Nobel biocare

Ar ant žarijų kepta marinuota mėsa gali būti sveika ir kokios klaidos ją sugadina?

Marinuota mėsa kepta ant žarijų

Ant žarijų kepta pirktinė ar savo pačių marinuota mėsa jau seniai tapusi tikra vasaros klasika – ypač nacionalinių, tradicinių ar asmeninių švenčių proga. Tai patvirtina ir prekybos tinklo „Maxima“ duomenys – pastebima, jog artėjant Liepos 6-ajai išauga, marinuotos ir šviežios mėsos, taip pat marinatų, grilio reikmenų pardavimai. Tai, kad tautiečiai mėgsta ant žarijų keptą mėsą pastebi ir dietologas Edvardas Grišinas bei dalijasi trimis patarimais, kurie padės mėgautis šiuo patiekalu sveikatai palankiau bei nesugadinti mėsos.

„Įsibėgėjus grilio sezonui, o ypač artėjant šventėms vasarą, pirkinių krepšeliuose dažniausiai atsiduria įvairūs kiaulienos, vištienos, jautienos gaminiai. Tiesa, prieš šventes stebimas ir didesnis tautiečių noras paeksperimentuoti, pavyzdžiui, su žvėriena, antiena ar netgi putpelių mėsa. Ruošiantis minėti Valstybės dieną, didesnio dėmesio susilaukia ir įvairūs mėsos marinatai. Atsižvelgdami į įvairiausius pirkėjų poreikius siekiame užtikrinti, jog asortimente tiek prieš šventes, tiek kasdieniam stalui kiekvienas rastų jo skoniui tinkamiausias, kokybiškas prekes už prieinamą kainą“, – sako Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė, prekybos tinklo „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių reikalų departamento direktorė.

Prekybos tinklo pirkėjai ne vienerius metus ištikimiausi išlieka kiaulienos šašlykui – jie sudaro apie 80 proc. nuo visų parduodamų šašlykų. Tačiau kasmet populiarėja vištienos ir kalakutienos šašlykai, sparčiai auga jautienos kepsnių bei kitų griliui skirtų jau marinuotų mėsos gaminių pardavimai.

Gydytojas dietologas, „Maximos“ funkcinės mitybos partneris Edvardas Grišinas taip pat pastebi, jog ant žarijų keptą marinuotą mėsą gyventojai išties mėgsta. Tačiau klausimų, ar toks pasirinkimas yra sveikatai palankus, vasaros sezonu gerokai padaugėja.

„Fiziologiškai mėsa yra vienas geriausiai žmogaus organizmui prieinamų baltymų šaltinių. Mėsoje taip pat gausu amino rūgščių, cinko, B grupės vitaminų, seleno, fosforo, niacino, geležies. Svarbu ir tai, kad mėsoje esančias mineralines medžiagas žmogaus organizmas lengvai pasisavina. Tad mėsa išties gali praturtinti organizmą reikalingomis medžiagomis, tik svarbu tinkamai ją pasirinkti, paruošti ir dėmesingai kepti. Priešingu atveju toks patiekalas gali tapti tikru iššūkiu virškinimo sistemai, o juk mėsos grilinimas dažnam yra neatsiejama vasaros potyrių dalis, kurios tikrai nesinorėtų atsisakyti“, – sako gydytojas dietologas E. Grišinas ir pataria, kaip tinkamai išsirinkti jau marinuotą mėsą, kaip marinuoti ją patiems bei išsikepti sveikatai palankiau.

Pirma – rinkitės liesesnę mėsą ir skaitykite etiketes 

Renkantis jau paruoštą kepimui marinuotą mėsą, gydytojas dietologas ragina atkreipti dėmesį į etiketes – ar mėsos marinate nėra sveikatai nepalankių maisto priedų – konservantų, skonio ir kvapo stipriklių, dažiklių ir t.t.

„Taip pat reikėtų atkreipti dėmesį, ar marinato sudėtyje nėra krakmolo, rafinuotų aliejų, pridėtinio cukraus, druskos – iki 1 g/100 g. Atidžiai rinktis jau marinuotą mėsą turėtų ir alergijų turintys žmonės – ypač svarbu pasidomėti, ar sudėtyje nėra alergizuojančių produktų bei maisto priedų, pavyzdžiui, pieno produkcijos, riešutų, salierų, garstyčių ar kitų alergenų“, –  vardija „Maximos“ funkcinės mitybos partneris.

Ketinantiems mėsą marinuoti patiems, E. Grišinas pataria rinktis ją kokybišką ir šviežią: „Rinkitės liesesnes mėsos dalis – jos yra lengviau virškinamos, liesoje mėsoje daugiau baltymų nei riebioje. Esant galimybei, rinkitės kiaulienos kumpį ar paukštieną, vietoje riebios raudonos mėsos. Ypač svarbu mėsos nepersūdyti – verčiau naudoti daugiau šviežių ir džiovintų prieskoninių žolelių – čiobrelių, rozmarinų, raudonėlių, kurie ne tik suteikia mėsai puikų aromatą, bet ir padeda apsaugoti nuo kepimo metu išsiskiriančių kancerogeninių medžiagų, kurios apsunkina virškinimą, susidarymo. Šios medžiagos gali sukelti sunkumą skrandyje, sutrikdyti normalų virškinamojo trakto darbą.“

Dietologas priduria, kad tinkamiausi mėsai yra rūgštaus pagrindo marinatai – tyrimai rodo, kad marinatų gardinimas citrinos sultimis, vynu, taip pat žolelėmis – šalaviju ar rozmarinu, gali iki 90 proc. sumažinti kenksmingų medžiagų susidarymą mėsos kepimo metu. Mėsos marinavimui taip pat puikiai tinka medus, garstyčios, balzaminis actas – tai išties sveikatai palankesnė alternatyva nei majonezo pagrindo marinatai.

Antra – laikykite šaltai ir neperkepkite 

Tinkamai išsirinkus jau marinuotą mėsą ar ją išmarinavus patiems, kitas svarbus žingsnis – pasirūpinti saugia mėsos kelione į gamtą ar svečius, ypač karštą dieną. „Svarbu pasirūpinti, kad mėsa būtų saugiai vakumuota bei patalpinta į šaltkrepšį. Palikus termiškai neapdorotą mėsą šiltai ar dar blogiau – tiesioginiuose saulės spinduliuose, kaupiasi ir dauginasi bakterijos, galinčios sukelti bakterinį virškinamojo trakto uždegimą“, – perspėja E. Grišinas.

Mėsai saugiai nukeliavus į grilį, ypač svarbu jos neperkepti ir nesudeginti. Anot gydytojo dietologo, svarbu nekepti mėsos virš tiesioginės ugnies – reikėtų palaukti, kol malkos sudegs, tačiau žarijos bus pakankamai kaitrios.

„Svarbu prižiūrėti kepamą mėsą, kad ši pernelyg neapskrustų, o nuo varvančių riebalų įsiplieskus ugniai, ją būtina užlieti vandeniu. Taip mėsą apsaugosite nuo tiesioginės liepsnos ir dūmų, bus išsaugota mėsos maistinė vertė ir sultingumas“, – pataria E. Grišinas.

Trečia – rinkitės derantį ir subalansuotą garnyrą

„Svarbu ne tik tai, kokią marinuotą mėsą renkatės, kaip ją pagaminate, bet ir kokius pagardus ar garnyrą renkatės šalia. Galbūt ir neišvengsime stipriau paskrudusių mėsos gabalėlių, tačiau labai svarbu, kad visada pasirūpintume antioksidantų ir ląstelienos turtingais garnyrais, kurie padės lengviau suvirškinti patiekalą. Pakeiskite tradicinius ryžius ar miltinius gaminius šviežių daržovių salotomis“, – siūlo E. Grišinas.

Dietologas pataria šalia ant žarijų keptos mėsos lėkštėje visuomet paserviruoti šviežių sezoninių daržovių, pagardintų alyvuogių aliejumi, citrinų sultimis, prieskoninėmis žolelėmis. Taip pat grilyje ar folijoje keptų dūminio skonio daržovių, tokių kaip bulvės, cukinijos, paprikos, žiediniai kopūstai, baklažanai, paprikos, svogūnai ir t.t.

Ranigast sos

TAIP PAT SKAITYKITE