Urinal

Minint Pasaulinę sveikatos dieną, dietistės V. Kurpienės patarimai: kokį maistą rinktis po žiemos?

Dietistė Vaida Kurpienė

Po šaltojo sezono neretai jaučiame energijos trūkumą, dažniau sergame ar esame silpnesni. Gerą savijautą ir sveikatą gali lemti keli itin reikšmingi veiksniai – subalansuota mityba, kokybiškas miegas, fizinis aktyvumas ir emocinė gerovė. Artėjant Pasaulinei sveikatos dienai, minimai balandžio 7-ąją, mitybos specialistė, dietistė Vaida Kurpienė pataria, kokių organizmui naudingų medžiagų ieškoti maiste po šaltojo sezono, kokias mitybos klaidas darome dažniausiai bei kaip sau padėti ir pavasarį pasitikti kupiniems jėgų.

„Šiuolaikiniai žmonės pradėjo kur kas daugiau dėmesio skirti savo valgymo įpročiams. Visuomenė pradeda suprasti, kad tinkama mityba yra geros sveikatos pamatas: maistas gali paveikti ne tik mūsų skrandį, bet ir miegą, nuotaiką ir fizinę formą.

Šaltuoju sezonu įprastai suvalgome mažiau šviežių daržovių, tad organizmui labiausiai trūksta vitamino C. Jis reikalingas ne tik imunitetui, bet ir odos bei sąnarių jaunystei palaikyti, kraujagyslių sienelių stiprumui, padeda pasisavinti geležį, kurios taip pat daug kam trūksta po žiemos. Šviežių daržovių reikia kasdien – priešingu atveju sensta oda ir tampame mažiau atsparūs virusams. Daugiausia vitamino C turi ne citrina, o brokoliai, paprika bei kopūstinės daržovės. Su visomis išvardintomis daržovėmis gausime vitamino C ir mums taip reikalingų skaidulų“, – teigia sveikos mitybos specialistė V. Kurpienė.

Įvairovė – būtina

Kaip pačius vertingiausius produktus ne tik po žiemos, bet ir kasdienėje mityboje, specialistė išskiria šviežias daržoves, baltymus ir grūdinius produktus bei vertingus riebalus. Dietistė pataria vartoti kuo daugiau skirtingų daržovių ir grūdinių produktų bei juos nuolat keisti.

„Esmė yra ne vienas konkretus „pats geriausias“ produktas, o jų įvairovė mityboje. Renkantis daržoves, rekomenduojama rinktis kuo daugiau skirtingų spalvų. Vertėtų savo produktų krepšelius papildyti ir įvairesnėmis daržovėmis, kadangi per savaitę reikėtų suvalgyti septynias skirtingų spalvų daržoves. Skamba kaip žaidimas, bet tai tikrai gera praktika.

Grūdiniai produktai puikiai tinka pusryčiams. Rekomenduojama keturias dienas iš eilės valgyti juos skirtingus. Įvairovė čia lygiai taip pat yra naudinga. Tiesa, tai turi būti ne dribsniai, ir ne greito paruošimo produktai. Svarbu atkreipti dėmesį ne tik į patį produktą, kaip pavyzdžiui, grikius, bet ir į tai, koks yra jo apdorojimas. Rudų, kitaip tariant, jau apdorotų grikių vertė, yra menkesnė nei neskrudintų, dar liaudyje vadinamų „žalių“. Mirkyti ir vėliau trumpai pavirti grūdai daug vertingesni nei pervirti“, – kalba dietistė.

Baltymai – itin svarbūs mityboje

Pastarųjų kelerių metų „žvaigždė“ sveikos mitybos grandinėje – baltymai. Vis dėlto, specialistai atkreipia dėmesį, kad dažnas baltymų kiekį ir jų įsisavinimą supranta klaidingai.

„Neretai galvojame, kad suvartojame pakankamai baltymų, kai skaičiuojame valgymo kartus, o ne jų gryną kiekį – tai klaidingas įsitikinimas. Jei valgėte dešrelę ir vėliau plovą, nesunku suprasti, kad toli gražu ne baltymai čia buvo pagrindinis akcentas – daugiau buvo riebalų, o plove – greitai pasisavinamų angliavandenių. 

Daugiausiai reikalingų baltymų turi liesa mėsa, žuvis, kiaušiniai, varškė, sūris, pupelės, avinžirniai, lęšiai ir žirniai, sojos pieno sūris, tofu. Baltymai puikiai dera ir įsisavina su šviežiomis daržovėmis, o riebalų su jais vartoti reikia saikingai. Kai renkatės augalinius baltymus: avinžirnius, pupeles, lęšius ar žirnius, tą pačią dieną būtina valgyti ir vertingų grūdų. Dėl geresnio baltymų pasisavinimo su grūdais rekomenduojama derinti ir ankštines daržoves“, – sako dietistė V. Kurpienė.

Nepamirškite skaidulų

Pasibaigus žiemai ir artėjant šiltesniems orams, šviežios daržovės ypač svarbios, nes organizmai yra kiek nusilpę. Tačiau specialistė atkreipia dėmesį ir dar į vieną šviežių daržovių naudą – skaidulas.

„Šviežiose daržovėse esančios maistinės skaidulos suteikia ilgesnį sotumo jausmą, padeda tinkamai veikti virškinimo sistemai ir išvengti vidurių užkietėjimo. Be to, maisto tūris su daržovėmis – didesnis, o kalorijų, jei neapliesime daržovių dideliu kiekiu riebalų, mažesnis. Tad valgymo malonumas didesnis ir ilgesnis, o sotumo jausmas padeda spręsti nutukimo problemą. Juk nutukimas – dažna sunkių lėtinių ligų priežastis. Be to, skaidulos yra mūsų gerųjų bakterijų maistas, o nuo geros žarnyno sveikatos stipriai priklauso mūsų nuotaika, svoris bei organizmo gebėjimas tinkamai pasisavinti reikalingas medžiagas. Taigi, kasdienis šviežių daržovių vartojimas žmogui suteikia didžiulę naudą“, – priduria V. Kurpienė.

„Maxima“ Pirkimų departamento vadovas Marius Tilmantas antrina ir teigia, kad parduotuvėse visais metų laikais galima atrasti platų šviežių daržovių ir vaisių pasirinkimą, nuolatos plečiamas ekologiškų, dietinių ar sveikatai palankesnių produktų asortimentas.

„Stebime naujausias tendencijas ir matome, kad pirkėjai, iš tiesų, vis aktyviau rūpinasi savo sveikata. Klientai ieško daugiau ekologiškų prekių, siekia mažinti cukraus vartojimą. Kiekvienais metais galime pasidžiaugti augančiu asortimentu, pritaikytu kiekvieno poreikiams. Turime itin įvairų daržovių bei vaisių asortimentą, kuris atkeliauja iš viso pasaulio, vis daugiau prekių sergantiems cukriniu diabetu, nevartojantiems laktozės ar gliuteno“, – sako M. Tilmantas.

Venkite kraštutinumų

Pradedant ugdyti naujus sveikos mitybos įpročius, neišvengiama klaidų. Viena esminių – kraštutinumai bei per griežti mitybos rėmai, kurie gali vilioti greitais rezultatais, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje – dar labiau pakenkti ir alinti organizmą.

„Dažna klaida – per greitas ir kardinalus produktų ar jų grupių atsisakymas. Visuomet patariu kardinaliai neatsisakyti produktų, o keisti juos sveikatai palankesnėmis alternatyvomis, pavyzdžiui, rūkytą kumpį šviežiu, cukrų medumi ar kvietinius mitus speltų miltais. Taip pat rekomenduoju vengti perdirbtų produktų, tokių, kaip balti miltai, cukrus, cukraus pakaitalai, rūkyti produktai, o norint juos vartoti, tai daryti su saiku“, – sako V. Kurpienė. 

Anot jos, geriau yra koncentruotis ne į tai, ko nevalgyti, o galvoti, ką suvalgyti tam, kad jaustumėtės geriau. Tai sumažina stresą, skatina bandyti naujus patiekalus ir rezultatas išlieka ilgesniam laikui.

TAIP PAT SKAITYKITE