Nobel biocare

Lietuviška inovacija aviacijoje: judėjimo negalią turintys keliaus lengviau ir patogiau

JC Aero kuriamos inovacijos eskizas

Pasauliniais duomenimis, maždaug 1 iš 100 gyventojų negali judėti be neįgaliojo vežimėlio. Jei vis daugiau autobusų, laivų ir kitų transporto priemonių pritaikoma judėjimo negalią turintiems asmenims, aviacijos sektoriaus dar laukia nemažai pokyčių. Lietuvos orlaivių interjero projektavimo ir gamybos bendrovės „J&C Aero“ kuriamas inovatyvus sprendimas – skrydžių palydovų kėdėje integruotas vežimėlis – gerokai palengvins neįgaliųjų keliones lėktuvais.

„Tai – technologiškai sudėtingas įrenginys, kuriam taikomi aukščiausio lygio aviacijos saugumo ir kiti reikalavimai. Tokios kėdės – neatsiejama lėktuvo interjero dalis, o mūsų kuriamo projekto konstrukcija leidžia lengvai ją transformuoti į judėjimo negalią turintiems keleiviams skirtą vežimėlį. Apjungti du skirtingus įrenginius į vieną – didžiulis iššūkis, prie kurio dirba mūsų inžinierių ir projektuotojų komanda. Tačiau nuo pat idėjos gimimo tikime, jog ši inovacija kardinaliai pakeis aviacijos sektorių“, – sako vienas iš „J&C Aero“ įkūrėjų, įmonės vadovas Laurynas Skukauskas.

Inovatyvus sprendimas – kėdė ir vežimėlis viename

Siekiant judėjimo negalią turintiems žmonėms palengvinti keliones lėktuvais, įmonė „J&C Aero“ kuria specialų dvigubo funkcionalumo sprendimą. „Jump Seat Duo“ – taip pavadintas įrenginys, kuris veiks tiek kaip sėdynė skrydžio palydovui, tiek ir kaip vežimėlis neįgaliajam. Įranga būtų sumontuota lėktuvo salono priekyje, integruota į skrydžio palydovo kėdę. Esant poreikiui, ji būtų lengvai transformuojama į vežimėlį neįgaliojo pavėžėjimui iki jo sėdėjimo vietos, taip pat prireikus į tualetą.

„Kurdami šį sprendimą atsižvelgėme ir į tai, kad neįgaliojo vežimėlyje sėdintis žmogus jaustųsi pilnaverčiu keleiviu. Šiuo metu neįgalieji į lėktuvą pasodinami patys pirmi, bet kone visada – lėktuvo gale, o išvežami paskutinieji, kitiems keleiviams jau išlipus. Esame įsitikinę, jog ši inovacija padės išspręsti nuolatinius emocinius ir fizinius nepatogumus, kuriuos patiria neįgalieji. Be to, skrydžių bendrovėms tai leistų sutaupyti laiko, greičiau palydint judėjimo negalią turinčius keleivius iki jų vietų ir padedant jiems išlipti iš lėktuvo“, – teigia L. Skukauskas.

Tarptautinių tyrimų duomenimis, lėktuvais keliaujantys judėjimo negalią turintys žmonės susiduria su įvairiomis problemomis: sudėtinga ar praktiškai neįmanoma pasiekti tualetų, trūksta vietos patogiai keliauti, šviesos mygtukai ir kiti jungikliai įrengti per aukštai. Nurodoma ir tai, jog neįgalieji vengia prašyti pagalbos iš kitų keleivių ar skrydžio įgulos, bet bando patys susitvarkyti su kylančiais nesklandumais.

Nemalonia skrydžių patirtimi dalijasi ir judėjimo negalią turinti bei lėktuvu dažnai keliaujanti kaunietė Emilija Kisieliūtė. Jaunai moteriai daugiausia nepatogumų sukelia patekimas į lėktuvą ir bagažo gabenimas – jį sunku pervežti tuo pat metu valdant neįgaliojo vežimėlį.

„Specialūs keltuvai dažniausiai nebūna paruošti iš anksto. Taip pat neretai į lėktuvą būnu įsodinama paskutinė, kai neįgaliuosius turėtų įlaipinti pirmus. Puikiai suprantu, jog dėl saugumo sumetimų neįgalieji sodinami prie lango. Tačiau visų negalia yra skirtinga: skrydžio metu dažnai turiu pasinaudoti tualetu, bet jį man pasiekti yra sunku, tenka prašyti pagalbos“, – sako E. Kisieliūtė.

Artimoje ateityje šiuos ir kitus nepatogumus išspręsianti „Jump Seat Duo“ gali būti išlankstoma į kompaktišką, tarp sėdynių eilių laisvai pervežamą neįgaliojo vežimėlį – įprasti neįgaliųjų vežimėliai yra per dideli ir netelpa. Kai nenaudojamas, vežimėlis sulankstomas ir grąžinamas atgal į lėktuvo priekį, į skrydžio palydovui skirtą kėdę.

„Aviacijos sektoriuje žioji didžiulė praraja, kurią ir toliau gilina egzistuojančios kliūtys keliauti judėjimo negalią turintiems žmonėms. Turimais duomenimis, apie 10 mln. žmonių, negalinčių savarankiškai judėti, norėtų ir leistų sau skristi lėktuvais, tačiau to negali padaryti. Todėl pokyčiai šioje srityje – daugiau nei būtini, o mūsų siūlomas sprendimas, viliamės, suteiks daugiau galimybių pažinti pasaulį to norintiems“, – sako vienas iš „J&C Aero“ įkūrėjų L. Skukauskas.

Pabrėžiama, kad „Jump Seat Duo“ niekaip nesumažina skrydžių palydovams skirtų kėdžių funkcionalumo ir kartu leidžia atsisakyti būtinybės lėktuve vežtis atskirą neįgaliojo vežimėlį. Be to, taip išvengiama perteklinio svorio atsiradimo, nes pertvarkomas jau lėktuve esantis įrenginys – skrydžio palydovo sėdynė. Įdiegus papildomą funkciją, ji paverčiama gerokai naudingesne, taip pat išlaikoma atitiktis itin aukštiems saugumo reikalavimams.

Įvertino aviacijos rinkos gigantai

Nors prototipas dar kuriamas, „Jump Seat Duo“ jau sulaukė tarptautinės sėkmės – jis pateko tarp trijų geriausių projektų tarptautiniuose „Crystal Cabin Awards“ apdovanojimuose. Aviacijos pasaulio „Oskarais“ laikomuose apdovanojimuose „J&C Aero“ vystoma inovacija įvertinta orlaivių vidaus sistemų, medžiagų ir komponentų kategorijoje.

Kaip pretendentas į „Crystal Cabin Awards“, lietuvių „Jump Seat Duo“ pirmą kartą viešai pristatytas didžiausioje ir svarbiausioje pasaulyje orlaivių vidaus dizainui skirtoje parodoje „Aircraft Interiors Expo“, vykusioje Vokietijos mieste Hamburge. Tūkstančius aviacijos verslo atstovų ir entuziastų sutraukiančiame renginyje „J&C Aero“ kuriamas sprendimas sulaukė ir „Airbus“, „Boeing“ bei kitų aviacijos gigantų dėmesio.

„Mūsų vystomas daugiafunkcis įrenginys garantuos abipusę naudą tiek judėjimo negalią turintiems keleiviams, tiek ir aviacijos bendrovėms. Tikimės, jog prototipą pagaminsime ir pristatysime jau kitąmet“, – teigia „J&C Aero“ vadovas L. Skukauskas.

TAIP PAT SKAITYKITE