Viso pasaulio Vaikų linijos gegužės 17 dieną jau šeštą kartą minėjo Tarptautinę vaikų linijų dieną, skirtą pabrėžti reikšmingą Vaikų linijų vaidmenį, suteikiant pagalbą vaikams. Šiais metais Tarptautinė vaikų linija, jungianti 155 Vaikų linijas 133 šalyse, tarp jų – ir Lietuvos Vaikų liniją, siekia atkreipti visuomenės dėmesį į mergaičių apsaugą nuo prievartos.
2010 metais pasaulio Vaikų linijos sulaukė 28 milijonų vaikų ir paauglių pagalbos prašymų. Iš jų daugiau nei 55 proc. sudarė mergaičių skambučiai ir laiškai. Nuo 2003 metų, kai Tarptautinė vaikų linija pradėjo rinkti duomenis apie vaikus, kurie ieško pagalbos ir paramos skirtingų šalių Vaikų linijose, mergaitės visada sudaro didesnę dalį besikreipiančiųjų.
Mergaitės – itin pažeidžiamos
Mergaitės ir moterys kaip grupė yra labiau pažeidžiama įvairių smurto formų, tokių kaip seksualinis prievartavimas, komercinis išnaudojimas ar prekyba žmonėmis. 2010 metais vienas iš penkių vaikų pasaulyje į Vaikų linijas kreipėsi dėl prievartavimo ar smurto. Daugiau nei šeši iš dešimties šių atvejų nutiko mergaitėms.
„Vaikams primygtinai reikalingi saugūs, konfidencialūs ir prieinami bendravimo kanalai, kuriais jie galėtų sulaukti pagalbos ir patarimų“, – pabrėžė Jungtinių Tautų Organizacijos atstovė Marta Santos Pais.
Lietuvos Vaikų linijai mergaitės parašo net 81 proc. laiškų, kuriuose dalijasi savo išgyvenimais ir sunkumais, prašo pagalbos ar tiesiog nori išsipasakoti.
„Mano mama susirado gyvenimo draugą, kurį myli labiau nei mane. Aš jai nereikalinga, aš jai tik trukdau, nes jis jai svarbiausias“, „Dažnai verkiu, kremtuosi, mane graužia sąžinė, būnu liūdna ir liūdinu draugus savo nuotaika“ – tokių ir panašių mergaičių išgyvenimų sulaukia Vaikų linijos konsultantai.
Naujas, visoje Europoje veikiantis pagalbos numeris – 116111
Nuo praėjusių metų vasario 15 dienos „Vaikų linija“ pradėjo dirbti nauju, daugelyje Europos šalių veikiančiu vienodu nemokamu pagalbos vaikams telefono numeriu 116111.
Nors šiuo telefonu dažniau skambina berniukai, tačiau besikreipiančios mergaitės (sudarančios maždaug trečdalį skambinančių vaikų) su Vaikų linijos konsultantais dažniau dalinasi savo sunkiais išgyvenimais, labiau dėl jų jaudinasi.
Lietuvos mergaitės dažniausiai išgyvena dėl santykių su draugais, patyčių, santykių su tėvais, fizinės sveikatos, brendimo, fizinės prievartos. Mergaitės kur kas dažniau nei berniukai pasakoja apie mokymosi ar kitus sunkumus mokykloje, išgyvena baimę ir nerimą, vienišumą, prasitaria apie seksualinę prievartą.
Vaikų linijos visame pasaulyje suteikia galimybę vaikams gauti pagalbą tiesiogiai esamuoju laiku, kai tik vaikams jos prireikia. Vaikai gali pasikalbėti apie savo sunkumus saugioje ir patikimoje aplinkoje bei gauti tuo metu būtiną paramą – Vaikų linijos dažnai tampa pirmosiomis vaikų klausytojomis, padedančiomis vaikams surasti tolesnę pagalbą.
Prireikus bendradarbiaujama su institucijomis
Vaikų linija Lietuvoje, teikdama pagalbą vaikams trumpuoju numeriu 116111, bendradarbiauja su Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba. Kartais paskambinusiam vaikui nepakanka tik emocinės paramos ir pokalbio telefonu.
Jeigu vaikas nori, kad būtų suteikta pagalba jo aplinkoje, kad apie smurtą ar kitokį skriaudimą sužinotų vaiko teises ginančios institucijos, nori ilgalaikio tęstinio darbo arba teiraujasi specifinės teisinės informacijos – tokius skambučius su vaiko sutikimu Vaikų linijos konsultantai nukreipia Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Pagalbos vaikams linijai.
Šios tarnybos specialistai gali kreiptis į konkretaus miesto ar miestelio Vaiko teisių apsaugos skyrių, švietimo centrus ar kitas organizacijas, esančias vaiko aplinkoje ir padėti organizuoti pagalbą. Taip pat skambinantieji, kurie nori pranešti apie pažeidžiamas vaikų teises (pvz., suaugęs ar kitas vaikas nori pranešti apie vaiko nepriežiūrą, patiriamą smurtą ir pan.) iš karto nukreipiami Pagalbos vaikams linijos konsultantams.
Vaikų linija kiekvienais metais ne tik stengiasi užtikrinti teikiamos pagalbos vaikams tęstinumą, bet ir kasmet didina atsiliepiamų skambučių skaičių. Lyginant su ankstesniais metais, 2011 metais Vaikų linija atsiliepė į gerokai daugiau – net į 139 204 vaikų skambučius. Vaikų linijos konsultavimo internetu programa „Klausučio šalis“ per 2011 metus į 1320 vaikų ir paauglių laiškų.
Daugiau informacijos www.vaikulinija.lt