Natula

Kodėl reikia vartoti maisto papildus ir kokia jų nauda

Maisto papildai

Maisto papildai yra pagrindinė sveikos gyvensenos dalis. Šiame straipsnyje patarimais dalinasi Rawpowders.lt ekspertai. Papildai gali pagerinti jūsų sveikatą ir savijautą suteikdami maistinių medžiagų ir kitų junginių, kurių gali trūkti jūsų mityboje. Jie taip pat gali padėti išvengti tam tikrų ligų rizikos ir palaikyti gerą sveikatą. Vitaminai, mineralai ir kitų rūšių maisto papildai atlieka svarbų vaidmenį išlaikant jūsų sveikatą. Jie būtini daugeliui organizmo procesų, pavyzdžiui, padeda virškinimo sultims skaidyti maistą, reguliuoja hormonų kiekį ir sudaro raudonuosius kraujo kūnelius, kurie perneša deguonį po visą organizmą. Jie taip pat gali turėti teigiamos įtakos sveikatai, nes palaiko įvairias organizmo funkcijas. Pavyzdžiui, vitaminai A ir C veikia kartu su organizmo fermentais ir padeda sintetinti baltymus. Be to, jie palaiko imuninę sistemą stiprindami antikūnus, gaminamus prieš įsibrovusius mikroorganizmus – bakterijas ar virusus. Jie taip pat padeda normaliam augimui ir vystymuisi, tiekdami tinkamus statybinius blokus naujoms ląstelėms arba ląstelėms atkurti po sužalojimų. Maisto papildų svarba yra kivaizdi, nes dauguma žmonių negauna pakankamai tam tikrų maistinių medžiagų vien iš maisto. Todėl šios trūkstamos medžiagos dažnai vartojamos kaip maisto papildai. 

Kokie yra skirtingi maisto papildų tipai?

Maisto papildai yra rekomenduojami tam, kad organizmas gautų reikiamas maistines medžiagas, kurių gali trūkti dėl nepilnavertės mitybos, turimos alergijos ar kitų sveikatos problemų. Jie gali padėti palaikyti arba atkurti sveikatą, o priklausomai nuo jų tipo, net išvengti kai kurių rimtų sutrikimų ir ligų, pavyzdžiui:

  • Vitaminai ir mineralai: jie gali padėti palaikyti imunitetą, raumenų ir skeleto sistemos sveikatą, nervų sistemos funkciją ir kt.
  • Omega-3 riebalų rūgštys: jos gali palaikyti širdies ir kraujagyslių sveikatą, sumažinti uždegimą organizme ir teigiamai paveikti smegenų funkciją.
  • Probiotikai: jie gali palaikyti žarnyno mikroflorą ir imuninę sistemą.
  • Antioksidantai: jie gali apsaugoti ląsteles nuo laisvųjų radikalų ir užkirsti kelią senėjimo procesams.

Tačiau reikia atkreipti dėmesį, kad maisto papildai neturėtų būti laikomi panacėja visoms sveikatos problemoms ir juos reikėtų vartoti tik pasitarus su gydytoju arba dietologu. Be to, svarbu vartoti tik patikimus ir saugius produktus, kurie yra registruoti sveikatos apsaugos institucijose.

Kuo skiriasi vitaminai ir mineralai?

Vitaminai ir mineralai yra maistinės medžiagos, tačiau jie skiriasi savo sudėtimi ir vaidmeniu organizme. Vitaminai yra organiniai junginiai, reikalingi organizmo normaliam funkcionavimui, jie padeda organizmui pasisavinti maistines medžiagas. Mineralai yra neorganiniai junginiai, reikalingi organizmo vystymuisi, jie palaiko skeleto, raumenų, nervų ir hormonų sistemų funkcionavimą. Vitaminai dažniausiai yra labiau jautrūs temperatūrų skirtumui ar oksidaciniams procesams, o mineralai yra stabilesni.

Svarbiausios maistinės medžiagos gerai sveikatai

Visas maistas teikia maistinių medžiagų, tačiau ne visi maisto papildai teikia tas pačias maistines medžiagas. Toliau išvardytos maistinės medžiagos, kurios yra svarbiausios gerai sveikatai palaikyti. 

Geležis: šis mineralas būtinas imuninės sistemos augimui, vystymuisi ir sveikatai. Žmonės, kurių geležies kiekis yra mažas, dažniau serga infekcijomis, pavyzdžiui, peršalimo ligomis ir gripu. 

Vitaminas C: Vitaminas C stiprina imuninę sistemą, mažina cholesterolio kiekį kraujyje ir padeda apsaugoti ląsteles nuo laisvųjų radikalų daromos žalos. 

– Vitaminas A: šis vitaminas padeda palaikyti sveiką odą, akis, plaučius ir virškinamąjį traktą. Jis būtinas regėjimui, imunitetui ir medžiagų apykaitos funkcijoms. 

– Beta karotinas: Tai antioksidantas, kuris organizme virsta vitaminu A. Vitaminas A būtinas normaliam akių, plaučių ir virškinamojo trakto augimui ir vystymuisi. 

– Vitaminas B12: tai pagrindinė maistinė medžiaga, reikalinga raudoniesiems kraujo kūneliams, pernešantiems deguonį kraujyje, susidaryti. Per mažas vitamino B12 kiekis gali sukelti anemiją, nuovargį, silpnumą ir depresiją. Vitamino B12 yra tam tikruose maisto produktuose, pavyzdžiui, mėsoje, kiaušiniuose, pieno produktuose ir praturtintuose pusryčių dribsniuose. 

– Vitaminas E: Tai stiprus antioksidantas, apsaugantis ląsteles nuo laisvųjų radikalų daromos oksidacinės žalos. 

Folio rūgštis: ši maistinė medžiaga svarbi naujų ląstelių vystymuisi, todėl nėščioms ir planuojančioms susilaukti vaikų moterims ši maistinė medžiaga reikalinga.

Maisto papildų vartojimo nauda

Maisto papildai gali suteikti jums būtinų maistinių medžiagų, kurių nėra maiste, pavyzdžiui, vitaminų A, C ir B komplekso bei folio rūgšties. Žmonėms, vartojantiems maisto papildus, mažesnė rizika susirgti širdies ligomis ir kai kuriais vėžiniais susirgimais. Maisto papilduose esančios maistinės medžiagos taip pat gali palaikyti jūsų svorį, nes padeda jaustis sotesniems suvalgius mažiau kalorijų. Be to, kai kurie maisto papildai gali apsaugoti nuo tam tikrų ligų arba palaikyti gerą sveikatą, nes padeda palaikyti sveiką hormonų pusiausvyrą organizme. Maisto papildai taip pat gali palaikyti jūsų sveikatą gerindami energijos lygį ir palaikydami imuninę sistemą. Kai kurie maisto papildai taip pat gali padėti išvengti tam tikrų ligų, pavyzdžiui, aukšto kraujospūdžio, 2 tipo diabeto ir tam tikrų vėžinių susirgimų, arba jas gydyti.

Kaip saugiai vartoti maisto papildus

Prieš pradedant vartoti bet kokį maisto papildą, svarbu pasitarti su gydytoju. Taip pat galite apsvarstyti galimybę pasikonsultuoti su mitybos specialistu, kuris padėtų jums ir gydytojui sudaryti sveikos mitybos planą. Visada laikykitės nurodymų, pateiktų ant bet kurio įsigyto maisto papildo pakuotės. Dauguma maisto papildų turėtų būti vartojami valgant maistą, kuriame yra skaidulinių medžiagų šaltinių, pavyzdžiui, vaisių ar daržovių, nes jie sunkiau virškinami, kol skaidulinės medžiagos nesuvartojamos. Įsitikinkite, kad vartodami bet kokį maisto papildą geriate pakankamai vandens. Taip išvengsite nepageidaujamo šalutinio poveikio, susijusio su hidratacija. Per parą turėtumėte suvartoti bent 2-3 litrus vandens. Jei vartojate kokius nors vaistus, prieš pradėdami vartoti bet kokius maisto papildus, pasitarkite su gydytoju. Daugelis maisto papildų gali sąveikauti su paskirtais vaistais, todėl turėtumėte vengti juos vartoti, jei vartojate ir receptinius vaistus.

Maisto papildų saugos klausimai

Nors maisto papildų vartojimo nauda yra didelė, jie taip pat gali turėti keletą saugumo problemų. Kai kurių maisto papildų sudėtyje gali būti sudedamųjų dalių, kurios nėra patvirtintos vartoti maisto papilduose, pavyzdžiui, receptinių vaistų, vaistažolių ar net farmacinės paskirties metamfetamino. Kai kuriuose maisto papilduose taip pat gali būti sudedamųjų dalių, kurios nenurodytos ant pakuotės, todėl sunku tiksliai nustatyti, ką vartojate. Taip pat svarbu pažymėti, kad daugelis įprastų maisto produktų, pavyzdžiui, kava, arbata, kakava ir vynas, laikomi maisto papildais. Nors šie produktai yra labai maistingi, jie taip pat gali turėti didelę įtaką kasdienei energijai ir cukraus kiekiui kraujyje. Turėtumėte rinktis tokius maisto papildus, kurie suteikia maistinių medžiagų, tačiau neturi energijos ar cukraus kiekį kraujyje didinančio įprastų ne maisto papildų poveikio.

Ar turėtumėte vartoti maisto papildus?

Nors maisto papildai gali turėti didelę įtaką jūsų sveikatai ir gerovei, jie nepakeičia sveikos mitybos. Visada reikėtų skatinti sveiką mitybą, įskaitant vitaminų ir mineralų suvartojimą su maistu pirmoje vietoje, o tik po to renkantis papildus. Maisto papildų vartojimas gali būti naudingas, jei dėl sveikatos sutrikimų ar ligos negalite suvartoti pakankamai maistinių medžiagų iš maisto produktų.

Kaip saugiai ir veiksmingai vartoti maisto papildus?

  • Prieš pradėdami vartoti bet kokį maisto papildą, pasitarkite su gydytoju ir įsivertinkite visas galimas rizikas, kurios gali kilti dėl maisto papildo vartojimo.
  • Perskaitykite ir supraskite sudedamąsias dalis, išvardytas ant maisto papildo pakuotės ar etiketės. 
  • Bet kokį maisto papildą vartokite valgio ar užkandžio metu, kuriame yra skaidulinių medžiagų, pavyzdžiui, vaisių ar daržovių. 
  • Gerkite pakankamai vandens. 
  • Laikykitės rekomenduojamos dozės, nurodytos ant pakuotės ar paskirtos gydytojo. 
  • Maisto papildus laikykite vaikams nepasiekiamoje vietoje. 
  • Jei nesate tikri dėl maisto papildo saugumo ar veiksmingumo, pasitarkite su gydytoju arba mitybos specialistu.

TAIP PAT SKAITYKITE