Mollers

Kaip visuomenė gali paveikti gamintojus: Didžiosios Britanijos pavyzdys

Netrukus turėtų pasibaigti terminas, kurio metu Didžiosios Britanijos gamintojai buvo paraginti geranoriškai išimti iš produkcijos vaikų hiperaktyvumą skatinančius dažiklius. Laisva valia prisijungti prie šio kvietimo gamintojams pasiūlė Jungtinės Karalystės valstybinė maisto standartų tarnyba, įvertinusi Southampton universitete atlikto tyrimo rezultatus.

750,000£ kainavusio tyrimo metu buvo įrodytas ryšys tarp produktų, kuriuose yra dirbtinių dažiklių, vartojimo ir hiperaktyvaus elgesio apraiškų. Tyrimo duomenimis 6 dažikliai: Tartrazinas(E102), Chinolino geltonasis (E104), Saulėlydžio geltonasis FCF (E110), Azorubinas (E122), Ponso 4R (E124), Alura raudonasis AC (E129) ir konservantas natrio benzonatas (E211) gali sukelti vaikų hiperaktyvumą.

Visi tyrime naudoti priedai yra leidžiami Europos Sąjungos ribose, todėl teisiškai šie priedai negali būti uždrausti. Atsižvelgus į tai, JK valstybinė maisto standartų tarnyba žengė kitą žingsnį – kartu su vartotojų asociacijomis viešai paragino visus gamintojus iki 2009 metų pabaigos geranoriškai pašalinti vaikų hiperaktyvumą sukeliančius dažiklius.

Akivaizdu, jog masiškai dalyvauti akcijoje maisto tiekėjus paskatino ir viešojoje erdvėje daromas spaudimas bei visuomenės susirūpinimas.

Nacionalinės Anglijos spaudos vedamieji straipsniai mirgėdavo štai tokiais pavadinimais: „Maisto standartų tarnyba kviečia uždrausti šešis vaikų hiperaktyvumą sukeliančius dirbtinius dažiklius – The independent”, „Maisto komisija kritikuoja Cadbury ir Mars, kad jie naudoja uždraustus dirbtinius dažiklius- Food Business review”, „Sainsbury laimi pirmieji atsisakę produktų su dirbtiniais dažikliais – Mail Online ” ir pan.

Kampanija taip pat aktyviai vykdoma ir internetinėje erdvėje – atsirado oficialios interneto svetainės, kuriose pateikiama informacija apie tyrimą, nurodoma, kokie gamintojai jau prisijungė prie akcijos. Vartotojai taip pat aktyviai komunikuoja – interneto svetaineje „netmums.com” nurodoma kokie prekiniai ženklai nenaudoja dirbtinių dažiklių. Kitoje svetainėje – „actiononadditives.com” viešinami produktai, kurių derėtų nepirkti, nes juose yra bent vienas iš dažiklių.

Nepaisiant to, kad reikalavimas nenaudoti hiperaktyvumą galinčių sukelti dažiklių nėra teisiškai privalomas, o remiasi tik geranoriška valia, dar nepriartėjus termino pabaigai, didieji JK gamintojai, tokie kaip „Heinz”, „Greenbay” ir kt. pakluso prašymui, prie jų prisijungė prekybos centrai: „Sainsbury”, „Marks & Spencer” bei kavinės ir restoranai. Iš viso šiuo metu prie judėjimo yra prisijungę 4 restoranų tinklai, 9 prekybos centrų tinklai ir net 45 gamintojai.

Viešosios nuomonės įtaką patvirtina ir socialinę atsakomybę rodantis užrašas „Mars” kompanijos tinklapyje – ” Mes žinome, jog dirbtiniai dažikliai kelia rūpestį vartotojams, todėl 2006 metais pradėjome juos šalinti iš savo produkcijos. Mes dirbame tam, kad iki 2009 metų pabaigos panaikintume Southampton dažiklius iš mūsų šokolado produktų …”

Pabaigai norėtųsi paminėti dar vieną įdomų faką. Ne visi tyrime naudoti maisto priedai yra ribojami. Tarybos nuomone, kadangi E211 yra konservantas, o ne dažiklis, jo pašalinimas iš gamybos sukeltų ženklų technologinį ir finansinį iššūkį. Dėl šios priežasties pašalinti konservantą E211 nebuvo prašoma. Nepaisant to, jau 2008 metais „Coca-Cola” kompanija savo gamyboje jo nebenaudojo – tačiau tik ten, kur kilo vartotojų susidomėjimas – tai yra Didžiosios Britanijos ribose.

Sveikas vaikas

Ranigast sos

TAIP PAT SKAITYKITE