tarkim, muilas, kempinė ir guminis ančiukas (maudynėms); šaukštelis, lėkštutė ir puodelis (maistui); bateliai, palaidinė ir kelnės (rengimuisi).

Įsisavinami įgūdžiai

Kognityviniai/ mąstymo įgūdžiai

Identifikacija ir klasifikacija

Kalbos ugdymas

Socialinis poveikis

Sudėkite į maišelius po tris tinkančius vieni prie kitų daiktus. Pasodinkite vaiką ant žemės ir paduokite pirmąjį maišelį. Atidarykite jį ir leiskite vaikui išimti vieną iš daiktų, nežiūrint į kitus. Tegu iš pradžių vaikas įvardina daiktą, o paskui paklauskite, kad dar, jo nuomone, galėtų būti viduje. Jei vaikas atspėja teisingai nors vieną iš daiktų – ištraukite ir duokite vaikui. Tegul vaikas pabando atspėti, koks daiktas paskutinis. Jei vaikui sunku atspėti, koks liko paskutinis daiktas – sudėkite pirmuosius du šalia ir paaiškinkite, kaip jie susiję. Kai vaikas atspėja visus tris daiktus, paprašykite, kad paaiškintų, kas tarp jų bendra. Pakartokite su visais maišeliais.

Variantai. Panašų žaidimą sužaiskite su produktais. Tarkim, sudėkite picos padą, padažą ir sūrį, ir paklauskite, kas tarp jų bendra. Taip pat, kai vaikas jau įgudęs žaisti šį žaidimą, visus daiktus iš skirtingų maišelių išėmę sumaišykite ir leiskite vaikui surūšiuoti pagal tai, kas prie ko tinka. Šiame žaidime svarbu įsitikinti, kad visi daiktai saugūs, vaikui žinomi, kad nors dalį jų atspėtų.

Vienas su kitu

Tai šiek tiek panašus į pirmąjį žaidimas, tik skirtas gerokai aukštesniam kognityviniam vaiko ugdymui. Žaidimas bus labai linksmas, jei surinksite kaip įmanoma daugiau įdomių daiktų, kurie dera vienas su kitu.

Ko prireiks? Daiktų, kurie dera vienas su kitu: spyna ir raktas, popierius ir pieštukas, muilas ir rankšluostis, kojinė ir batas ir pan. Taip pat stalo, prie kurio žaisite.

Įsisavinami įgūdžiai

Klasifikacija ir rūšiavimas

Akių ir rankų koordinacija

Smulkioji motorika

Mąstymas

Pasirinkite paprastus, vienas su kitus derančius, bet kuo įvairesnius ir kuo daugiau daiktus. Jei norite, pridėkite vieną kitą sudėtingesnę porą. Išdėliokite visus daiktus ant stalo. Pasodinkite vaiką prie stalo ir parodykite juos jam. Paimkite vieną daiktą ir paprašykite vaiko tarp kitų surasti tą, kuris prie jo tinka. Jei reikalinga, šiek tiek pasakinėkite. Žaiskite, kol bus surastos visos poros.

Variantai. Kai vaikas išmoks parinkti poras iš realių daiktų, paimkite paveikslėlius. Paveikslėliai ne tik pasunkina žaidimą, bet ir atveria platesnes pasirinkimo galimybes.

Kas viduje?

Tokio amžiau vaikai dažnai primena mažuosius tyrinėtojus, nes yra itin smalsūs ir besidomintys viskuo aplinkui. 2-3 m. vaikui patinka viską išardyti ir pažiūrėti, kas viduje. Ši veikla stipriai stimuliuoja protinę veiklą.

Ko prireiks? Popierinių maišelių, nedidelių daiktų, kuriuos būtų galime maišeliuose paslėpti (įprastų žaisliukų, šukų, buteliukų, kamuoliukų, raktų rinkinio, batelių ir pan.) bei lipniosios juostos.

Įsisavinami įgūdžiai

Klasifikacija ir identifikacija

Kognityviniai/ mąstymo įgūdžiai

Smulkioji motorika

Užduoties sprendimas

Paimkite skirtingus, bet vaikui gerai pažįstamus daiktus. Po vieną sudėkite į maišelius, maišelio viršų užlenkite ir užklijuokite lipniąja juosta. Kartu su vaiku atsisėskite ant žemės, o maišelius paslėpkite už savęs. Paimkite vieną maišelį su vienu daiktu ir duokite vaikui ji pačiupinėti, paskatinkite jį paspėlioti, kas viduje. Jei vaikui nepavyksta atspėti, galite šiek tiek jam pasakinėti, bet nepasakykite atsakymo. Spėliokite, kol vaikui pavyks. Jei vis dėlto vaikutis pasiduoda, paslėpkite maišelį ir duokite pabandyti su kitu daiktu. Gal šįkart pavyks? Kai abu išsakysite savo įsivaizdavimus, atverkite maišelius ir pažiūrėkite, ar pavyko.

Variantai. Tegul vaikutis jums taip pat paruošia savo paslaptingų daiktų paketėlius.

Viskas susimaišė

Padėkite vaikui ugdyti nuoseklumo įgūdį, kuris itin praverčia ir paskatinimą mokymąsi skaityti.

Ko prireiks? Nuotraukų serijos – tarkim, iš atostogų, gimtadienio, kažkokios kitos šventės ir pan. Balto didelio popieriaus lapo, flomasterių, stalo.

Įsisavinami įgūdžiai

Priežastis ir pasekmė

Kognityviniai/ mąstymo įgūdžiai

Nuoseklumas ir pasirengimas skaitymui

Šeimos albume suraskite 4 nuotraukas iš vienos serijos – gimtadienio, šventės ir pan. Sudarykite fotografijų eilę: pradžia, vidurys, pabaiga. Tarkim: 1. Svečių sutikimas. 2. Apžiūrime dovanas. 3. Tortas. 4. Atsisveikinimas. Ant popieriaus lapo nupieškite 4 kvadratų, kurie būtų kiek didesni nei nuotraukos, eilę. Sunumeruokite kvadratus nuo 1 iki 4. Pasodinkite vaiką priešais stalą su popieriaus lapu. Duokite vaikui peržiūrėti nuotraukas. Prisiminkite, koks įvykis kiekvienoje iš jų įamžintas, tada paklauskite: „Kas buvo iš pradžių?“. Pasižiūrėkite, ar jis sugebės išrinkti pirmąją (eilės tvarka) nuotrauką. Jei reikia, padėkite. Tegul vaikas padės pirmąją nuotrauką ant kvadrato su skaičiumi „1“. Viską pakartokite su kitomis nuotraukomis.

Variantai. Vietoj nuotraukų galite naudoti paveikslėlius, kuriuos iškirpkite iš nebereikalingų užduotėlių ar kitų knygelių. Lygiai taip pat parinkite paveikslėlius pagal eiliškumą ir tegul vaikas juo sudėlioja taip, kaip turi būti. Taip pat galima pradėti nuo trijų, o ne nuo 4 paveikslėlių, jei vaikui šis žaidimas kiek per sudėtingas.

Žaidžiame „Antpirštį“

Ar galite apgauti savo vaiką? Anksčiau tikrai galėjote, tačiau jis jau pakankamai didelis ir tai padaryti vis sunkiau. Kita vertus, rizikuoti savo taupyklės turiniu žaidžiant „Antpirštį“, nevertėtų.

Ko prireiks? Stalo, 3 nedidelių, skirtingų spalvų stiklinių ar puodelių, dubenėlių bei mažų saldainiukų ar sausainių.

Įsisavinami įgūdžiai

Akių ir rankų koordinacija

Užduoties sprendimas

Žvilgsnio aštrumas ir stebėjimas

Pasodinkite vaikutį prie stalo ir padėkite čia 3 skirtingų spalvų indelius dugnu į viršų (t. y., apverstus). Priešais vieną iš indelių padėkite saldainį ar sausainį. Paslėpkite skanumyną po vienu iš indelių. Stumdykite apverstus indelius ir keiskite jų vietą išlaikydami vaiko dėmesį ties tuo, po kuriuo slypi gardumynas. Paklauskite vaiko, kuriame paslaptis? Tegul vaikutis išrenka ir pats atverčia pasirinktą dubenėlį bei patikrina, ar ten yra skanumynas. Jei jis atspėjo – saldainis ar sausainis jo. Pabandykite dar kartą.

Variantai. Po kiekvienu puodeliu paslėpkite skirtingus saldumynus ir paprašykite vaikučio surasti konkretų, jūsų išrinktą skanėstą. Pasunkinti žaidimą galima ir parinkus tris vienodų spalvų indelius. Indelius maišykite lėtai, kad vaikas spėtų sekti ir koncentruoti žvilgsnį. Žaidimo tikslas – ne apvilti vaiką, o padėti laimėti.

Pagal užsienio spaudą parengė Jurga Lūžaitė-Kajėnienė

TAIP PAT SKAITYKITE