Krikščionių medicinos centras

Vilniaus darželiuose startuoja prevencinė programa ugdanti emocinius ir socialinius mažamečių įgūdžius

Emociniai socialiniai įgūdžiai

Spalio mėnesį 30 Vilniaus miesto darželių ir mokyklų su 93 grupėmis startuoja tarptautinė „Think Equal“ programa, skirta ugdyti emocinius ir socialinius gebėjimus vaikams nuo trejų iki šešerių metų. Lietuva yra tarp 38 šalių, kurioje veikia ši programa. Pavasarį vyko pilotinis programos etapas, sulaukęs labai džiuginančių rezultatų, o spalio 2 dieną Nacionalinė Švietimo Agentūra “Think Equal” programą įtraukė į prevencinių programų sąrašą.

„Think Equal“ programos kūrėja Leslee Udwin skleidžia idėją, kad, be matematikos ir kalbų, reikia skirti dėmesio socialinio, emocinio ir sveikos gyvensenos intelekto vystymui. Jos organizacija siekia integruoti emocinio intelekto ugdymą į ikimokyklinių įstaigų programas. Programa apima 90 pamokų, ugdančių 25 kompetencijas, tokias kaip kritinis mąstymas, empatija ir bendradarbiavimas. Mokytojams organizuojami mokymai, suteikiama literatūra, pamokų planai, vaizdo medžiaga.

Vilniuje „Think Equal“ programą finansuoja Vilniaus miesto savivaldybė kartu su „Edu Vilnius“, įgyvendinimu rūpinasi „Think Equal“ atstovas Lietuvoje Všį „Domus Solis“, kuri jau penkiolika metų bendradarbiauja su mokyklomis, vaikų dienos centrais ir bendruomenėmis emocinių ir socialinių įgūdžių ugdymo srityje ir tokiu keliu stiprina visuomenės darną ir atsparumą.

„Emocinis ir socialinis ugdymas ankstyvajame amžiuje yra ypač svarbus formuojant visapusiškai brandžią asmenybę. Šiuo laikotarpiu vaiko smegenys pasižymi ypatingu plastiškumu, todėl itin svarbu, kad ikimokyklinio ugdymo įstaigos turėtų prieigą prie kokybiškų, moksliškai pagrįstų priemonių. Be to, programa pagrįsta knygomis, istorijomis, o ankstyvasis skaitymas irgi viena iš strateginių miesto krypčių. Didžiuojamės, kad net 93 ikimokyklinio ugdymo grupės Vilniuje iškart susidomėjo šios programos diegimu ir neabejojame, kad jų ratas ateityje tik plėsis,“ – apie programą sako „Edu Vilnius“ vadovė Unė Kaunaitė.

„Think Equal“ programos misija remiasi į per paskutinius dešimtmečius atliktus mokslinius tyrimus, kurie patvirtina, kad emociniai ir socialiniai gebėjimai tiesiogiai veikia vaiko gerovę ir galimybes vėlesnio gyvenimo kelyje. VŠĮ „Domus Solis“ vadovė Irena Blaževičė teigia, kad būtent priešmokyklinis amžius yra tinkamiausias laikas pradėti ugdyti svarbias emocines vertybes, nes tuo metu vyksta pagrindinis emocinio intelekto formavimasis.

Kitas svarbus aspektas – „Think Equal“ programa taip pat ugdo ir mokytojų įgūdžius kaip geriau pamatyti ir atliepti emocinius vaiko poreikius. „Visada maniau, kad aš šiuose dalykuose esu stipri, tačiau eidama programos keliu matau, kad turiu kur augti ir augu su savo vaikais kartu. Man taip pat gera gaudyti savo emocijas ir demonstruoti tvarkymąsi su jomis savo ugdytiniams“, – teigia programą praėjusi mokytoja iš Varėnos rajono. 

Tyrimai rodo, kad sunkios vaikystės patirtys, tokios kaip smurtas, priklausomybės artimoje aplinkoje, apleistumas, patyčios, o ypač šių patirčių kombinacija yra pagrindinis veiksnys, kuris vėliau gyvenime nulemia tokių ligų kaip vėžys, diabetas, širdies sutrikimai, depresija ir nerimas. Tuo pačiu tie patys tyrimai parodė, kad pakanka bent vieno patikimo mylinčio suaugusio artimoje aplinkoje, kad sunkių vaikystės patirčių keliama žala stipriai sumažėtų. Neretai būtent pedagogams krenta toks patikimo suaugusiojo vaidmuo, o „Think Equal“ stiprina tam reikalingas kompetencijas. Tai viena iš priežasčių, kodėl ši programa buvo įtraukta į prevencinių programų sąrašą.

Nuo šių metų sausio septynių Lietuvos rajonų darželiuose vyko pilotinis „Think Equal“ programos etapas. Jame dalyvavo 130 mokytojų ir beveik 1300 vaikų iš Anykščų, Alytaus, Vilniaus ir Druskininkų rajonų, Kauno ir Alytaus miestų. Pilotinio etapo rezultatai buvo labai sėkmingi. Visi apklausti programoje dalyvavę mokytojai džiaugėsi programa ir patvirtino, kad su ja dirbant patobulėjo jų profesiniai įgūdžiai. 90 procentų apklaustųjų mokytojų teigė, kad programa pakeitė atmosferą klasėje – jie jaučiasi, kad dabar labiau klausosi vaikų, geriau supranta jų jausmus, pagerėjo mokytojų ir vaikų santykiai.

Taip pat visi apklausti mokytojai patvirtino, kad po „Think Equal“ programos pagerėjo vaikų tarpusavio santykiai. Beveik visais atvejais sustiprėjo emociniai ir socialiniai įgūdžiai – vaikai ėmė labiau matyti ir gerbti vieni kitus. Viena mokytoja atsiliepdama apie programą pažymėjo, kad liko smarkiai nustebinta, kai po keletos savaičių pamokų vienas vaikų, anksčiau nesirūpinusių kitų jausmais, atsisėdęs prie stalo pradėjo verkti ir pasakė: „man labai liūdna, nes užgavau Rusnę ir ji supyko ant manęs, ką man dabar daryti, aš nenoriu taip jaustis.“ Berniuko mokytoja sako: „Vertė neišmatuojama. Vaikai su kiekviena diena keičiasi, keičiasi požiūris, susikaupimo lygis, mąstymas. Vaikai lengviau reiškia savo mintis, daugiau diskutuoja”. 

Įgyvendinant  programą paskatinami esminiai pokyčiai besivystančių vaikų gyvenime, o tai rodo, kad socialinio, emocinio ir sveikos gyvensenos intelekto ugdymas turi transformuojantį poveikį. Karo sąvoką vaikai žinojo ir paaiškino, tačiau „taika“ iki šios programos pradžios jiems nebuvo girdėta. 

Pilotinio etapo rezultatai taip pat parodė, kad juntamai pagerėjo klausymosi ir problemų sprendimo įgūdžiai, programos medžiaga suteikė struktūrą susidoroti su sudėtingomis situacijomis. Didesnė dalis tėvų pastebėjo pokyčius namuose.

Socialinio, emocinio ir sveikos gyvensenos intelekto ugdymas taip pat padeda lengviau į visuomenę įsilieti negalią turintiems vaikams. Programoje yra dalyvavusi judėjimo negalią turinti mergaitė. Ji juda vežimėlio pagalba, todėl jautėsi izoliuota ir nenorėjo prisijungti prie bendraamžių žaidimų per pamokų pertraukas. Programoje taikomas įtraukiantis požiūris padėjo jai išreikšti savo poreikius bei jausmus, ilgainiui ji išdrįso prisijungti prie bendraklasių, o šie noriai tapo jos „pagalbos rankomis“, tam pasitelkdami žaidimus ir įtraukdami į kasdienes veiklas. 


Nuoroda į dokumentą, kuris “Think Equal” patvirtina kaip precencinę programą:

https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/5be07440a03611f0a34db2fbd35a03b2

TAIP PAT SKAITYKITE