Profesinės rizikos vertinimą organizuoja darbdavys
Tenka išgirsti nusiskundimų, kad darbo vietose yra per daug kompiuterių vienoje patalpoje, kad netinkamas apšvietimas, nepatogios darbo vietos ir kt. Kas atsakingas, kad darbo vietos būtų pritaikytos dirbantiesiems? Ar reikia laukti tikrintojų, kurie pagirs arba nubaus, ar apie problemas informuoti darbdavį, kuris yra atsakingas už darbo vietų pritaikymą dirbantiems prie kompiuterių (videterminalų)? Marijampolės visuomenės sveikatos centras informuoja, kad, pagal galiojančius norminius teisės aktus (Lietuvos higienos normą HN 32:2004 „Darbas su videoterminalais. Saugos ir sveikatos reikalavimai”), profesinės rizikos vertinimą organizuoja pats darbdavys. Vertinimo metu nustatomas darbo su videterminalais poveikis darbuotojo sveikatai, ypač regėjimui, fizinei ir protine įtampai. Vadovaujantis minėta higienos norma, darbdaviai privalo imtis atitinkamų priemonių, kad pradedamos naudoti darbo vietos atitiktų šia norma nustatytus būtinuosius reikalavimus.
Ką turi žinoti darbuotojai?
Darbuotojas turi žinoti, kad darbdavys privalo suplanuoti darbuotojo darbą taip, kad, kasdien dirbant prie vaizduoklių, būtų periodiškai daromos pertraukos, įskaitomos į darbo laiką, arba būtų keičiama veikla, sumažinant darbo prie vaizduoklio krūvį
Nepertraukiamai dirbti prie videoterminalo galima ne daugiau kaip 1 val. Dirbant 8 val. darbo dieną, reglamentuotos (specialios) 5 (10) min. trukmės pertraukos nustatomos po 1 val. nuo darbo su videoterminalu pradžios.
Dirbant 12 valandų darbo dieną (40 val. darbo savaitę), reglamentuotos (specialios) pertraukos pirmosioms 8 val. nustatomos pagal 8 val. darbo pamainos režimą, likusias 4 val. po kiekvienos darbo valandos daroma 15 min. pertrauka.
Nuovargį ir įtampą mažinti pertraukų metu ir pasibaigus darbui rekomenduojama atliekant specialius akių ir fizinius pratimus darbo vietoje ir/arba poilsio patalpoje.
Įsidėmėtina ir tai, kad dirbantiesiems su videoterminalais privalomi išankstiniai (prieš priimant į darbą su videoterminalu) ir periodiški (per atitinkamai reguliarius laiko intervalus) sveikatos, ypač akių ir regėjimo, tikrinimai pagal Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytą tvarką. Jei atsiranda regėjimo sutrikimų, kurie gali būti susiję su darbu prie videoterminalo, darbdavys privalo darbuotojui suteikti galimybę atlikti atitinkamą akių ir regėjimo ištyrimą (oftalmologiniai tyrimai). Darbuotojų akių sveikatos apsauga laikoma valstybės sveikatos apsaugos sistemos dalimi. Darbuotojams gera žinia: visos numatytos priemonės dėl darbuotojų sveikatos tikrinimų turi būti įgyvendinamos ne darbuotojų lėšomis.
Apie darbo vietą
Darbo stalas ir darbo stalo paviršius turi būti pakankamai didelis, kad būtų galima patogiai išdėstyti vaizduoklį, klaviatūrą, dokumentus ir kitus būtinus įrenginius. Darbo stalo paviršius turi būti mažai atspindintis. Darbo stalo konstrukcija turi atitikti ergonominius reikalavimus ir užtikrinti darbuotojui patogią pozą, kurios pasirinkimui turi būti pakankamai erdvės.
Dokumentų laikiklis turi būti stabilus, reguliuojamas ir nustatytas taip, kad iki minimumo sumažintų akių ir kaklo raumenų nuovargį.
Darbo kėdė turi būti stabili, leidžianti darbuotojui lengvai ir laisvai judėti bei pasirinkti patogią kūno padėtį, sėdimo paviršiaus priekinė briauna turi būti nuožulni. Jos konstrukcija turi atitikti ergonominius reikalavimus: būti su kėlimo ir sukimo mechanizmu, leidžiančiu keisti kėdės aukštį bei atlošo atlenkimo kampą, turėti porankius. Porankiai turi būti reguliuojami.
Pėdų atrama turi būti pritaikoma darbuotojui, kuriam reikia ja naudotis. Pėdų atramos aukštis ir kampas turi būti reguliuojami, kad galima būtų individualiai pritaikyti kiekvienam asmeniui.
Erdvės reikalavimai
Darbo vieta turi būti suprojektuota ir įrengta taip, kad darbuotojas galėtų laisvai prie jos prieiti, turėtų pakankamai erdvės darbo ir kitiems judesiams atlikti bei kūno padėčiai keisti. Atstumas tarp videoterminalo ekrano ir kito videoterminalo užpakalinio paviršiaus turi būti ne mažesnis kaip 2 m, tarp šoninių paviršių – ne mažesnis kaip 1,2 m.
Vienai darbo vietai turi būti skiriama ne mažiau kaip 6 m2 darbo patalpos ploto ir ne mažiau kaip 20 m3 erdvės.
Apšvieta
Patalpoje turi būti higienos normos reikalavimus atitinkantis natūralus ir dirbtinis apšvietimas. Patalpos apšvieta turi būti pakankama visiems darbo veiksmams atlikti, atitinkanti darbo pobūdį ir tenkinanti darbuotojo regos ypatumus. Darbo vietos turi būti įrengtos taip, kad šviesos šaltiniai, tokie kaip langai ir kitos angos, permatomos ar pusiau peršviečiamos sienos, ryškiai dažytos lempos ar sienos nespindėtų ir neatsispindėtų ekrane.Langai turėtų būti uždengiami, kad sumažėtų dienos šviesos, patenkančios į darbo vietą, srautas.
Darbo stalo paviršiaus bendro apšvietimo apšvieta turi būti:
darbo stalo paviršių – ne mažesnė kaip 300 lx ir ne didesnė kaip 500 lx;
vaizduoklio – ne mažesnė kaip 100 lx ir ne didesnė kaip 250 lx.
Natūralios ir dirbtinės apšvietos šaltiniai turi būti įrengti ir išdėstyti taip, kad darbuotojas išvengtų akinančio blyksnių ir atspindžio vaizduoklyje poveikio.
Esant reikalui, darbo patalpoje gali būti įrengtas vietinis dirbtinis apšvietimas. Dėl vietinės apšvietos vaizduoklyje neturi būti akinančių blyksnių.
Triukšmas ir vibracija
Triukšmo lygiai darbo vietoje turi atitikti higienos normos reikalavimus. Esant reikalui, patalpų apdailai gali būti naudojamos garsą sugeriančios medžiagos. Šiluminė aplinka Darbo aplinkos šiluminė aplinka turi atitikti galiojančių normų reikalavimus. Patalpos šildymas, vėdinimas ir oro kondicionavimas turi būti įrengtas pagal galiojančių normų reikalavimus. Spinduliuotė Bet kokia spinduliuotė turi neviršyti sveikatai kenksmingų lygių. Leistinas elektromagnetinio lauko lygis turi atitikti nustatytus reikalavimus. Jonizuojančiosios spinduliuotės lygiavertės dozės galia 0,1 m atstumu nuo monitoriaus bet kurio išorinio paviršiaus turi neviršyti 1 mSv/h .