Gudručio vaistinė

Artūras Lebedenko-Swan: kelias į tvarumą prasideda nuo subalansuotos mitybos

Kasmet pasaulyje išmetama apie 900 mln. tonų nesuvartoto maisto – toks švaistymas, kai dalis pasaulio kovoja su maisto trūkumu, ne tik yra neatsakingas, bet ir daro neigiamą poveikį aplinkai. Mitybos specialistas, treneris ir tinklaraščio „Motyvuoti atletai“ įkūrėjas Artūras Lebedenko-Swan teigia, kad atsakingas vartojimas prasideda nuo mitybos planavimo.

„Žmonės dažnai perka produktus, galvodami, kad jie yra reikalingi, tačiau galiausiai pusė maisto yra išmetama, nes jo nusipirkta per daug, jis buvo neskanus ar tiesiog neįmanoma tiek suvalgyti. Net tais atvejais, kai bandoma sveikiau maitintis, perkamo maisto kiekiai ne tik nesumažėja, bet neretai ir išauga, nes galvojama, kad reikia kuo daugiau daržovių ar kitų produktų“, – pasakoja A. Lebedenko.

Pasirinkus subalansuotą mitybą – nepriklausomai nuo to, ar norima svorio numesti, priaugti ar išlaikyti tokį patį – dažniausiai sumažėja ir išmetamo maisto kiekiai.

„Kiekvienu atveju žmogui reikia tam tikro kiekio maisto. Paskaičiavus, kiek kokių produktų reikia kiekvieną dieną, kur kas lengviau planuoti pirkinių sąrašą pagal suvalgomo maisto kiekį. Būtent mitybos planavimas leidžia ne tik pasiekti norimo rezultato, bet ir sutaupyti pinigų, nes perkama tik tiek, kiek tikrai bus suvalgyta“, – tikina mitybos specialistas.

Maisto gaminimas kelioms dienoms į priekį taip pat yra tvaresnio vartojimo išraiška. Šviežio maisto mėgėjams A. Lebedenko primena, kad šiuo metu yra įvairių daugkartinio naudojimo indų, kuriuose pagamintą maistą galima vakuumuoti ir taip išlaikyti jį šviežią bei skanų.

Subalansuotos mitybos paslaptis – planavimas

Prie tvarumo iniciatyvų prisijungiančios įmonės taip pat skatina savo darbuotojus vartoti atsakingiau ir gyventi sveikiau. Didžiausios Europoje sulčių gamintojos „Eckes-Granini Group“ atstovai skirtingose šalyse, tarp jų ir „Eckes-Granini Lietuva“ darbuotojai, pirmą kartą minėjo Tvarumo dieną.

„Matydami kitų šalių pavyzdžius nusprendėme, kad tvarumui skatinti skirtą dieną šiemet dedikuosime darbuotojų edukacijai – kalbėsime apie sveiką mitybą, kartu gaminsime ir vaišinsimės sveikesniu maistu“, – dalijasi „Eckes-Granini Lietuva“ vadovas Marius Gudauskas.

Įmonės tvarumo dienoje dalyvavęs Artūras Lebedenko pasidalino žiniomis apie subalansuotą mitybą ir mokė, kaip pasigaminti Cezario salotas su sveikesniu padažu bei išsikepti saldų avižinį apkepą be cukraus.

„Sveikesnę mitybą lydi mitas apie didesnio kiekio daržovių vartojimą: kad patenkintų vitaminų poreikį, žmogui pakanka 4-5 vaisių ir daržovių porcijų per dieną. Tai yra 400–500 gramų vaisių ir daržovių. Virškinimui reikalingą ląstelieną gauname ne tik su daržovėmis, bet ir su grūdinėmis kultūromis, tad reikėtų maitintis kuo įvairiau, neapsiribojant tik salotų lapais. Kasdien turėtume suvartoti bent 25–35 g ląstelienos“, – pataria A. Lebedenko.

Pasak mitybos specialisto, renkantis vaisius ir daržoves parduotuvėje ar turguje reikėtų rinktis kuo daugiau spalvų – skirtingos spalvos vaisiai ir daržovės turi skirtingus vitaminus, tad kuo daugiau spalvų racione, tuo sveikiau organizmui.

Kalbant apie tvaresnę mitybą dažnai pasigirsta raginimai mažinti suvartojamos mėsos kiekį, nes galvijų auginimas prisideda prie šiltnamio efektą keliančių dujų emisijų.

„Žiūrint iš mitybos pusės žmogui tikrai nereikia tiek daug gyvulinės kilmės produktų, ypač, jei jis turi sveikatos problemų: padidėjusį cholesterolį, prastus kepenų ar inkstų rodiklius, širdies bei kraujagyslių ligų požymius. Pakaktų valgyti jautieną kartą, o paukštieną – 1–2 kartus per savaitę. Kitomis dienomis verčiau rinktis riebią laisvėje užaugusią žuvį, taip pat nepamiršti baltos žuvies“, – teigia A. Lebedenko.

Likusius dienos valgymus vertėtų keisti augalinės kilmės produktais, kurie organizmui sukelia mažiau šalutinių poveikių. Susireguliavus mitybą būtina didinti ir fizinį aktyvumą.

Dalyvaus žingsnių iššūkyje

„Šiandien, kai daug žmonių ilgą laiką dirba sėdimą darbą, judėjimas yra itin aktualus. Ilgai sėdint prastėja kraujotaka, medžiagų apykaita, prasčiau įsisaviname deguonį. Pradėti reikėtų nuo elementaraus vaikščiojimo – mažiausiai 10 tūkst. žingsnių per dieną“, – pabrėžia treneris.

„Eckes-Granini Lietuva“ darbuotojai Tvarumo dieną prisijungė prie žingsnių iššūkio, kuris truks ištisus metus. Aktyviausi įmonės darbuotojai kiekvieną mėnesį bus apdovanoti prizais.

„Mums svarbi darbuotojų sveikata ir gera savijauta, tad nusprendėme juos paskatinti daugiau judėti. Tuo pačiu tikime, kad daugiau vaikščiodami prisidėsime prie švaresnės aplinkos kūrimo, pavyzdžiui, užuot važiavę nedidelį atstumą automobiliu, jį nueisime, o gal pasirinksime dviratį ir judėsime kur kas tvariau“, – sako M. Gudauskas.

Pasak A. Lebedenko, pradėjus daugiau vaikščioti lengva išsiugdyti naują įprotį daugiau judėti ir pradėti rimčiau sportuoti.

„Pagal Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas, sveikas žmogus turėtų aktyviai judėti bent 300 minučių per savaitę. Tai gali būti ir važiavimas dviračiu, ir bėgimas ar treniruotė sporto salėje. Ne taip svarbu kokią sporto šaką pasirinkti – svarbiausia, kad judėjimas ir pats sportas teiktų malonumo“, – sako pašnekovas.

 

TAIP PAT SKAITYKITE