Narkomanijos plitimo keliama grėsmė gyventojų sveikatai ir valstybės saugumui paskatino Valstybės kontrolę įvertinti, ar efektyviai Narkotikų kontrolės departamentas įgyvendina Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2004–2008 m. programą.
Nėra vieningos gydymo sistemos
Jai įgyvendinti 2005 m. iš valstybės biudžeto skirta daugiau nei 12 mln. Lt. „Šiuo metu jau funkcionuoja atskiri narkomanijos diagnostikos, gydymo bei psichologinės ir socialinės reabilitacijos sistemos elementai. Tačiau dar nėra sukurtos vientisos kompleksinės pagalbos sergantiesiems priklausomybės ligomis sistemos, kuri užtikrintų tolygų paslaugų prieinamumą ir veiksmingumą“, – teigia valstybės kontrolierė Rasa Budbergytė.
Auditoriai nustatė, kad Narkotikų kontrolės departamento naudojami duomenys apie asmenis, sergančius priklausomybe nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų, yra nepakankamai išsamūs ir nerodo bendro šių asmenų skaičiaus šalyje, todėl yra rizika, kad departamentas, neturėdamas išsamios informacijos, negalės pagrįstai vertinti, kaip vykdomi numatyti programos uždaviniai.
Psichologinės ir socialinės reabilitacijos bendruomenėse lėšos, tenkančios vienam asmeniui išlaikyti per mėnesį, buvo nevienodos. Pavyzdžiui, vienoje bendruomenėje vieno nario išlaikymui per mėnesį 2005 m. buvo skiriama 750 Lt, o kitoje – 1590 Lt. Todėl yra rizika, kad teikiamų psichologinės ir socialinės reabilitacijos paslaugų apimtis ir kokybė įvairiose bendruomenėse gali skirtis.
Neaiškus metadono poveikis
Lietuvoje sergantieji priklausomybe nuo narkotinių medžiagų metadonu gydomi nuo 1995 m. Tačiau pastaraisiais metais tokio gydymo stebėsena nebuvo atliekama, neanalizuojami gydymo rezultatai. Auditoriai konstatavo, kad šalies mastu neatliekant gydymo metadonu stebėsenos, negalima įvertinti tokio gydymo rezultatyvumo.
Teks peržiūrėti paslaugų vertę
Atliekant auditą nustatyta, jog ne visais priklausomybės ligų gydymo atvejais užtikrinama įstatyminė nuostata, kad narkologinė pagalba yra nemokama. Priklausomybės ligų gydymo ir reabilitacijos standartuose numatytos paslaugos turėtų būti teikiamos nemokamai, išskyrus atvejus, kai pacientas savo iniciatyva pasirenka brangiau kainuojančias ar papildomas paslaugas ir procedūras. Vis dėlto priklausomybės ligų centrų vadovai yra patvirtinę mokamų paslaugų sąrašus, kuriuose yra ir dalis tokių paslaugų, kurios turėtų būti teikiamos nemokamai. Kartu auditoriai pastebėjo, kad pacientų teisė į gydymo paslapties išsaugojimą neturėtų būti priežastis teikti mokamas anoniminio gydymo paslaugas.
Valstybės kontrolė rekomendavo Narkotikų kontrolės departamentui ir Sveikatos apsaugos ministerijai atlikti paslaugų vertinimą ir, atsižvelgus į rezultatus, gerinti jų kokybę. Siekiant didinti priklausomybės ligų gydymo prieinamumą, pasiūlyta svarstyti pacientų tiesioginio kreipimosi į priklausomybės ligų centrus galimybę, patikslinti teisės aktų nuostatas dėl mokamų sveikatos priežiūros paslaugų.



























