Gudručio vaistinė

Važiavimas dviračiu: sveikatos stiprinimas ir saugumas

Sveikatos stiprinimas

Atšilus orams miesto gatvėse pasirodo vis daugiau žmonių, kurie pasirenka dviratį, kaip puikią alternatyvią važiavimo priemonę bei važiavimą dviračiu kaip aktyvią laisvalaikio praleidimo formą. Pravartu priminti apie važiavimą dviračiu naudą sveikatai ir saugumo taisykles bei paraginti dviratininkus jų laikytis.

Sveikatos specialistai dviratį vertina, kaip vieną iš geriausių priemonių gerai žmogaus savijautai užtikrinti, nes dviračiu važiuoti yra ne tik smagu, bet ir naudinga. Važiuojant dviračiu sustiprėja kojų ir sėdmenų raumenys, pagerėja širdies-kraujagyslių bei kvėpavimo sistemos veikla. Tai puikus būdas grūdintis ir stiprinti imunitetą.

Važiavimas dviračiu veikia daugelį mūsų organizmo funkcijų. Tokia treniruotė visų pirma naudinga širdžiai ir kraujagyslių sistemai. Kiekvienas gali pasirinkti norimą mynimo intensyvumą. Tuo metu, kai mes miname dviračio pedalus, širdies raumuo susitraukia intensyviau. Tokiu būdu mes treniruojame širdies raumenį, padidinant jo ištvermę. Svarbiausia nepersistengti- pradėti nuo nedidelių važiavimo atstumų.

Važiuojant dviračiu suaktyvėja kvėpavimas, kraujas aprūpinamas deguonimi. Tuo metu ir galvos smegenys aprūpinami deguonimi, o tai teigiamai veikia darbingumą ir atmintį. Aktyvus kvėpavimas sumažina kvėpavimo takų ligų riziką. Pasivažinėjimui patartina rinktis parkus, miškus, nutolusius nuo intensyvaus eismo.

Dviratį patartina rinktis žmonėms, turintiems antsvorio. Ši priemonė ne tik padės sudeginti nereikalingas kalorijas, bet ir pagreitins medžiagų apykaitą, nuo kurios priklauso žmogaus kūno svoris. Apskaičiuota, kad valandą pavažinėjus dviračiu, sudeginama nuo 185 iki 540 kcal, priklausomai nuo važiavimo greičio.

Važiuojant dviračiu nuolat tenka stebėti kas vyksta mūsų akiratyje, tai yra veiksminga mankšta akių raumenims, kuri sumažina trumparegystės atsiradimo riziką.

Važiavimas dviračiu-puiki priemonė atitrūkti nuo kasdienių rūpesčių, tai skatina nervų įtampos bei streso mažinimą. Buvimas gryname ore padeda organizmui geriau pasisavinti deguonį, atsikratyti slogių minčių, atsipalaiduoti.

Reikėtų įsidėmėti keletą svarbių taisyklių šio transporto mėgėjams. Geriau nesėsti ant dviračio ką tik pavalgius, važiuojant pravartu turėti geriamojo vandens troškuliui numalšinti, ypač karštą dieną, o pajutus skausmą kelių sąnariuose tolimesnę išvyką geriau atidėti, taip pat nuolat būtina stebėti savo laikyseną, tinkamai sureguliuoti vairo ir sėdynės aukštį. Prieš tolimesnę kelionę patartina padaryti apšilimą, kad raumenys būtų geriau pasiruošę fiziniam krūviui.

Šiltu metu laiku ypač palanku važinėti dviračiu, nors manoma, kad šiai transporto priemonei blogo oro beveik nebūna, svarbu – tinkama apranga.

Saugumas

Vilniaus visuomenės sveikatos biuro specialistai norėtų paraginti Vilniaus miesto gyventojus aktyviai bei saugiai naudotis dviračiu, kaip patogia, ekonomiška ir ekologiška transporto priemone. Labai svarbus visų eismo dalyvių tarpusavio supratimas ir tolerancija. Visi privalo elgtis taip, kad niekas nebūtų sužeistas, niekam nekiltų pavojus, kad kiti eismo dalyviai galėtų judėti laisvai.

  • važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas.
  • Vadovaukitės kelio ženklais: šviesoforo signalais, vienos krypties eismu, „Stop“ ženklais ir kt.
  • Nevažiuokite dviračiu šaligatviais, gerbkite pėsčiuosius; artėdami prie pėsčiųjų perėjos, sumažinkite greitį.
  • Važiuokite dviračių takais; dviračių taku važiuokite kuo arčiau tako dešiniojo krašto.
  • Važiuodami grupėje, važiuokite vienas paskui kitą.
  • Darydami posūkius visuomet naudokite rankų signalus.
  • Saugokitės staigiai atidaromų automobilio durelių.
  • Nevežkite keleivių: dviratis skirtas važiuoti tik vienam žmogui.
  • Nelenkite didelių transporto priemonių dešine puse.
  • Pasirinkite saugų greitį, atsižvelgdami į aplinkos sąlygas, asmeninius važiavimo įgūdžius.
  • Nekelkite pavojaus pėstiesiems.
  • Atminkite, pėsčiųjų perėjos skirtos pėstiesiems saugiai pereiti gatvę. Jeigu dviratininkams tenka jomis naudotis, jie privalo nuo dviračio nulipti ir perėja eiti vesdamiesi dviratį.
  • Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti šviesą atspindinčią liemenę arba būti prie drabužių kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje prisisegęs šviesą atspindinčius elementus
  • Kelių eismo taisyklės numato, kad dviratininko apsauginiai šalmai privalomi tik nepilnamečiams, tačiau rekomenduojame juos segėti visiems dviratininkams.

Vilniaus visuomenės sveikatos biuras linki saugaus važiavimo sveikatos labui!

http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_adults/en/

http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Cycling_health_benefits

Wennberg P, Lindahl B, Hallmans G, Messner T, Weinehall L, Johansson L, Boman K, Jansson J-H. The effects of commuting activity and occupational and leisure time physical activity on risk of myocardial infarction. Eur J Cardiovasc Prev Rehabil 2006: 13: 924–930

LR  Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas. 2000 m. spalio 12 d. Nr. VIII-2043 Vilnius

Informaciją parengė:
Ala Cholopova
Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė
Vilniaus visuomenės sveikatos biuras
Tel. 8 5 205 3417
El.p. ala.cholopova@vvsb.lt

TAIP PAT SKAITYKITE