Maisto be cheminių priedų vartojimą propaguojantys svetainės www.sveikasvaikas.lt įkūrėjai sulaukė netikėto niukso iš reklamos prievaizdų. Vos apsirodžius socialinės reklamos trilogijai „Už maistą be chemijos”, viena jų buvo apskųsta kaip galimai kelianti paniką ir kurianti neigiamas emocijas.
Juokinga reklama – pavojinga?
Skundą dėl vieno iš reklamos trilogijos klipo, kuriame šaukštu kabinamas majonezas pavirsta tamsiai žalia mase, Lietuvos reklamos biuras gavo liepos viduryje. Pareiškime sakoma, kad socialinė reklama „Už maistą be chemijos” galimai kelia paniką ir kuria neigiamas emocijas. Sunku įsivaizduoti, kad „” trukmės klipas gali sukelti kitokių emocijų nei šypseną, skundėjui pasirodė kitaip.
„Visų pirma, reklamos turinys stipriai prasilenkia su etika ir yra neestetiškas – reklamoje iš daugelio TV žiūrovų vartojamo kasdienio maisto produkto, majonezo, yra ištraukiamas neigiamas ir nemalonias emocijas turintis sukelti žalias svetimkūnis. Tai tiesiog piktina ir nuo tokio vaizdo nuo šiol nemalonu valgyti viską, kas yra pagardinta majonezo padažu. Be to, reklamoje balsas teigia „Jei neskaitai produktų sudėties – jie sudeda tai, ką nori”, kas nėra teisybė prasilenkia su logika ir net klaidina”, – teigiama skunde.
Interneto svetainės viena įkūrėjų Agnė Zakarevičiūtė neabejoja: šiuo skundu galbūt bandoma juos užčiaupti ir vėl kišama pagalius į ratus.
– Tai pirmoji jūsų organizacijos sukurta socialinė reklama, kuri iškart sulaukė skundo. Kaip vertinate šią situaciją?
– Socialinė reklama yra skirta atkreipti vartotojų dėmesį, sužadinti jausmus. Perskaičiusi skundą sunerimau, tačiau supratau, kad jis yra neadekvatus ir visiškai nesusijęs su realybe. Skunde rašoma, kad baisu valgyti kiekvieną produktą, kuris pagardintas majonezu, tačiau vadovaujantis šia logika, baisu turėtų būti valgyti kiekvieną maisto produktą, kuris reklamuojant yra suabsoliutintas ar susietas su tam tikrais daiktais ar žmonėmis. Kita vertus, džiugu, kad tokie skundai rašomi, mat tai parodo, kad ši reklama yra paveiki. Šis skundas – akivaizdus gamintojų bandymas griauti ir trukdyti mums skleisti informaciją.
– Kaip atsirado ši reklama?
– Stengiamės, kad kiekviena reklama prajuokintų žmones, o ne juos žalotų. Reklama, kuri vaizduoja majonezą, yra tik viena trilogijos dalis, kitose vaizduojama keistus garsus skleidžianti dešra ir užgesinus šviesą žibantis limonadas. Majonezo reklamoje ta žalia masė – tai špinatai sumaišyti su kitais dalykais. Reklamos tikslas – skatinti žmones skaityti sudėtį ant maisto pakuočių, o ne pirkti katę maiše. Skundėjui nepatiko ir kitos reklamos, tačiau vaizduojanti majonezą – labiausiai.
– Tai nebe pirmas ginčas su gamintojais?
– Projekto pradžioje sulaukėme priekaištų dėl mūsų veiklos. Vėliau su gamintojais pradėjome bendradarbiauti, pastebėjome, kad jie pradėjo atsižvelgti į mūsų nuomonę. Parduotuvėse jau mačiau vieno lietuviško gaminio liniją, kur ant produkto didelėmis raidėmis parašyta „Skaitykite sudėtį”. Tai parodo, kad gamintojai yra geranoriški ir greitai reaguoja į kritiką.
– Gal taip reaguoja tik tos kompanijos, kurios produktus gamina beveik be konservantų ir sveikatai kenkiančių priedų?
– Sulaukiame įvairių gamintojų laiškų. Kai kurie jų produktų sudėtyje panaikina sveikatai kenksmingus priedus ir mus įspėja, kad atnaujintumėme svetainėje esantį maisto katalogą.
– Ar dėl visuotinio ekologijos vajaus gamintojai nerado naujų būtų, kaip apgauti vartotojus?
– Mes siūlome įstatymo pataisas, kad gamintojams padidintų baudas, jei jie klaidingai nurodo gaminio sudėtį ant pakuotės ar naudoja per didelį kiekį kenksmingų sveikatai priedų. Pasitaiko atvejų, kai gamintojai sudėtyje neberašo raidžių E, tačiau priedus ir konservantus išverčia žodžiais. Spaudoje nuaidėjo keli atvejai, kai gamintojai neteisingai parašė gaminio sudėtį.
– Kaip pirkėjams apsisaugoti nuo tokių gamintojų žabangų?
– Tiesiog reikia prisiminti kelioliką labiausiai sveikatai kenkiančių konservantų ir priedų pavadinimus. Išmokite jų pavadinimus mintinai. Pirmuosius kartus, renkantis prekes, dar reiks žvilgtelėti į užrašų knygutę, tačiau vėliau juos pradėsite atskirti.
Lietuvos reklamos biuro direktorė Lauryna Macijauskaitė: Socialinė reklama taip pat gali būti neetiška. Tačiau tai pirmasis atvejis, kai mūsų biuras gavo nusiskundimą. Kol kas Lietuvos reklamos biuro Arbitražo komisija dar nepriėmė sprendimo dėl šios reklamos etiškumo, tačiau jeigu bus pripažinta, kad ši reklama neatitinka etiškos reklamos reikalavimų, tuomet mes paskelbsime apie tai viešai. Galime jos kūrėjams rekomenduoti, kad pakeistų pačią reklamą, kad ji atitiktų Etikos kodeksą. Kaip vartotoja galiu pasakyti, kad visos socialinės reklamos turi būti aštrios, nes kitaip nepaveiks žmonių. Ta žalia majonezo spalva yra akiai nemaloni, tačiau negalėčiau pasakyti, kad ji yra labai neetiška. „Sveiko maisto” organizacijai niekas negrės, tačiau didžiausia bausmė yra viešumas ir vartotojų pasitikėjimas gali kristi. Mes nagrinėjame visus gautus skundus, kurie susiję su reklamos turiniu, bet viešiname tik tas reklamas, kurios pažeidė etikos įstatymus. Sprendimą Arbitražas turėtų priimti artimiausiomis savaitėmis. |
---|