Mollers

Neutrali lyčiai ikimokyklinio ugdymo įstaiga

Tokios mokyklėlės, veikiančios Švedijoje, Stokholme, pagrindinė pastanga – išlaisvinti vaikus nuo socialinių lūkesčių ir stereotipų, paremtų lytimi.

Nors iš pirmo žvilgsnio tokia parengiamoji mokyklėlė atrodo kaip ir kitos ikimokyklinio ugdymo įstaigos, tačiau vis dėl to ji – išskirtinė, rašo bbc.co.uk.

Čia mokytojai, bendraudami su vaikučiais, vengia vartoti tokius įvardžius kaip „jis” ar „ji”. Verčiau kreipiasi į juos kaip į „draugus”, vardu arba vartoja bevardės giminės įvardį, pasiskolintą iš suomių kalbos „hen”.

Ši mokyklėlė, pavadinimu „Egalia”, išsiskiria ne tik vartojamos kalbos ypatumais. Knygos, iš kurių mokomi auklėtiniai, yra kruopščiai atrinktos, kad būtų išvengta tradicinių lyčių ir tėvystės vaidmenų populiarinimo. Vietoje „Miegančiosios gražuolės” ar „Pelenės” čia galima rasti pasaką apie dvi žirafas, nusprendžiančias įsivaikinti pamestinuką krokodiliuką.

Žaislai – tokie patys, kaip ir įprastose vaikų ugdymo įstaigose, – lėlės, traktorių modeliukai ir panašūs, tačiau visi jie išdėlioti šalia, taip padrąsinant visus vaikučius pažaisti su įvairiais žaislais, ne tik su „mergaitiškais” ar „berniukiškais”.

„Egalijoje” berniukai gali puoštis ir žaisti su lėlėmis, jeigu tik užsimano. Mokyklėlės direktorės Lottos Rajalin teigimu, tokio sumanymo tikslas – suteikti vaikams platesnį pasirinkimą, neriboti jų lytimi grindžiamais lūkesčiais. Moteris tikina norinti vaikams suteikti pilną gyvenimo spektrą, supažindinti su gyvenimo įvairove. „Egalijos” darbuotojai taip pat užsidegę šia idėja, siekiantys „pakeisti visuomenę”, kad ji neberibotų žmonių, netalpintų pastarųjų į rėmus, priklausomai nuo to, ar vaikas gimęs berniuku ar mergaite.

Dažnai keliamas klausimas, ar lyčių ribų suliejimas neglumina ir nepainioja jaunų vaikų. Tačiau į tokią kritiką mokyklėlės direktorė atsako, jog kiekviena mergaitė žino, jog ji – mergaitė, o kiekvienas berniukas – kad jis yra berniukas. L. Rajalin pabrėžia, jog esmė čia – ne biologinės lyties klausimas, o socialinės jos interpretacijos.

Vaikų psichologų nuomonės skyla į du blokus – entuziastingai palaikančiųjų ir skeptikų.

Pagalba mažyliui

TAIP PAT SKAITYKITE