Natula

Kaip padėti sau pasitempus čiurnos raiščius?

Kaip padėti sau pasitempus čiurnos raiščius?

Viena dažniausių traumų, tykanti ne vien bėgikų, bet ir su sportu niekuo nesusijusių žmonių – čiurnos patempimas. Kaip patikslintų sveikatos priežiūros specialistai, patempiama ne pati čiurna, bet plyšta čiurnos raiščių skaidulos. Skausminga, akivaizdi ir judėjimą kelioms savaitėms apribojanti problema gali kankinti kiekvieną iš mūsų: tiek profesionalūs sportininkai, tiek skubanti moteris ar išėjęs pasivaikščioti vyresnio amžiaus vyras – visiems rizika, kad netyčia pakryps koja ir bus patempti raiščiai, išlieka tokia pat didelė. Veiksnių, darančių įtaką staigiam kojos kryptelėjimui, yra ne viena, o po jų žmogui tenka kęsti iš tiesų nemažus čiurnos skausmus, gydyti susidariusias kraujosrūvas, mažinti tinimą. Kad ir kaip stengiamės, čiurnos traumų, deja, kartais nepavyksta išvengti. Tačiau net ir tokiose situacijose reikėtų žinoti, kaip padėti savo kojoms ir sumažinti staiga užklupusį skausmą.

Dažna trauma dėl įvairių priežasčių

Labai dažnai žiniasklaidoje pasigirsta pranešimų, jog garsus krepšininkas ar futbolininkas pasitempė čiurną ir kol kas negalės žaisti, tačiau nereikia toli ieškoti – tokia trauma itin dažnai pasitaiko ir visai paprastiems žmonėms. Žinoma, priklausomai nuo patempimo laipsnio įplyšusios raiščių skaidulos nėra tas pats, kas lūžęs kaulas, ir žmogus šiuo atveju gali šiek tiek pajudėti. Tik tai jam sekasi labai sunkiai ir, žinoma, ypač skausmingai.

Čiurnos patempimas gali įvykti dėl įvairių kojos traumų, dėvint nepatogią avalynę, sergant gretutinėms ligoms, netinkamai sportuojant, einant nelygiu paviršiumi ar staiga įtempus raumenį. Dėl vienokių ar kitokių priežasčių neteisingai statoma pėda staiga pakrypsta. Žaibiškai paveikiama čiurna ir jos raiščiai. Jų skaidulos įplyšta. Tą pačią minutę čiurnos vietoje pajuntamas skausmas, koja patinsta. Kitas akivaizdus požymis, kad čiurnos raiščiai buvo patempti, yra kraujosrūva. Nors judėti ir įmanoma, jaučiamas didelis skausmas paprastai apriboja bet kokius žmogaus judesius ir priverčia stabtelėti ilgesniam laikui.

Rizika, kad koja pakryps, labai dažna aukštakulnius dievinančių moterų tarpe. Kuo didesnis batų kulnas, tuo didesni ir šansai išsisukti koją. Čiurnos raiščių patempimas normaliai gydomas apie 4 ar net 6 savaites. Tai reiškia, kad sunkiu sužalojimo atveju nevaržomai judėti ilgą laiką bus praktiškai neįmanoma. Net ir pritaikius specialų gydymą, pakenkti pilnai neatsistačiusioms raiščių struktūroms yra labai lengva, todėl pervertinti savo jėgų, net, kai atrodo tinimas ir praėjo, negalima. Čiurnos raiščių patempimo atveju reikėtų reguliariai pasirodyti ortopedui-traumatologui.

Ko griebtis pirmiausiai?

Medikai pastebi, kad daugeliui žmonių patempiami išoriniai čiurnos raiščiai. Pagal tai, kaip intensyviai pasireiškia simptomai, skiriami trys čiurnos sąnarių raiščių patempimo laipsniai. Kiekvienam iš jų taikomi tam tikri gydymo būdai ir taisyklės, ką reikėtų daryti vos tik suskausta čiurną.

Visų pirma, įtarus, kad įvyko čiurnos patempimas, negalima tos vietos apjuosti pernelyg standžiu ir veržiančiu tvarsčiu. Tokia klaida gali tik dar labiau padidinti skausmus arba išprovokuoti didesnį kraujo išsiliejimą (kraujosrūvą). Taip pat, įtrūkus raiščių skaiduloms, svarbu apsaugoti koją nuo didesnių traumų, nes sąnarys pažeistoje vietoje tampa nestabilus. Užfiksuoti jį galima švelniai apjuosiant apatinę kojos dalį tvarsčiu ar marle. Tačiau, kaip jau minėta, per daug užversti jo – negalima.

Žinoma, jeigu kryptelėjus kojai jaučiamas nepakeliamas skausmas čiurnos srityje, pasirodo mėlynė ir koja pradeda tinti, nelaukite ir vykite pas medikus. Įvairūs tepalai ar nuskausminamieji padeda tik tai akimirkai. Todėl, norint, kad raiščiai sugytų tinkamai, iš karto vykite į gydymo įstaigą.

www.pesplanus.lt

TAIP PAT SKAITYKITE