Gudručio vaistinė

Sveikos mitybos principai

Ką valgome?

Be maisto produktų neįmanoma žmogaus egzistencija. Kita vertus, valgymas – vienas didžiausių gyvenimo malonumų. Tačiau vis dažniau vartotojai nori, kad maisto produktai ir patiekalai būtų ne tik saugūs ir kokybiški, bet ir sveiki.

Žmogaus gyvenimo trukmę lemia:

• 20 % – paveldimumas
• 20 % – aplinkos poveikis
• 10 % – sveikatos priežiūra
• 50 % – gyvensena

Vienas iš svarbiausių veiksnių, nuo kurio priklauso gyvensena – sveika, subalansuota mityba. Sveikos mitybos skatinimas – prioritetinis Pasaulio Sveikatos Organizacijos maisto, fizinio aktyvumo ir sveikatos strategijos uždavinys.

Sveikos mitybos principai:

Saikingumas. Svarbu žinoti, kad net ir būtina maisto medžiaga, jeigu jos vartojama per daug, gali turėti neigiamą poveikį sveikatai.
Įvairumas. Nė vienas maisto produktas neturi visų maisto medžiagų (žmogaus organizmui su maistu jų būtina gauti apie 40). Tik vartojant įvairius augalinius ir gyvūninius maisto produktus bus visiškai patenkinti organizmo poreikiai.
Subalansuotumas. Mitybos subalansavimas – tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykis bei optimalus energijos kiekis maisto produktuose.

Visavertė mityba yra sveikatos pagrindas. Todėl verta pagalvoti, kokį produktą dėti į pirkinių krepšelį, ar iš pasirinktų produktų galima pagaminti saugų, kokybišką, sveiką patiekalą.

8 sveikos mitybos taisyklės:

• maistui vartoti kuo įvairesnių šviežių maisto produktų, domėtis jų sudėtimi ir rinktis tuos, kuriuose yra kuo mažiau konservantų, dažiklių ir saldiklių;
• valgyti visada tuo pačiu laiku;
• stengtis, kad dienos raciono pagrindą sudarytų grūdiniai produktai;
• valgyti daugiau sezoninių daržovių, uogų ir vaisių, kai jie pigiausi, o skonis – pats geriausias;
• pirmenybę teikti augaliniams riebalams ir tinkamai pasirinkti užkandžius: vaisius, riešutus ar sumuštinį su grūdėta duona ir žuvim, liesa mėsa ar mažiau riebiu sūriu;
• rinktis mažiau druskos turinčius maisto produktus ir valgyti mažiau saldumynų;
• kasdien išgerti 6-8 stiklines vandens;
• nepersivalgyti, stengtis skaičiuoti kalorijas ir reguliariai sportuoti.

www.vmvt.lt

TAIP PAT SKAITYKITE