Avene

Ar žinote, kad…yra akinių lęšiai, skirti vairavimui!

Ar žinote, kad…yra akinių lęšiai, skirti vairavimui!

Šiais laikais sunku įsivaizduoti gyvenimą be automobilio. Automobilių skaičius Lietuvoje nuolat didėja. Pagal valstybės įmonės „Regitra“ 2010 m. duomenis automobilių skaičius Lietuvoje siekė net 1954 592, o prieš penkerius metus jis buvo 1658 068.

Vairavimas – sudėtinga veikla, kuri reikalauja iš vairuotojo ypatingo dėmesio, atminties, susikaupimo. Vairuotojas turi gerai orientuotis eismo aplinkoje ir pritaikyti savo vairavimo įgūdžius prie pasikeitusių vairavimo sąlygų, teisingai įvertinti atstumus, gerai žinoti eismo ženklus, pažinti šviesoforo spalvas ir tuo pačiu sekti automobilio prietaisų parodymus, turėti galimybę atsiliepti į telefono skambučius, pažiūrėti į žemėlapį, o dar kartais tenka sudrausminti automobilyje sėdinčius vaikus ir t.t. Tai tik maža dalis veiksmų iš daugelio, kuriuos dažniausiai atlieka vairuotojai.

Geras regėjimo aštrumas yra viena  pagrindinių saugaus vairavimo sąlygų. Vairuotojo pažymėjimui gauti gydytojas oftalmologas nustato regėjimo aštrumą, regėjimo lauką, regėjimą prieblandoje bei progresuojančias akių ligas. Geras matymas yra ne tik vairuotojo, bet ir visų kitų eismo dalyvių saugumo garantas. Priešingu atveju, galima sulaukti labai skaudžių pasekmių.

Jeigu regėjimo aštrumas nėra pakankamas, tuomet vairuotojas negali tinkamai įvertinti atstumų, vaizdų, kontrasto, kelio ženklų. Visi šie veiksniai neigiamai įtakoja vairuotojo reakciją ir padidina eismo nelaimių riziką. Aišku, kad geras matymas negarantuoja šimtaprocentinio saugumo kelyje, tačiau jo nebuvimas daugelį kartų padidina galimą riziką. Be to vairuotojai dažnai susiduria ne tik su  šviesiu paros metu, bet ir dargana, rūku, prieblanda, naktimi.

Ką išgyvena vairuotojo akys skirtingu paros metu, bei kokie akinių lęšiai labiausiai tinka vairavimui patirtimi dalinasi optikos „Vizija“ optometrininkė Monika Patalauskienė.

Vairavimo lęšiai šviesiu paros metu

Vairavimas  dieną, ypatingas tuo, kad į akį patenka daug šviesos, o tai reiškia, kad akies vyzdys sumažėja  nuo 1,5 mm iki 3,0 mm, priklausomai nuo šviesos intensyvumo. Mažesnis vyzdžio dydis formuoja ryškesnį vaizdą, netgi paslepia nedidelio laipsnio refrakcijos ydą.

Pasitaiko, kad vairuotojas turi nepilnai iškoreguotą regėjimą, o esant ryškiam apšvietimui jis nebesiskundžia prastesniu matymu. Tačiau esant pilnai korekcijai vairuotojams šviesią dieną trukdo tiesioginės saulės šviesos akinimas, šviesos atspindžiai.

Kad apsaugoti akis nuo akinančios saulės šviesos dažniausiai rekomenduojama vairuoti su akiniais nuo saulės arba gamintis tonuotus akinius. Kokybiškų akinių nuo saulės gamintojai visuomet nurodo saulės akinių lęšių kategoriją:

  1. kategorija. Lęšiai yra šviesūs, turintys lengvą atspalvį, todėl akių apsauga nuo saulės šviesos yra nedidelė. Tokie lęšiai praleidžia 43 – 80 proc. šviesos. Nerekomenduojami vairavimui naktį.
  2. kategorija. Akinių lęšiai vidutinio tamsumo. Jie gerai apsaugo nuo neintensyvios saulės miesto alėjose ir gatvėse. Šviesos praleidžia 18 – 43 proc. Nerekomenduojami vairavimui naktį.
  3. kategorija. Šios kategorijos akinių lęšiai turi ryškų tamsinimą, tinka visiems, kurių akys jautrios saulės šviesai. Šviesos praleidžia 8 – 18 proc. Šie akiniai apsaugo nuo didesnio saulės intensyvumo, atsispindinčio nuo vandens ar sniego. Rekomenduojami kasdieniam nešiojimui. Nerekomenduojami vairavimui naktį. Tokios kategorijos lęšiai yra patys populiariausi.
  4. kategorija. Tokie akiniai skirti keliaujantiems tropinėse šalyse ar besiilsintiems saulėtuose paplūdimiuose, kalnuose, slidinėjant. Šviesos praleidžia 3 – 18 proc. Paprastai tokie akiniai turi labai tamsius lęšius, todėl su jais negalima vairuoti.

Unikalūs fotochrominiai lęšiai vairuotojams – „DriveWear“. Dar visai neseniai vairuotojai negalėjo pasinaudoti fotochrominių lęšių teikiamais privalumais vairuojant automobilį, nes šie  nepatamsėdavo. Priekinis mašinos stiklas sulaiko ultravioletinius spindulius, o šie lęšiai tamsėja priklausomai nuo ultravioletinių spindulių kiekio ir nuo natūralaus apšvietimo.

„DriveWear“ lęšiai  – pirmieji poliarizuoti fotochrominiai lęšiai, skirti vairuotojams, kurie tamsėja už automobilio stiklo. Naujieji lęšiai patamsėja automobilio salone, o užtamsėjimo intensyvumas priklauso nuo šviesos intensyvumo. Jie tinkami naudoti bet kokiomis oro sąlygomis, o dienos šviesoje šie lęšiai užtikrina vairuotojui komfortą ir saugumą.

Vairuojant automobilį ūkanotą dieną, lęšių spalva bus gelsvai žalsva. Ši spalva parinkta kaip geriausiai sumažinanti atspindžius,  o šviesos pralaidumas – 35 proc.

Saulėtą diena šie lęšiai įgauna vario spalvą, kuri pašalina šviesos perteklių ir pašalina atspindžius. Tai užtikrina gerą kelio ženklų matymą bei išryškina žalią – raudoną spalvas. Šviesos pralaidumas sumažės iki 21 proc.

Jei su šiais lęšiais būsite lauke saulėtą dieną jų spalva bus tamsiai ruda. Šiomis sąlygomis, šie lęšiai taip pat filtruoja šviesos perteklių ir užtikrina komfortą. O šviesos pralaidumas sumažės iki 12 proc.

Spalvinė šių lęšių charakteristika optimaliai pritaikyta žmogaus akies jautrumui spalvoms ir prisitaiko prie pasikeitusių oro ir kelio sąlygų, tuo pačiu sumažindama padidėjusią akių įtampą.

Didelis šių lęšių privalumas – poliarizuota danga, kuri apsaugo vairuotojo akis nuo trukdančių atspindžių ir blyksnių. „DriveWear“ lęšiai 100 proc. apsaugo nuo UV A ir nuo UVB.
Šie lęšiai neturi būti naudojami vairuojant naktį.

Vairavimo lęšiai esant rūkui, šlapdribai, sutemoms, lietui, taip pat naktį

Lęšiai su „Blue Blocker“ danga. Lęšiai su šia danga turi gana ryškius atspalvius, pagrindinė spalva geltona. „Blue Blocker“ danga paryškina esamą vaizdą, vairuotojui padeda geriau nustatyti atstumą bei apsaugo nuo UV spindulių. „Blue Blocker“ danga yra naudinga esant rūkui, šlapdribai, sutemoms, lietui, visose sudėtingose oro sąlygose, taip pat naktį.
Pagrindinis šių lęšių privalumas vairuotojo matymui –  padidėjęs vaizdo kontrastas ir pašviesėjimo efektas. Ši danga blokuoja mėlyną spalvą bei sumažina spalvinius iškraipymus.

Regėjimo sąlygos, vairavimui tamsiu paros metu

Vairavimas tamsiu paros metu visuomet reikalauja iš vairuotojų ypatingo dėmesio, atsargumo, atidumo, nepriklausomai nuo jo regėjimo. Aiškiam matymui yra būtina šviesa, kuri stimuliuoja matymo procesą. Tam, kad galėtume skirti daiktus savo regėjimo lauke, jie turi būti arba šviesesni arba tamsesni už aplinką. Vairuotojo reakcijos greitis 90 proc. priklauso nuo matymo, o naktinis matymas visuomet yra prastesnis. Vienas iš apsunkintų vairavimo sąlygų – sumažėjęs vaizdo kontrastas. Tuomet akies vyzdys išsiplečia iki 4 – 7 mm. Prie tokio vyzdžio dydžio išryškėja visi regėjimo fokusavimo sistemos trūkumai. Dar vienas nepatogumas – priešais važiuojančio automobilio šviesų akinimas.

Vairuotojai, pagal savo matymą yra skiriami į dvi kategorijas:

  1. Vairuotojai, turintys gerą regėjimą ir jiems nereikalinga korekcija,
  2. Vairuotojai su prastu regėjimu , kuriems yra reikalinga korekcija.

Pirmajai grupei vairuotojų nereikia jokių korekcinių lęšių, nes bet kokio lęšio uždėjimas priešais sveiką akį neduos jokios naudos vairuotojo matymui, netgi priešingai –  gali dar labiau sumažinti vaizdo kontrastą.

Vairuotojams su prastesniu regėjimu, kuriems reikalinga korekcija siūlome rinktis skaidrius lęšius su antirefleksine danga. Ši danga sumažina atspindžius ir padidina į akį patenkančios šviesos kiekį.Tokie lęšiai padidina matymo komfortą ir sumažina akių įtampą. Taip pat galima vairuoti ir su fotochrominiais lęšiais, tačiau jų charakteristikoje būtinai turi būti nurodyta, kad jie turi didelį šviesos pralaidumo koeficientą, neturi jokio likutinio atspalvio, yra su antirefleksine danga.

Keletas patarimų vairuotojams dėl saugesnio vairavimo nakties metu

  • Reguliariai tikrinkitės regą ir visuomet nešiokite tik pagal Jūsų receptą pagamintus akinius ar kontaktinius lęšius;
  • Akinių lęšiai, automobilio langas, lempos – jie visada turi būti švarūs;
  • Vairuojant būtinai naudokitės šoniniais veidrodėliais;
  • Šiek tiek palenkite galvą žemyn ir į dešinę kai pamatote priartėjantį priešais atvažiuojantį automobilį. Taip laikykite galvą kol šis automobilis pravažiuos (taip sumažinsite apakinimo šviesomis efektą). Tokioje padėtyje kaip ir ankščiau matysite atvažiuojantį automobilį periferiniu matymu, tačiau akinanti šviesa mažiau erzins, nes ji pateks į mažiau jautrią akinimui tinklainės dalį.
  • Venkite vairavimo dideliu greičiu ir sumažinkite greitį esant blogam kelio matomumui;
  • Turėkite automobilyje atsarginę porą akinių;
  • Nevairuokite automobilio su akiniais nuo saulės, nes jie sumažina į akį patenkančios šviesos kiekį;
  • Vairuojant naktį, naudokitės akiniais su skaidriais akinių lęšiais, turinčiais antirefleksinę (atspindžius mažinančią) dangą;
  • Jei Jūsų kelionė tolima – reguliariai darykite stovėjimo aikštelėse pertraukėles. Pasimėgaukite kava ir tuo pačiu palaikyti reikiamą budrumą kelyje.

TAIP PAT SKAITYKITE