Eurovaistinė

„HELP – už gyvenimą be tabako”

Mokesčių politika lieka efektyviausiu būdu tabako vartojimui mažinti, bet jis silpnėja dėl taikomų nuolaidų, ES šalių, kuriose žemi mokesčiai, paūmėjusios prekybos pasieniuose, mažesnių mokesčių sukamam tabakui, kontrabandos bei prekybos klastotėmis.

Europos Bendrijos patirtis reguliuojant tabako produkcijos apmokestinimą trunka jau daugiau kaip 30 metų. Tačiau akis bado produkcijos kainų skirtumai ES šalyse.

Pavyzdžiui, cigarečių pakelio su žinomu prekės ženklu kaina šių metų sausį svyravo nuo 1,07 euro Latvijoje iki maždaug 7,5 euro Jungtinėje Karalystėje; 2005 m. liepą tabako akcizų mokesčiams Latvijoje buvo skiriama 60%, o Prancūzijoje – 80% gaminio kainos.

Anot Pasaulio banko, kainų didinimas yra efektyviausia priemonė atbaidyti nuo rūkymo – ypač jaunuolius ir žmones, kurių pajamos mažesnės. Antai kainą padidinus dešimtadaliu, tabako vartojimas turtingose šalyse smunka 4%. Kainos dydis veikia tiek norinčius pradėti, tiek mesti rūkyti. Užkietėjusiams rūkaliams geriau, kai pastovus kainų didinimas vyksta ilgesnį laikotarpį nei tai padaroma iškart, mat priklausomam nuo nikotino asmeniui reika attinkamo laiko savo elgesiui pakeisti.

Cigarečių kaina žymiai buvo padidinta keliose ES šalyse kaip Prancūzija, Vokietija ar Olandija. Todėl, pavyzdžiui, Prancūzijoje nuo 1999m. iki 2003m. rūkorių skaičius sumenko 12%. Kai tabako gaminių kaina pasiekė aukštumas, rūkaliai pripažino, kad tai tapo svarbiausia priežastimi atsisakyti žalingo įpročio. Antai 1999m. kaina tarp prancūzų įvardintų priežasčių buvo dar tik ketvirtoje vietoje.

Taigi didesnė kaina lemia mažesnį vartojimą, tačiau yra veiksnių, menkinančių akcizų didinimo poveikį:

1.Rankomis sukamas tabakas kaip cigarečių pakaitalas.

Daugumoje ES šalių padrikas tabakas yra apmokestintas mažesniu akcizu nei cigaretės. Štai sukamo tabako pardavimai 2004m. Prancūzijoje ūgtelėjo 12%. Todėl, kad nebūtų ieškoma pakaitalų cigaretėms, šių tabako gaminių akcizai turėtų būti suvienodinti.

2.Suaktyvėjusi prekyba šalių, kur žemesnės tabako kainos, pasienyje.

Apytikriai suskaičiuota, kad prekeiviai kasmet surengia 2,5mln. kelionų per Estijos-Suomijos sieną, kad galėtų Suomijos pasienyje prekiauti pigesniais tabako gaminiais. Liuksemburge cigarečių pardavimai nuo 5,6mlrd. vienetų 2003m. padidėjo iki 6,5mlrd. vienetų 2004m. dėl to, kad kaimyninėse šalyse šios prekės pabrango.

3.Pigesnės cigaretės.

Nukainotos tabako prekės arba gaminiai su nuolaida užėmė 10% rinkos Belgijoje ir Jungtinėje Karalystėje.

4.Išradingas tabako bendrovių kainų nustatymas.

Kad išvengtų cigarečių pakelio kainos padidėjimo, pirmaujantis Vokietijos rinkos lyderis 2005 rusėjį pakelio turinį sumažino nuo 19 iki 17 vienetų. Taigi nors akcizų mokestis ūgtelėjo 10%, pakelio kaina sumažėjo, kas vartotojams sukėlė įspūdį, jog kaina vos vos tepakito.

5.Kontrabandos ir klastočių apimčių augimas.

Padirbtos cigaretės yra naujas reiškinys Europoje. Jungtinėje Karalystėje 25%-30% nelegalių cigarečių buvo falsifikatai.

6.Spragos – pavyzdžiui, suktinukės.

2005 trečią ketvirtį Vokietijoje rūkalų pardavimai nukrito 13% lyginant su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais. Tokį vartojimo sumažėjimą lėmė padidinta produkcijos kaina, užtat išaugo pavieniui parduodamų cigarečių pardavimai. Štai Vokietijos gamintojai ėmė siūlyti tabako suktines ir taip išvengė mokesčių. Tiesa, Europos Teisingumo Teismas nutarė, kad taip elgdamiesi Vokietijos gamintojai pažeidė įstatymus, mat suktinukės esą turi būti klasifikuojamos kaip ir cigaretės bei apmokestinamos tais pačiais mokesčiais.

Apie kampaniją „HELP”

„HELP: už gyvenimą be tabako” yra Europos Komisijos remiama informacijos ir komunikacijos kampanija, kuria siekiama visose 25 šalyse atpratinti žmones nuo rūkymo arba apsaugoti juos nuo įnikimo.



TAIP PAT SKAITYKITE