Eurovaistinė

„Antrojo ekrano“ fenomenas: lažybos ir sportas per televiziją

fenomenas
Asociatyvi nuotrauka / Pexels.com

Šiais laikais mobilusis telefonas yra beveik kiekvieno žmogaus kišenėje. Ir tik retam įrenginyje nėra interneto prieigos. Telefonu galima apmokėti sąskaitas, apsipirkti, valdyti namų šilumos sistemą. Neatsilieka ir pramogos – socialiniai tinklai, video įrašai ar azartinės pramogos. Daugybė laisvalaikio užsiėmimus siūlančių svetainių, tokių kaip VerdeCasino, veikia išimtinai internete, neturėdamos fizinių analogų. Telefonai naudojami mokyklose, darbo vietoje, viešajame transporte ar net prie televizoriaus ekrano. Pastaroji situacija ir vadinama dviejų ekranų fenomenu – kai žmogus vienu metu žiūri televiziją ir naršo internetą telefone ar planšetėje. Šiame straipsnyje trumpai aptarsime šio fenomeno ryšį su sporto lažybomis.

Istorinės šaknys

Papildomos informacijos poreikis stebint rungtynes nėra naujiena. Praeito amžiaus aštuntajame dešimtmetyje atsirado teleteksto paslauga. Ji leisdavo keliais paspaudimais televizoriaus pultelyje pasiekti papildomus informacinius tekstus. Žinoma, jie buvo rodomi ekrane, tad juos beskaitant buvo galima praleisti kertinius sporto varžybų momentus. Plintant interneto naudojimui teleteksto populiarumas sumenko ir dabar jis sutinkamas itin retai. Vietoj to žmonės pasinaudoja paieška, kad paskaitytų sportininkų statistiką, formos vertinimus, biografiją ar peržvelgtų jų įrašus socialiniuose tinkluose. Tokios tendencijos nelieka nepastebėtos. Tad dabar iš sportininkų tikimasi papildomo turinio socialinėje žiniasklaidoje, neatsilieka ir komandos, sirgalių klubai ir pagrindiniai rėmėjai. 

Interaktyvumo siekis

Šiuolaikinis jaunimas yra įpratęs prie kompiuterinių žaidimų ir internetinių platformų su interaktyviu turiniu. Virš dviejų valandų trunkanti futbolo rungtynių transliacija jiems per ilga ir gana nuobodi. Tai nereiškia, kad jų nedomina sportas. Tiesiog norima daugiau žiūrovo įsitraukimo ir papildomų galimybių įtakoti situaciją. Dėl šių priežasčių populiarėja e-sporto transliacijos. Jų metu galima gyvai pasinaudoti transliuojančios platformos komentarais. Kai kurios komandos žiūrovams leidžia įtakoti net žemėlapio ar naudojamų herojų pasirinkimus. Tad pasyviai dalyvauti ekrane besiklostančiuose įvykiuose nepakanka, trokštama kontrolės, įtakos ir galimybės pasireikšti.

Šiuos siekius dalinai patenkina sporto lažybos. Pirmosios galimybės statyti už realiu laiku vykstančius sporto įvykius atsirado apie 1990 metus ir tokios lažybos būdavo priimamos telefonu. Šiais laikais tokią funkciją galima rasti daugumoje lažyboms skirtų interneto puslapių. Gyvai galima atlikti statymus daugelyje kategorijų – už bendrą rezultatą, statistines kategorijas ar atskirų sportininkų pasirodymą. Nuolatos kinta tiek rungtynių situacija, tiek siūlomi koeficientai. Tad netrūksta galimybių veiksmui ar palankių momentų įvairiems statymams. Čia galima kontroliuoti už ką lažinamasi, kokios sumos statomos.

Šiuolaikinės sporto lažybų funkcijos

Paprastai žaidėjams papildomai suteikiama ankstyvų išmokų galimybė – kai esant palankiam rezultatui galima nelaukti rungtynių pabaigos ir mažesnę išmoką gauti iš karto. Taip išvengiama papildomos rizikos, susijusios su rungtynių paskutinėmis minutėmis. Panašiai veikia ir galimybė keisti kombinuotus statymus. Rungtynių metu kai kurios lažybų bendrovės sudaro galimybę pakeisti vieną iš statymų. Tai pravartu, kai staigiai pakinta situacija – sporto žvaigždės gauna traumą ar matoma, kad išleista atsarginė sudėtis. Žinoma, tokiu atveju reikia greitai reaguoti – tad nėra laiko perjunginėti ekranų ar užkrauti naujų puslapių. Dėl šių priežasčių užkietėję lažybų dalyviai rungtynių metu ir naudojasi telefonais ar planšetėmis.

Paplitimas

Daugelyje užsienio šalių šalia sporto apžvalgų ir prognozių pateikiamos ir statymų rekomendacijos. Aprašomos komandų situacijos, gynybos ir puolimo potencialų vertinimas bei potencialiai vertingi statymai. Vertingomis laikomos tokios situacijos, kai laimėjimo tikimybė viršija potencialias įmokas. Tad statymo tikimybė nebūtinai privalo viršyti 50 procentų. Pavyzdžiui, 20 procentų tikimybė atspėti rezultatą, kai laimėjimo išmoka yra 1:10 būtų itin vertinga. Lietuvoje tokios prognozės ir vertinimai nepateikiami dėl galiojančių azartinių žaidimų reklamos draudimų. Žinoma, visados galima pasinaudoti užsienio kalbomis pateiktais straipsniais, kurie apžvelgia populiariausias lygas ir pagrindines sporto šakas.

Kitas nuolat populiarėjantis užsiėmimas yra svajonių lygos (angl. „fantasy leagues“). Kai interneto naudotojai renkasi įvairių komandų žaidėjus ir už įvairius jų statistinius rezultatus gauna lygos taškus. Šis užsiėmimas suderina prognozes, gebėjimą tinkamai vertinti sportininkų galimybes ir sezono metu atlikti mainus tarp svajonių komandų. Daugelis tokiose lygose dalyvaujančių rungtynių metu nuolat tikrina savo ir kitų vartotojų turimus taškus ar svarsto apie galimus sudėties pakeitimus.

 Tradicinės sporto šakosSvajonių lygosSporto lažybos
Apytikslė vertė 350-450 milijardų JAV dolerių34 milijardai JAV dolerių109 milijardai JAV dolerių
Istorinės ištakosPriešistoriniai laikai~1950 metaiSenovės Egiptas – ~4 000 metų prieš mūsų erą

Jaunimo pritraukimas

Interneto ir įvairių programėlių naudojimas itin populiarus naujųjų kartų gyvenime. Tai lemia keletas pagrindinių faktorių:

  • Įprotis užsiimti keliais darbais vienu metu. Kai kurie tyrimai teigia, kad žiūrėdami televiziją telefoną naudoja iki 88% paauglių.
  • Siekis informaciją gauti realiu laiku. Jaunimas neturi kantrybės palaukti kol komentatorius patieks statistiką, jie geriau jos pasiieškos internetu. Taip pat tikėtina, kad rungtynių metu garsas bus tiesiog išjungtas. Tokiu atveju gali tekti pasiieškoti ir internetinių komentarų apie teisėjų sprendimus ar taisyklių subtilybes.
  • Socialinių interakcijų siekis. Tiek komandos, tiek sporto ekspertai socialiniuose tinkluose realiu laiku dalinasi nuomonėmis ir komentarais. Po tokiu turiniu užverda audringos diskusijos, kurios gali būti įdomesnės nei per televiziją rodomas išsimetimas iš užribio ar metodiškas kamuolio kontroliavimas.

Tokias tendencijas sustiprina ir šiuolaikinis turinio kūrimas. Daugelis filmus bei laidas internetu siūlančių kompanijų net nebando savo žiūrovų atitraukti nuo telefonų. Priešingai kuriami nedidelio intensyvumo serialai, kuriuose visi įvykiai įvardinami kaip ketinimas ar pokalbis. Tad juos itin patogu „žiūrėti“ besinaudojant internetu ar tiesiog telefone naršant po socialinius tinklus.

Potencialūs pavojai

Gyvai atliekami statymai būna susieti su emocijomis ir greitais sprendimais. Tai padeda rasti vertingų galimybių, bet ir sudaro sąlygas peržengti azartinėms pramogoms skirtą biudžetą. Tradiciniai sporto statymai yra pasyvus procesas, kai lažinamasi, laukiama rezultatų ir vėliau vertinamos naujos galimybės. Lažybos gyvai priešingai yra itin aktyvios ir įtraukiančios, nesunku atlikti statymus paeiliui, naudotis įvairiomis papildomomis funkcijomis. Toks įsitraukimas kelią pavojų prarasti realų situacijos vertinimą ir finansų kontrolę. Žinoma, daugelyje svetainių galima nusistatyti sumines statymų ribas, bet tokiomis priemonėmis reikia pasirūpinti iš anksto, prieš prasidedant aktualioms sporto rungtynėms.

Ateities prognozės

Šiais laikais publikos nuomonė ir vyraujančios tendencijos sporte lemia itin daug. Net olimpiadose atstovaujama penkiakovė žirgų rungtį pakeitė televizijos laidas primenančiu kliūčių ruožu. Tai lėmė su gyvūnų teisėmis susijęs pasipiktinimas ir siekis pritraukti daugiau žiūrovų. Kitose šakose tokių drastiškų pokyčių tikriausiai nebus. Bet reikia tikėtis dar daugiau sportininkų ir komandų turinio socialinėje žiniasklaidoje, įvairių transliacijų iš komandų pasitarimų ar persirengimo kambarių. Neatsiliks ir azartinių pramogų platformos, kuriose ir toliau daugės galimybių atlikti įvarius statymus už gyvai vykstančias rungtynes.

TAIP PAT SKAITYKITE