Biorythm

„Vasaros nuotykiai“: žaidžiame su vandeniu

Vaikai paprastai džiaugsmingai reaguoja į vandenį. Jis teikia malonių jausmų, padeda vystytis skirtingiems receptoriams, dovanoja pasaulio ir savęs jame pažinimo džiaugsmą. O žaidimai su vandeniu – dar ir puikus būdas mokytis.

Žinoma, tokių žaidimų kasdien toli gražu nepažaisi. Po to tenka ilgai tvarkyti vonią, bet iš šių žaidimų vaikai gauna daugybę malonių įspūdžių. Dėl saugumo žaidimus privalo stebėti bent vienas suaugusysis. Žaidimų metu šnekėkitės su vaiku, komentuokite viską, ką daro ar mato vaikutis. Kreipkite vaiko dėmesį į tai, kaip skirtingai įvairaus dydžio ir metmenų medžiagos elgiasi vandenyje.

Kaip žaisti vandenyje?

Visų pirma karštu dušo vandeniu sušildykite vonios sienas. Vonios dugne galite ką nors patiesti – neslystantį kilimėlį, porolono ar pieno putos gabalą. Į vonią prileiskite vandens iš krano. Nė minutei nepalikite vaiko vieno vonioje.

Pilame, išpilame, stebime, lyginame

Vandenį galima pilti į skirtingas talpas. Išskirtinai – tik plastmasines (galima naudoti skirtingo dydžio, apimties, formos, faktūros buteliukus ir kitas talpas). Lyginkite vandens kiekį panašios formos, bet skirtingo dydžio talpose. Ir atvirkščiai – panašaus dydžio, bet skirtingų formų. Matavimui naudokite trečią indą, pažymėdami jame žymekliu iš skirtingų talpų supilto vandens lygį.

Pabandykite suskaičiuoti, kiek mažų stiklinyčių gali „sutilpti“ į didelį butelį (perpilti naudokite piltuvėlį). O jeigu paskui vėl atgal supiltumėte į tas pačias stiklinaites? Ar bus jos visos užpildytos?

Paklauskite vaiko, kas atsitiks, jei apversime tuščią neuždarytą butelį ir panardinsime jį į vandenį? Ar jis prisipildys vandens, ar liks tuščias? Butelį į vandenį galime leisti skirtingais būdais: įstrižai, horizontaliai ar net vertikaliai (kakliuku į viršų arba į apačią).

O jeigu tuščią buteliuką užsuksime ir bandysime panardinti? Jei bandysite tokį buteliuką mesti į vandenį, jis ims plaukti horizontaliai vandens paviršiumi. Tegul vaikas pabando jį nustumti į vonios dugną ir ten išlaikyti. Tada pripildykite pusę buteliuko, užsukite ir svieskite vandenin – ta dalis, kuri pripildyta, liks po vandeniu. O pilnas vandens butelis ims skęsti.

Galite pabandyti buteliuko kamštelyje padaryti skylutę. Gausite nuostabią vandens šlaistyklę. Išmokykite vaiką į ją pripilti vandens pakišus buteliuką po vandeniu. Ir leiskite vandenį iš butelio purkšti į vonią. Galite skylučių padaryti ir buteliuko sienelėse. Tai gali būti viena skylutė arba kelios šonuose arba viršuje. Pripildykite butelį vandens ir stebėkite, kaip vanduo skverbiasi pro visas skylutes.

Metam į vandenį viską iš eilės!

Į vandenį galima sumesti žaisliukus ir pabandyti ištraukti tuos, kurie plūduriuoja paviršiuje vienu arba abiem delnais, vienu ar dviem pirštukais, ar kiaurasamčiu, ar šaukšteliu, ar ne pagaliuku. Galima bandyti juos išžvejoti stiklinaite.

O dabar metas išsiaiškinti, ar esama daiktų ir medžiagų, kurie neplaukioja vandenyje. Pabandykite sumesti į vandenį skirtingų daiktų: metalinių (tarkim, šaukštelį), medinių (medinė lentelė), plastmasinių, guminių, medžiaginių (skirtingų medžiagų gabaliukus), popierinių ar kartoninių ir stebėkite, kas vyksta. Viską aiškinkite vaikui, kalbėkitės.

Eksperimentai su nuspalvintu vandeniu

Vandenį galima nuspalvinti akvareliniais dažais. Geriausia pradėti nuo vienos spalvos. Viename buteliuke padarykite koncentruotą skiedinį, o po to jį supilkite į keletą skirtingos apimties, formos ir dydžio talpų. Beje, išpilstyti įdomiau šaukšteliu ar mažu kamšteliu,kad būtų matyti, kiek tiksliai įpilate, o po to būtų patogiau lyginti rezultatus. Išpilstę spalvos koncentratą, pripilkite papildomai vandens ir stebėkite kartu su vaiku, kur vanduo tapo tamsesnis, o kur – šviesesnis. Išmaišykite buteliukus ir paprašykite, kad vaikas juos surikiuotų pagal atspalvius – nuo tamsiausio iki šviesiausio. Kuo vaikas jaunesnis, tuo mažiau objektų lyginkite (minimum – tris).

Kaskart žaiskite su viena spalva, kiekvienąkart paimdami vis kitą spalvą. Po kurio laiko bandykite sumaišyti dvi spalvas.

Tirpsta ar netirpsta?

Kas dar be dažų gali tirpti vandenyje?

Pabandykite į vandenį įpilti skirtingų skysčių: sulčių, kefyro, sirupo, medaus, uogienės ar net keletą šaukštų sviesto. O jei pabandytumėte į vandenį įberti cukraus, druskos, kruopų, krakmolo? O kas nutiks, jei į vandenį mesime kietus daiktus, pavyzdžiui, muilą ar gabalėlį cukraus? Kas nutiks su vandeniu? Ar keičiasi jo spalva? O skaidrumas? Ar tai, ką įmetėme, tirpsta iš karto, ar tik po kurio laiko?

Pažindiname vaiką su skirtinga temperatūra

Tai taip pat labai svarbu. Tam panaudoti galima tuos pačius buteliukus, į kuriuos pylėme spalvotą vandenį. Įpilkite šalto vandens, paskui šiltesnio, dar šiltesnio ir karšto. Leiskite vaikui paliesti buteliukus. Įvardinkite jo pojūčius žodžiais, išmokykite lyginti – tegul jis sustato buteliukus nuo šalčiausio iki karščiausio.

Vėliau, kai vaikas didesnis, galite mokyti, kaip naudotis kranu – parodykite, kur yra šaltas vanduo, o kur – karštas. Iš pradžių atsukame šaltą vandenį, o paskui – karštą. Paaiškinkite, kad mėlyna spalva ant krano reiškia šaltą vandenį, o raudona – karštą. Šią pažintį verta pradėti ne anksčiau kaip trečiais vaiko gyvenimo metais. O iki to namuose vertėtų sukurti tokias sąlygas, kad vaikas pats negalėtų pasiekti atsukti krano.

Kai vaikas jau moka atsisukti vandenį, pažindinkite su srovės stiprumu. Taip pat mokykite maišyti vandenį ir nusistatyti tinkamą.

Ledas – taip pat vanduo

Kartu su vaiku užšaldykite vandenį skirtingose formelėse, bet kad forma nebūtų labai sukta, nes bus sunku ištraukti. Naudokite stiklines, taureles, smėlio formeles, bet kokias plastmasines talpas.

Galima ko nors įmaišyti į ledą. Tarkim, įspausti kokį mažą žaisliuką, plastmasinį kubelį, o po to stebėkite, kaip atitirpsta.

Ledo kubelius atšildykite skirtingai: vienus – šaldytuve, kitus – ant stalo, dar kitus – karštame ar šaltame vandenyje. Stebėkite, kur ledas tirpsta greičiau.

Žaidimų su vandeniu galima prigalvoti pačių įvairiausių. O dabar dar ir vasara, tad su vandeniu kartu su vaiku galite žaisti lauke, mažame baseinėlyje ar smėlyje. Patikėkite, vaikui tai – nuostabus atradimų ir pažinimo pasaulis.

Parengė Jurga Lūžaitė

Bernardinai.lt

TAIP PAT SKAITYKITE