Venoruton spray purškalas kojoms

Saldus mažylio džiaugsmas

Nuo pat mažumės mažylis mėgsta saldumynus, nes viskas, kas saldu, jam primena mamos pieną. Tačiau teigti, kad vaikai tiesiog gimę valgyti saldainius, negalima, mat dažniausiai juos tai daryti įpratina… tėveliai. Saldumynus valgyti ne tik skanu. Jie pasižymi ir kitomis gerosiomis savybėmis. Tėveliams neretai atrodo, kad pradėję vaikščioti mažieji žmogiukai daugiau ir neatsisėda – nuolat juda, todėl jiems reikia papildyti energijos atsargas. Jos šaltinis yra angliavandeniai, o greičiausiai suveikia lengvai organizmo pasisavinamas cukrus. Be to, angliavandeniai dalyvauja susidarant ląstelių membranoms, hormonams ir kraujo baltymams.

Saldumynai – nebūtini

Specialistai pataria saldumynais nepiktnaudžiauti, mat cukrus nepatenka į būtinųjų maisto produktų sąrašą. Niekas neprieštarauja, kad vaiko organizmui reikia angliavandenių. Jie turi sudaryti 50–60 proc. paros energijos, tačiau 95–90 proc. jų turi būti kompleksiniai angliavandeniai (krakmolas augaliniuose ar glikogenas gyvuliniuose produktuose), o greitai pasisavinamų angliavandenių pakanka 5–10 proc. viso angliavandenių kiekio. Tokių lengvai pasisavinamų angliavandenių vaikai gauna su vaisiais (fruktozė), pienu (laktozė), o cukrus (sacharozė) reikalingas tik skoniui gerinti. Lengvai pasisavinami angliavandeniai – fruktozė, sacharozė, laktozė vadinami vienu terminu – cukrūs.
Augdami vaikai turi gauti įvairių maisto produktų iš pagrindinių grupių, kurie aprūpintų juos visomis maistinėmis medžiagomis, t.y. grūdų produktų, daržovių, mėsos ir vaisių. Negaunant pakankamai reikalingo maisto, jų mityba tampa nesubalansuota. Dauguma vaikų, paragavę saldžių patiekalų, nebenori valgyti nesaldžių (pvz., daržovių). Suvalgytas saldumynas organizme greitai suvirškinamas, kraujyje padidėja gliukozės kiekis, todėl dingsta alkio jausmas. Atėjus laikui valgyti rimtą maistą, mažylis tai daryti atsisako, nes nesupranta, kodėl reikia valgyti tuomet, kai nesi alkanas.

Be to, nuo saldumynų greičiau susidaro dantų ėduonis. Norint to išvengti, galima mažyliui pasiūlyti saldainį tuoj po pagrindinio patiekalo, kol dantų emalis dar yra apsaugotas ką tik suvalgyto maisto, o ne praėjus porai valandų po valgio. Reikia atminti, kad nuo saldumynų net tik tunkama – jie gali sutrikdyti medžiagų apykaitos mechanizmą, sukelti mažyliams daug nemalonių pojūčių (pvz., rėmens, pilvo skausmus, pykinimą ir kt.). Norėdami pamaloninti mažylio skonio receptorius, tėveliai galėtų jam pasiūlyti gabalėlį šokolado, kuris saldumynų karalijoje pasižymi išskirtinėmis savybėmis.

Saldumynų karaliaus istorija

Pirmieji, kurie gardžiavosi įvairiausiu šokoladu, buvo majai. 1657-aisiais Londone buvo atidaryta pirma šokolado parduotuvė, o 1780-aisiais Barselonoje buvo pagamintas pirmasis šokoladas. Vėliau šokolado gamybos ir valgymo lyderio pozicijas viena šalis perleisdavo kitai: iš Ispanijos perėmė Vokietija, toliau JAV, Prancūzija ir Didžioji Britanija, kol pirmu smuiku pradėjo groti šokolado tauta – Šveicarija.

Šveicariškas šokoladas laimėjo ne vieną medalį tarptautinėse parodose. Pietinėse Alpėse pagal tikslias šveicarų tradicijas gaminami „Alprose” skanėstai. Jie pasižymi aukščiausia kokybe, nes pagrindinės šokolado sudedamosios dalys yra kruopščiai atrenkamos – aukščiausios rūšies kakavos pupelės dar papildomai apdorojamos gamykloje, o pieno iš Šveicarijos Alpių kokybė tenkina net didžiausius lūkesčius.

Šokolado norisi dėl magnio trūkumo

Valgant šokoladą, visi be išimties mažyliai patiria malonumą, kurį norisi patirti vėl iš naujo. Mokslininkai priklausomybei nuo šokolado turi paaiškinimą ir sieja jį su tam tikromis bioaktyviosiomis medžiagomis – feniletilaminu ir tiraminu. Manoma, kad minėtos medžiagos gali pakelti nuotaiką ir suteikti malonumo pojūtį.

Kita priežastis, kodėl vaikai net dreba iš nekantrumo kuo greičiau praryti šokolado plytelę, gali būti magnio trūkumas. Žmogaus organizmas neretai „pasako”, kokių maisto medžiagų jam trūksta, todėl ir mažylis gali nesąmoningai rinktis trūkstamų medžiagų turinčius maisto produktus.

100 g juodojo šokolado yra net 165 mg, o pieninio šokolado – 97 mg magnio. Jis labai svarbus augančio mažylio maisto medžiagų ir energijos apykaitai, nervų sistemos veiklai. Jei magnio trūksta, sulėtėja vaiko augimas, jis gali tapti irzlus ir dirglus. Bet tai jokiu būdu nereiškia, kad magnio trūkumą reikia kompensuoti dideliais šokolado kiekiais. Žinoma, nereikia šio saldumyno ir visai atsisakyti.

Kiek mažyliui reikia magnio
Iki 6 mėn. – 50 mg;
Iki 1 metų – 70 mg;
1–3 metų – 150 mg;
4–6 metų – 200 mg.

Šokolado privalumai

  • Energijos varikliukas. Dėl didelio kalorijų skaičiaus (100 g juodojo šokolado yra 570 kcal, o pieninio – 565 kcal), šis saldumynas veikia mažuosius padaužas kaip energijos variklis. Tikriems nenuoramoms, kurie bėgiodami ir išdykaudami išdegina daugybę kalorijų, mamos turėtų leisti pasmaližiauti šokoladu. Be to, reikia žinoti, kad bėgimo distanciją greičiau nubėgs ne tas vaikas, kuris suvalgė salotos lapą, bet suvalgęs gabalėlį šokolado. Taigi svarbu žinoti gerąsias šokolado savybes ir tinkamai jas panaudoti. Šokoladas vaiko organizme lengvai virškinamas, tad jei mažylis saikingai jo pasmaguriaus ir nepersivalgys, pavojaus skrandukui nekils.
  • Turtingas antioksidantų. Mokslininkai jau seniai nustatė, kad aplinkoje ir maiste esantys laisvieji radikalai kenkia organizmui, turi įtakos širdies ir kraujagyslių ligų, kai kurių vėžio rūšių išsivystymui. Laisvųjų radikalų reikia vengti nuo pat vaikystės, nes žalingas jų poveikis kaupiasi ir gali atsiskleisti vėliau. Tuo tarpu šokolade esantis antioksidantas polifenolis gali pašalinti laisvuosius radikalus. Šio antioksidanto randama tiek kakavos milteliuose, tiek šokolade. Įvairių tyrimų duomenimis, antioksidantų kiekis juodajame ir pieniniame šokolade yra daug didesnis nei vaisiuose ir daržovėse.

Dėl nepageidaujamo šokolado poveikio pasitarkite…

  • Gali per daug stimuliuoti. Išvardiję teigiamas šokolado savybes, negalime nepaminėti savybių, kurios mažyliams gali pakenkti. Nereikia pamiršti, kad šokolado sudėtyje yra kofeino (30 g šokolado yra 20 mg kofeino). Palyginkite: puodelyje arbatos yra 30–60 mg kofeino. Be šios medžiagos, stimuliuojamai veikia jau minėtos nuotaiką keliančios medžiagos – feniletilaminas, teobrominas. Nors jų kiekiai labai maži, jos aktyvina smegenų veiklą, todėl šokoladą reikia riboti jautriems, labai judriems ir hiperaktyviems vaikams. Be to, būtina vengti šokolado prieš miegą.
  • Gali sukelti alergiją. Maisto alergija – tai organizmo imuninės sistemos atsakas į maistą, dažniausiai baltymus. Alergiją dažniausiai sukelia šie maisto produktai: pienas, kiaušiniai, žemės, lazdyno, graikiniai riešutai, migdolai, sojos. Vaikus labiausiai veikia piene ir kiaušiniuose esantys alergenai. Nors mokslininkai teigia, kad šokoladui alergiškų vaikų nėra daug, tačiau taip pat primena, kad alergiją sukelti gali kitos šokolade esančios medžiagos. Pagrindinės jų – pienas, sojos, lecitinas, gluteinas.

Kadangi šių medžiagų yra tiek baltajame, tiek juodajame šokolade, jie alergijos požiūriu yra abu vienodai pavojingi. Kitas dalykas įdarai – jogurtiniai, grietinėlės, riešutai, razinos. Pastebėjus, kad vaikas alergiškas maistui, reikėtų įdarų vengti, mat jei grynajam šokoladui jis jautrus ir nebus, tai nuo riešutų ar kitų įdarų gali pasireikšti alerginės reakcijos. Be to, maži vaikai gali užspringti riešutais, esančiais šokolado viduje.

Tėvelių atmintinė

  • Neduokite šokolado vaikams iki vienerių metų.
  • Dvejų trejų metų vaikams jo galima duoti 3–4 standartines plyteles (maždaug 10–12 g). O ketverių–šešerių metų vaikams normą galima didinti iki 20 g.
  • Neduokite šokolado vaikams prieš valgį – tai mažina apetitą.
  • Neduokite šokolado prieš miegą, nes jis stimuliuoja.
  • Ribokite šokoladą jautriems ir labai judriems vaikams.
  • Ribokite šokoladą nutukusiems vaikams.
  • Grynas šokoladas geriau nei su įdarais, nes labiau pasižymi teigiamomis savybėmis ir rečiau sukelia alergiją.
  • Linkusiems pilnėti vaikams rekomenduojama įvesti saldumynų valgymo dienas ir skanėstų duoti tik kartą per savaitę, pavyzdžiui, šeštadienį. Beje, netinka formuoti vaikui įpročio laukti saldumynų kaip prizo, tarkim, už susitvarkytą kambarį ar gerą pažymį.
  • Ribokite, bet neatsisakykite šio vaikų džiaugsmo – šokolado.

Konsultavo specialistė, gydytoja dietologė Edita Gavelienė

Jolanta Kristanaitytė

Žurnalas Mažylis

Pagalba mažyliui

TAIP PAT SKAITYKITE