Biorythm

Ir krepšininkai nori išmokti plaukti

Vanduo žmones labiausiai vilioja vasarą, kai smagiausia pliuškentis ežeruose, upėse, jūroje. Baseinuose vandeniu galima džiaugtis visais metų laikais.

Dažniausiai skęsta savamoksliai

„Lietuvoje žmonių mažėja, o mūsų baseinuose jų tik daugėja”, – šyptelėja Kauno plaukimo mokyklos direktoriaus pavaduotojas Erikas Skyrius.

Ne vienus metus pats vandenyje praleidęs vyras džiaugiasi, kad vis daugiau žmonių supranta plaukimo naudą.

E.Skyrius neabejoja: plaukti gali kiekvienas. Plaukimas baseine stiprina įgūdžius ir jėgas, grūdina.

„Neteko girdėti, kad koks plaukikas, lankęs ar lankantis baseiną, nuskęstų ežere ar jūroje. Dažniausiai taip nutinka savamoksliams plaukikams, kurie giriasi mokantys plaukti”, – iš patirties pastebi E.Skyrius.

Anot jo, plaukimo mokyklos treneriai ir vaikus, ir suaugusiuosius išmoko ne vien plaukti, bet ir saugiai elgtis vandenyje. Po tokių pamokų žmonės gerai žino, kas yra vanduo, kokie pavojai jame gali slypėti, nelenda ten, kur nereikia.

„Manau, kad tai ir yra svarbiausia. Juk kalba eina apie žmogaus gyvybę”, – sako baseino specialistas.

Ir kirvis gali plaukti

Paklaustas, kada geriausia pradėti mokytis plaukti, E.Skyrius susimąsto: vanduo žmogui yra gerai esant bet kokio amžiaus.

Pasak jo, į baseiną tėvai atsiveda 2–5 metų vaikus. Baseine treneriai dirba su darželinukais, nes vanduo puikiai grūdina. Vandens malonumais mėgaujasi ir senjorai, kuriems jau daugiau kaip 80 metų.

„Sveikatingumo sumetimais plaukioti niekada nėra per vėlu”, – neabejoja E.Skyrius.

O ar yra amžiaus riba, kai mokytis plaukti jau per vėlu? Išgirdęs tokį klausimą, patyręs plaukikas šyptelėja: „Ir kirvį gali išmokyti plaukti. Reikia tik daug noro.”

Pasak E.Skyriaus, suaugusį žmogų išmokyti plaukti daug sunkiau nei vaiką. Vyresniam žmogui sunkiau atsipalaiduoti, jis turi visokių baimių. Be to, reikia išmokyti atsisakyti neteisingų susiformavusių judesių.

Sportuoti – kuo anksčiau

Norint siekti sporto rezultatų, geriausia pradėti 6–7 metų. Kad ir kaip būtų paradoksalu, perkopus 10 metų, vaikui jau per vėlu siekti sporto aukštumų.

Daugiametę patirtį sukaupęs E.Skyrius žino, kad į mokyklą besiruošiantys vaikai – patys imliausi. Jie jau savarankiški, moka patys nusirengti ir apsirengti, išsidžiovinti plaukus.

„Mūsų baseinai išugdė septynis olimpiečius. Plaukimo tradicijos perduodamos iš kartos į kartą: pas mus treneriais dirba gerų sporto rezultatų pasiekę plaukikai, o dabar rezultatais jau džiugina jų vaikai. Gali būti, kad juos išvysime ir olimpiadose”, – tikisi E.Skyrius.

Plaukimo treneriai džiaugiasi, kad valstybė prieš kelerius metu patvirtino programą, pagal kurią visi trečiokai turi būti mokomi plaukti. Anot trenerių, programa labai gera, tik transporto, laiko organizavimo ir pinigų klausimai dar nėra išspręsti.

Krepšininkai jaukinasi vandenį

Norint, kad plaukti besimokantis vaikas ar suaugęs žmogus pajustų naudą, nepakanka į baseiną panerti kartą per mėnesį. Rekomenduojama baseine plaukioti 2–3 kartus per savaitę.

Tiesa, E.Skyrius žino, kad geriausia mokyti plaukti taikant intensyvią programą.

„Jeigu vaikas lankys užsiėmimus kasdien, penkias dienas per savaitę, tai maždaug po mėnesio ar dviejų jis jau mokės plaukti”, – intensyvaus mokymo privalumus atskleidė plaukimo mokytojas.

Pasak jo, neretai plaukti išmokę vaikai nustoja lankyti baseiną, tačiau treneriai dėl to nesielvartauja, o tik džiaugiasi – vadinasi, misija išmokyti plaukti įgyvendinta. Tokie vaikai paskui renkasi pačias įvairiausia sporto šakas.

„Lietuva – krepšinio kraštas, bet ir krepšininkai nori mokėti plaukti”, – nusijuokia vienas plaukimo mokyklos vadovų.

Jis įsitikinęs, kad plaukimas kaip sporto šaka kitoms sporto šakoms netrukdo, atvirkščiai, joms padeda. Baseinuose dirbantys treneriai kartais sulaukia ir žinomų krepšininkų prašymų padėti išmokti plaukti ar atkurti fizinę būklę po traumų.

Aikštelėje su kamuoliu nardantiems sportininkams neretai tenka ilgokai pratintis prie vandens: jie nemoka vandenyje atsipalaiduoti, išsitiesti.

„Iš krepšininko ar futbolininko plaukiko nebus, o plaukikas tinka visoms sporto šakoms, ir visi tai supranta”, – vandens sporto šakos privalumus vardija E.Skyrius.

Chloro baimintis nereikia?

„Paprastai tie, kurie lanko baseiną, būna sveikesni nei tie, kurie nelanko”, – paklaustas apie baseine tykančius pavojus sveikatai pastebi E.Skyrius.

Anot jo, vanduo labai naudingas organizmui grūdinti, o turintiesiems sveikatos problemų gali būti ir kaip vienas iš gydymo būdų.

Baseiną medikai rekomenduoja kone visiems stuburo problemų turintiems vaikams. Kauno sporto mokyklos Šilainių baseine treneriai dirba su neįgaliųjų grupėmis. Ten žmonės plaukia turėdami labai rimtų stuburo problemų, be kojų ar be plaštakų.

„Tokiems žmonėms išėjimas iš namų, buvimas vandenyje, kai esi sukaustytas negalios, atpalaiduoja, kelia į viršų visomis prasmėmis. Nauda neįkainojama ir norinčiųjų yra daug”, – džiaugiasi E.Skyrius.

Jis skuba nuraminti ir tuos, kurie nerimauja dėl baseino vandenyje esančio chloro. Baseinuose dirba chloruotojai, santechnikai, medicinos darbuotojai, kurie nuolat prižiūri vandens būklę. Veikia ventiliacijos sistemos, taikomos kvapą šalinančios priemonės. Nepaisant to, alergiškiems žmonėms gydytojai plaukioti baseine nepataria.


Marija Meilutė Civinskienė, Kauno Centro poliklinikos gydytoja pediatrė:

– Dažniausiai į baseiną siunčiame vaikus, kuriems nustatomi stuburo iškrypimai ir kitokios stuburo patologijos. Tokiems vaikams rekomenduojama speciali mankšta vandenyje ir plaukimo užsiėmimai.

Baseinas taip pat rekomenduojamas vaikams, kurie yra jautrūs emociškai. Vanduo teigiamai veikia jų psichiką, padeda įgauti drąsos, pasitikėjimo savimi. Ir, žinoma, baseinas yra geriausia grūdinimo priemonė. Jau 2–4 mėnesių kūdikį galima nešti į baseiną. Jų yra specialių, mamoms su kūdikiais. 2–4 metų vaikai gali grūdintis ir plaukioti baseine, kurį šnekamąja kalba vadiname varlinuku. Į plaukimo treniruotes vaiką galima leisti atsižvelgiant į jo ūgį ir brandą. Reikėtų, kad vaikas lankytų baseiną bent jau du kartus per savaitę.

Nerekomenduojama eiti į baseiną esant ūmiems susirgimams, sergant alergija, bronchine astma ir plaučių, širdies ligomis. Rizikinga plaukioti baseine epileptikams ir sergantiesiems nervų ligomis. Bet kokiu atveju prieš einant į baseiną derėtų pasitarti su gydytoju.


Juozas Stankus, Kauno klinikinės ligoninės gydytojas dermatologas:

– Maudymasis baseine žmogui yra labai naudinga. Nebent šiek tiek pavojinga alergiškiems žmonėms, nes vandenyje esančios dezinfekuojančios medžiagos gali sudirginti odą. Alergiškiems žmonėms geriau plaukioti jūroje, nes jos vanduo yra pats sveikiausias.

Baseine taip pat yra nedidelis pavojus užsikrėsti grybeliu. Vaikai šia liga rečiau serga, bet tokių atvejų pasitaiko. Svarbu laikytis asmens higienos: nesinaudoti svetimais rankšluosčiais, šlepetėmis, turėti savo asmeninius reikmenis ir niekam jų neskolinti. Duše reikėtų avėti šlepetes.

Baseine taip pat galima užsikrėsti virusinėmis karpomis, kai vaikai žaidžia su kamuoliais, susiliečia rankomis. Per vandenį užsikrėsti labai maža tikimybė. Vis tik baseino nauda žmogui yra gerokai didesnė už galimus pavojus.


Baseinas: mitai ir tikrovė

Žiemą išėjus iš baseino galima greitai peršalti.

Svarbu gerai išsišluostyti ausis, išsidžiovinti plaukus ir einant į lauką užsidėti kepurę. Tuomet peršalimas negresia.

Chloras kenkia odai ir kvėpavimo takams.

Sveikiems žmonėms baseino vandenyje esantis chloro kiekis visiškai nepavojingas. Chloras, kuriuo dezinfekuojamas baseinų vanduo, gali sudirginti alergiškų žmonių odą, todėl tokiems žmonėms nerekomenduojama plaukioti baseine. Sergantiesiems alergine sloga, bronchine astma rekomenduojama pasitarti su gydytoju.

Baseine lengva užsikrėsti pėdų grybeliu ir karpomis.

Nedidelis pavojus yra, tačiau jeigu žmogus naudojasi tik savo rankšluosčiu, savo šlepetėmis ir kitais higienos reikmenimis, rizika minimali.


Diena.lt

TAIP PAT SKAITYKITE