Mažyliai yra nepaprastai imlūs informacijai, todėl – žaisdami su jais – galime kartu ne tik neskausmingai, bet ir smagiai padėti pagrindus matematikai. Maži vaikai , pažindindamiesi su pasauliu, su matematika susiduria daug anksčiau, nei išmoksta tarti žodį „matematika”.
Visi vaikai net nesigilindami skaičiuoja, klasifikuoja, matuoja, lygina ir pan. Įgimto smalsumo ir galimybės tirti supantį pasaulį kombinacija sudaro sąlygas vos ne kasdien gilintis į matematikos žinias. Be to, vaikams nepaprastai patinka matematika! Smagiausia, kad tai – užkrečiama. Aš pati mokykloje bijojau ir kone nekenčiau matematikos, o dirbant su vaikais tai tapo mano mėgiamiausia veikla.
Kūdikiai ir matematika
Kada kūdikis pradeda mokytis matematikos? Matematika yra sekų mokslas, o sekas kūdikis pastebi beveik nuo pat gimimo. Jau pirmomis savaitėmis jis pradeda suprasti dienos ritmą. Ritmas, kaip žinome, remiasi kartojimu, o kartojimas – jau seka! Viena pirmųjų sekų yra ir mamos veido išraiškos: kūdikis labai greitai pradeda atskirti, kada mama džiaugiasi, o kada – liūdi.
Ar kada nors pagalvojote, kodėl kūdikiams taip patinka žaisti slėpynių? Ogi todėl, kad šiame žaidime jie atpažįsta seką: besišypsantis mielas veidas dingsta, tačiau po to vėl pasirodo! Vos šešių mėnesių kūdikis jau kuo puikiausiai sąveikauja su jį supančiu pasauliu. Padarykite štai tokį eksperimentą: vieną ant kitos sustatykite tris keturis kubelius (iš lėto), nugriaukite. Vėl pakartokite. Štai jums ir seka! Devynių mėnesių mažyliui jau galima dėti žaisliuką į dėžutę ir vėl išimti. Veiksmas įdėti ir išimti moko kūdikį pozicionuoti ervėje – vėl matematika!
Jau ant dviejų kojų
Jeigu nepradėjote skaityti knygelių vaikui anksčiau, nuo pirmojo gimtadienio, jau būtinai pradėkite. Skaitydami skaičiuokite daiktus paveikslėliuose, įvardykite, ką matote: „Žiūrėk, viena karvytė!”, „Vajė, du drugeliai skrenda!” Jau vaikštantiems vaikams nepaprastai patinka tirti pasaulį visais savo pojūčiais. Pasivaikščiojimo po parką metu prisirinkite į krepšį pagalių, akmenų ir kankorėžių. Namie tegul vaikas visus juos rūšiuoja. Galima rūšiuoti ne tik akmenis prie akmenų, bet ir į vieną krūvą didelius, o į kitą – mažus ir pan. Būkite kūrybingi! Vaikščiodami su mažyliais skaičiuokite žingsnius, laiptus, šoktelėjimus. Namie iš spalvoto popieriaus prikarpykite įvairių geometrinių figūrų – mažyliai mielai jas rūšiuos! Nuo maždaug pusantrų metų skatinkite vaiką verti karoliukus, tiks ir makaronai (tik žiūrėkite, kad jie būtų ne per maži!). Turėkite dviejų rūšių karoliukų (makaronus galima nuspalvinti – bus ką veikti), tegul vaikas veria seka raudonas-žalias-raudonas-žalias arba didelis-mažas-didelis-mažas ir pan.
Ūgtelėję skaičiuotojai
Nuo maždaug trejų metų vaikai jau gali būti tikri matematikai! Jūsų užduotis – kad matematika suptų vaiką. Viena noriu pabrėžti – matematiką reikia JAUSTI, nes ji mus supa kasdienybėje, ji YRA kasdienybės dalis! Leiskite vaikui statyti kubelių bokštus, analizuokite viską, ką matote, mokykite vaiką užduoti tinkamus klausimus. Iš tiesų bene didžiausia šių laikų bėda yra ne informacijos stygius (jos yra perteklius!), bet nemokėjimas užduoti klausimo, atsakymas į kurį suteiks mums tai, ko ieškome! Užduodamas klausimus, stebėdamas ir ieškodamas atsakymų vaikas dės pagrindus matematiniam mąstymui.
Norite, kad vaikas ne tik iškaltų skaičių pavadinimus, bet ir suprastų, ką tie skaičių pavadinimai iš tikro reiškia? Pradėkite nuo pietų stalo dengimo: iš pradžių vaikas lai padeda kiekvienam po vieną („kiekvienam po vieną”!). Suskaičiuokite visas kojines, kai rūšiuosite skalbinius. Dar labai svarbu – rasti porą. Parduotuvėje prašykite, kad į maišelį įdėtų keturis obuoliukus ir pan. Visa tai atrodo tarsi žaidimas, tačiau juk vaikai daugiausia išmoksta žaisdami!
Skaičius, žodis, kiekis
Kai kurie tėvai ir pedagogai moko vaikus skaičiuoti, tačiau visai nemoko, kaip tie skaičiai atrodo. Iš tiesų vaikai yra labai imlūs ir gali kartu išmokti ir skaičiaus pavadinimą, ir skaičiaus grafinę išvaizdą. Idėja, kad skaičius „2″ reiškia tą patį, ką žodis „du”, kartu reiškia du vienetus, (pavyzdžiui, du batukus – po vieną kiekvienai kojai) yra labai svarbi matematinio mąstymo raidai. O raida yra sparčiausia, kai veikla vyksta natūralioje vaiko aplinkoje per žaidimą. Man labai patinka „matematinių minučių” idėja, kai matematikos yra mokoma trumpai (nes ikimokyklinukų dėmesio sutelkimas yra trumpas) ir dažnai (tada vaikas iš tiesų greitai ima suprasti, ką mes norime pasakyti). Tiesiog neįtikėtina, kaip greitai vaikai užsikrečia šiuo matematiniu virusu ir pradeda viską aplink skaičiuoti bei pastebėti sekas, kurių suaugusieji seniai nebepamato! Nes matematika turi būti taikoma praktiškai! Tik tada matematiku būti smagu.
● Pasivaikščiojimas skaitmenimis (tikslas – išmokti atpažinti skaitmenis, suvokti seką). Jei mažylis nori, kad prieš miegą jam paskaitytumėte viena pasaka daugiau nei įprastai, tegul į lovą žingsniuoja sunumeruotomis pėdutėmis ir nei karto nesuklysta, – stoti ant skaičių eilės tvarka ir pasakyti skaičiaus pavadinimą. Tam reikės apvedžioti vaiko pėdutę, iškirpti jų dešimt ir surašyti skaičius. Kai jau pasidarys per lengva, pėdučių gali pamažu daugėti – iki dvylikos, penkiolikos ir t. t. Sunkinant užduotį pėdutes galima ir truputėlį išmėtyti…
● Skaičių medelis. Iškerpame medelius, nuspalviname. Ant kamieno užrašome skaitmenis nuo 1 iki 9. Tuomet mažylis tegul ant medelių sudeda tiek kaštonų, koks yra skaičius.
● Paukšteliai ir kirmėlaitės. Iš mažylio delniukų atspaudų iškirpkite 9 paukštelius, pažymėkite juos skaitmenimis, priklijuokite snapukus ir judančias akytes (rasite ir „Senukuose”). Iš kartono likučių prikarpykite vingiuotų kirmėlaičių ir flomasteriu nupieškite taškelius nuo 1 iki 9. Ant paukščiukų snapelių prisekite po sąvaržėlę. Vaikai turi įdėti paukščiukui į snapą atitinkamą kirmėlaitę. Taip jie mokosi rasti skaitmenį atitinkantį kiekį.
Idėjos matematinėms minutėms
● Nebūtinai nuo vieno. Suskaičiuokime nuo 1 iki 10. O dabar nuo 3 iki 9. O dabar nuo 5 iki 8. O dabar… Dažnai vaikai skaičiuoti būna išmokę mintinai, tarsi eilėraštuką, todėl paraginti pradėti skaičiuoti ne nuo vieno, nustemba ir ne visada geba skaičiuoti.
● Vaikams labai patinka istorijos. Ar sekate jiems matematines pasakas? Jei dar ne, tai pats laikas pradėti! Žinoma, istorijos turi būti apie juos pačius ir iš jų gyvenimo (juk turi būti įdomu!). Iš žalio popieriaus iškirpkite lelijos lapą ir penkias varlytes. Na, ir pradėkite sekti pasakas apie smagias penkias varlytes, kurios gyveno ant lelijos lapo, tačiau viena ėmė ir išvažiavo pas močiutę. Kiek liko gyventi ant lelijos lapo? Arba gyveno penkios, bet gandras surijo keturias – kiek liko? Ir t. t., ir pan. Lai vaikai dėlioja ir nuima varlytes nuo lapo ir visą matematiką pajaučia regos ir lytėjimo pojūčiais (ne tik girdėdami istoriją).
Istorijas galite ir sunkinti, lavinti vaikų loginį mąstymą. „Morta prie jūros rado kriauklę, plunksną, akmenuką ir pagaliuką. Kiek daiktų rado Morta?”; „Morta, Paulius ir jo broliai dvyniai valgo sausainukus. Kiek vaikų valgo sausainukus?”; „Ūlai penkeri metai, o Mortai – ketveri. Kuri yra vyresnė?”
● Ar žinote, kad ikimokyklinukui jau svarbu suprasti, ką reiškia ir kaip atrodo nulis? Tuomet susiruošęs į mokyklą jis jau mokės rašyti visus skaičius! Tad kiek kambaryje laivų? Tikrų žirafų?
Kasdienybės matematika
● Gaminkite maistą su vaiku – tegul matuoja, pila, maišo, pasikalbėkite apie tūrį, svorį ir pan.
● Plokite ir deklamuokite eilėraštukus. Nepatikėsite, tačiau tai padeda suprasti sekas, o sekų supratimas – būtinas matematikoje!
● Kortos. Žaiskite paprastus kortų žaidimus – loginis mąstymas neatsiejamas nuo matematikos .
● Mokykite vaiką grupuoti – ir basutės, ir botai, ir bateliai yra BATAI ir pan.
● Kalbėkite apie geometrines figūras. Dainuokite dainas, pastebėkite, kad picos gabalėlis yra trikampis, o namas – stačiakampis.
● Supažindinkite vaiką su pinigais, leiskite jam parduotuvėje „pačiam” kai ką nusipirkti;
● Matuokite atstumus: virvele, delniukais, pėdomis ir pan.
● Spėliokite, kas sunkesnis, kas didesnis, platesnis ir pan.
● Padėkite vaikui iki mokyklos suprasti šias sąvokas: „daugiau”, „mažiau”, „tiek pat”, „toks pat”, „skirtingi”, „toli”, „arti”, „į”, „iš”, „virš”, „po”, „į viršų”, „į apačią”, „priekyje”, „atidarytas”, „uždarytas”, „dešinėje”, „kairėje”, „pilnas”, „tuščias”, „tarp”, „šalia”, „pirmas”, „paskutinis” ir pan.
– mokykite vaiką lyginti (lyginkite viską, kas jus supa)
● Vaikai, kurie iki mokyklos išmoksta skaičius (bent iki 10) ir supranta skaičiaus reikšmę (paprašytas gali atnešti, pavyzdžiui, šešis kubelius), lengviau atlieka matematines užduotis, o tai savo ruožtu ugdo pasitikėjimą savimi. Pirmoje klasėje tai labai svarbu. Juk gera pradžia – pusė darbo!
Neabejoju, kad patys dar sugalvosite begalę naujų idėjų, kurios padės pasinerti į nepaprastai žavų matematikos pasaulį!
Edukologė Dr. Austėja Landsbergienė