Dovanos džiugina, dovanos slegia. Pasibaigus šventiniam šurmuliui, kartais jomis skubama atsikratyti: nešama į parduotuves, perparduodama.
Neįtiko lovos staliukas
„Dėl visa ko išsaugokite čekį”, – prieš svarbiausias metų šventes didžiųjų prekybos centrų ir mažų specializuotų parduotuvėlių kasininkės šią frazę kartojo lyg užprogramuotos.
Atsargumas gėdos nedaro. Sausį, pasibaigus šventiniam šurmuliui, parduotuvių darbuotojoms tenka atremti ne tik išlaidauti pasiruošusias kalėdinių išpardavimų aukas, bet ir dešimtis klientų, bandančių įbrukti dovanų gautą nepatikusį daiktą.
„Vakar sulaukėme dviejų žmonių. Chalatas, kurį vyras rado po egle, pasirodė esąs dviem dydžiais per mažas. Apkeitėme”, – pasakojo vieno dovanų ir interjero aksesuarų salono darbuotoja Monika. Moteris, kuriai vaikai padovanojo staliuką, skirtą valgyti lovoje, primygtinai reikalavo už jį grąžinti 180 litų.
„Pagal vidaus taisykles per keturiolika dienų prekę, jei yra pirkimo kvitas, galima keisti arba grąžinti”, – aiškino salono darbuotoja. Pirmiausiai klientui siūloma nuvylusią dovaną keisti į širdžiai mielesnį daiktą, nepavykus įsiūlyti – grąžinami pinigai.
„Būna žmonių, kurių veiduose be didelių pastangų galima įskaityti: nesiūlykite man kitų daiktų – duokite pinigus”, – šyptelėjo Monika.
Šaldytuvus pirko sau
Per dvi savaites dovanas su nepažeistomis pakuotėmis ir pirkimo kvitais pasiruošę priimti ir buities technika prekiaujantys centrai. Pasikalbėjus su buities prekėmis prekiaujančių parduotuvių darbuotojais paaiškėjo, kad grąžinti plaukų džiovintuvus, mikrobangų krosneles ar lygintuvus nėra populiaru.
„Kol kas dar niekas nesikreipė su tokiu prašymu, – pastebėjo vienos parduotuvės vyriausiasis pardavėjas Nerijus Juršys. – Gal todėl, kad pas mus prieš šventes daugiausiai pirko televizorius, šaldytuvus, dujines virykles. Tokius daiktus žmonės dažniausiai perka sau.”
Panešioja ir atiduoda
Daugumoje drabužių parduotuvių prekės keitimo ir grąžinimo terminas pratęstas iki 30 dienų. Todėl klientų, gavusių dovanų per ankštus marškinius ar netinkamos spalvos megztinį, dar laukiama.
„Panašių atvejų kasmet pasitaiko, – patirtimi dalijosi vieno drabužių tinklo rinkodaros direktorė Irma Marcinkienė. – Todėl geriausia megztinio, sijono ar švarko alternatyva – dovanų čekis.”
Susidūręs su daiktą keisti ar grąžinti reikalaujančiais klientais, parduotuvių personalas pirmiausiai atidžiai apžiūri, ar drabužis nėra dėvėtas.
Užsikrėtę JAV paplitusiu virusu – „panešiojau ir grąžinu”, lietuviai taip pat bando gudrauti. Nusiperka suknelę ar švarką, sublizga vakarėlyje, o kitą dieną pardavėjams bruka atgal teigdami, kad drabužis nepatogus. „Pastebėję aiškias dėvėjimo žymes, tokių daiktų nepriimame”, – atkirto I. Marcinkienė.
Nors visiems gerai žinoma, kad apatinis trikotažas atgal nepriimamas ir nekeičiamas, juo prekiaujančios parduotuvės šiemet jau sulaukė kelių klientų.
Senamiestyje įsikūrusios parduotuvės darbuotoja pusamžiam vyriškiui turėjo aiškinti, kad apatinių bambuko pluošto medžiagos kelnaičių, kurias gavo dovanų, net ir su pirkimo kvitu negalėtų priimti. Nebent jei ties siūle žiojėtų skylė.
O gal pakeitei akmenį?
Tūkstantį ar kelis paaukoję už žiedą su brangakmeniu, kuris mylimajai sukasi aplink pirštelį, stringa ties sąnariu ar tiesiog nepatinka, verčiau iškart neškite jį pas auksakalį arba į lombardą.
Parduotuvės, kurioje palikote apvalią sumą, personalas papuošalo atgal nepriims. „Juk niekada negali žinoti ar vietoj deimanto nebus įspraustas paprastas stiklinis akmenukas”, – paaiškino aukso dirbinių parduotuvės darbuotoja.
Kai kuriose juvelyrinių dirbinių parduotuvėse pakeisti įmanoma – į kitą dydį ar net kitą gaminį. „Šiemet teko padėti kelioms moterims – dovanoti žiedeliai nepatiko. Primokėjo pinigų ir nusipirko kitus”, – prisiminė pardavėja.
Kitoje juvelyrinių dirbinių parduotuvėje, pasiteiravus, ar galima grąžinti žiedą, pardavėja griežtai paklausė: „Kas negerai?” Išgirdusi, kad auksinis papuošalas tiesiog ne mano skonio, atšovė negalinti niekuo padėti.
Superka medikų butelius
Prieš didžiąsias metų šventes medikų kabinetuose iš po pažasties traukdami alkoholio butelius pacientai tai darė labai atsargiai. Ne todėl, kad Specialiųjų tyrimų tarnybos agentai sučiuptų už kyšininkavimą – saugojo banderoles.
Sklinda kalbos, kad medikai, kurie, ne paslaptis, brangių gėrimų gauna visus metus, o daugiausia prieš šventes, juos neša atgal į parduotuves. „Kauno dienos” žurnalistai nusprendė įsitikinti, ar kalbos ne iš piršto laužtos.
„Imti butelių, pirktų ne mūsų parduotuvėje, negalime”, – pabrėžė prekybos ir laisvalaikio centre įsikūrusios alkoholiniais gėrimais prekiaujančios parduotuvės darbuotojas.
Kovo 11-osios gatvėje įsikūrusios firminės gėrimų parduotuvės kasininkė pakartojo tą patį. Tiesa, ji prasitarė iš savo klientų girdėjusi kalbas, kad smulkios parduotuvės „bendradarbiauja” su medikais – butelius perka už gerokai mažesnę, o parduoda už rinkos kainą.
„Tą patį daro ir su gėlėmis”, – išdavė paslaptį moteris.