Biorythm

Pagalba mažajam rašytojui

Mokyklą lankantis vaikas niekaip negali atskirti b ir p raidžių, skaičių 2 kažkodėl rašo taip, lyg jis atsispindėtų veidrodyje, vis pamiršta, nuo kurios sąsiuvinio vietos pradėti rašyti. Kas gi vyksta?

Priežasčių daug

Rašymo ir skaitymo įgūdžiai sunkiai formuojasi maždaug 5–8 proc. mokyklinio amžiaus vaikų. Dažniausiai ši bėda kamuoja berniukus, o ne mergaites, nors daugelis mano, kad šios tiesiog darbštesnės ir taip „paslepia” savo trūkumus.

Optinė disleksija (skaitymo sutrikimas) ir disgrafija (rašymo sutrikimas) atsiranda dėl to, jog skaitymo ir rašymo procesuose dalyvaujančios galvos smegenų žievės zonos iki galo neatlieka savo darbo. Tačiau kartais kalta būna prasta klausa ar rega, neišsivysčiusi kalba. Viena disleksijos ir disgrafijos priežasčių gali būti paveldėjimas.

Tačiau nėra ko nusiminti. Nemažai skaitymo sutrikimų turinčių žmonių pasiekė populiarumą ir pripažinimą. Paminėsiu tik kelis: tai aktorius Tomas Cruise, dainininkė Cher, filmų kūrėjas Waltas Dysney, detektyvų karalienė Agata Christie.

Painioja panašias raides

Kaip atpažinti optinę disleksiją? Ji nustatoma, jei mokinukas ilgai neatpažįsta raidžių, t. y. grafinių ženklų. Painiojamos panašios raidės, turinčios skirtingų elementų (b-p, p-r, s-š, e-ė ir t. t.), raidės, turinčios tuos pačius, tik skirtingai išdėstytus elementus (t-l, b-d-p, m-n-p, u-n ir t. t.).

Tokiu atveju vaikas žodį „mano” perskaitys „namo”, „takas” – „lakas” ir t. t. Kuo raidės panašesnės, tuo jos labiau painiojamos, ypač tada, kai žodyje jos arti viena kitos.

„Veidrodinė” raidė

Rašymo sutrikimas – optinė disgrafija – nustatoma tada, kai pradėjęs rašyti vaikas niekaip neįsimena raidžių, painioja tas, kurios turi vienodų elementų. Painiojamos grafiškai panašios raidės p-d, b-l, g-d, n-u, n-r, p-g, p-b, m-n, c-e, o-c, y-g-j, b-d, d-b, v-r, dvibalsiai ie-ei, uo-ou.

Mokinukas taip pat veidrodiškai rašo skaičius: 2, 5, 6, 1, dviženklius skaičius, painioja > ir < ženklus, didžiąsias raides S, Š, Z, Ž, L. Kartais pradeda žodžius rašyti iš kito galo.

Nurašinėdami skrupulingai kopijuoja, blogiau piešia daiktus iš atminties, konstruoja, sunkiai nustato kryptį, pameta skaitomą ar rašomą tekstą, eilutę, nežino, kur pradėti rašyti, piešti sąsiuvinio lape, spręsdamas kryžiažodžius nežino, kur rašyti. Jam taip pat sunku suvokti žemėlapius ar schematiškai pavaizduotus uždavinius, diagramas, pastebėti skirtumus paveikslėliuose. Sunku tokiam vaikui ir dalyvauti estafetėse, pasiruošti pamokai – atsinešti reikiamas mokymo priemones.

Tokiam vaikui dar daugiau sunkumų kyla, kai jis pradeda mokytis užsienio kalbos, pavyzdžiui, anglų. Tuomet pradedamos painioti lietuviškos ir angliškos raidės.


Teks ilgai ir atkakliai dirbti

  • Ką su vaiku gali nuveikti tėvai:
  • žaisti įvairius loto žaidimus;
  • dėlioti konstruktorius, mozaikas;
  • nupiešti piešinį, sukarpyti į tris keturias dalis, paskui suklijuoti;
  • sujungiant taškus nupiešti paveikslėlį;
  • atpažinti neužbaigtus paveikslėlius, raides, skaitmenis.

Įvairių užduočių galima rasti vaikiškuose žurnaluose „Penki”, „Naminukas”, „Todėlčius” ir kituose.

Ką su vaiku gali nuveikti mokytojas:

  • mokyti naudoti išpjaustytas, išlankstytas raides, skaitmenis;
  • raides, jų elementus lyginti su aplinkos daiktais;
  • painiojamas raides ir skaitmenis dėlioti iš pagaliukų, išraityti iš siūlo, lipdyti iš plastilino, karpyti iš popieriaus;
  • pabraukti ir skirtingai nuspalvinti painiojamas raides;
  • mokyti atpažinti taškeliais parašytas raides, skaitmenis;
  • kopijuoti, atlikti darbus pagal pavyzdį;
  • pamokose naudoti kuo daugiau girdimosios informacijos;
  • spausdintas raides, raidžių junginius, žodžius užrašyti rašytinėmis raidėmis ir atvirkščiai.

Diena.lt

Pagalba mažyliui

TAIP PAT SKAITYKITE