Rawpowders

Šeimos pusryčiai – privalomas ritualas

Įvairūs tyrimai rodo, kad Lietuvoje pusryčių nevalgo net  30 proc. vaikų. Tyrėjai atkreipia dėmesį, kad pusryčių valgymas dažniausiai priklauso nuo šeimoje susiklosčiusių tradicijų.

Manoma, kad dažniausiai vaikai atsisako pusryčių dėl laiko trūkumo ar alkio nebuvimo. Tačiau pamirštama, kad pusryčių tradiciją vaikai perima iš tėvų. Todėl jų vaidmuo formuojant taisyklingus vaikų ir apskritai visos šeimos sveiko maitinimosi pagrindus ypač svarbus. Pusryčių nauda pagrįsta ir tyrimais. JAV mokslininkai ištyrė, kad pusryčiai šeimoje turi tiesioginės įtakos vaikų ugdymui, mokymosi kokybei. Nustatyta, kad pusryčių valgymas susijęs su geresne atmintimi, aukštesniais įvertinimais mokykloje ir lankomumu bei pakilesne nuotaika. Vaikai, pusryčiaujantys kartu su tėvais, išsaugo teigiamą požiūrį į savo ateitį, kitaip nei atskirai valgantys arba nepusryčiaujantys mažyliai. Be to, vaikams bus lengviau išmokti taisyklingos mitybos, jei sveikai valgys visa šeima. Tinkamai subalansuoti pusryčiai mažina nutukimo riziką.

Šeimos gydytoja Natalija Vaicekauskienė pabrėžia, kad pusryčius valgyti sveika ir būtina dėl daugelio priežasčių.

„Netvarkingas ir chaotiškas maitinimasis ilgainiui sukelia įvairius organizmo veiklos sutrikimus. Tvarkinga ir racionali mityba užkerta kelią įvairioms virškinimo, kepenų ir kitokioms ligoms“, – primena šeimos gydytoja. Tinkamai pasirinkti pusryčiai aprūpina žmogų reikalingomis maisto medžiagomis, todėl nuo pat ryto tampa lengviau susikaupti, mąstyti, pradėti darbus, kadangi smegenys gauna pakankamai maisto medžiagų. Taip pat pusryčiai turi įtakos medžiagų apykaitos procesams ir suteikia energijos visai dienai.

Medikė primena, kad pusryčiai turėtų būti valgomi ryte, apie 8–9 valandą, arba per dvi valandas nuo pabudimo. Pusryčiai neturėtų būti itin vėlyvi, nes tada nusikels pietūs ir vakarienė. Pusryčiai turi sudaryti 25–30 procentų dienos raciono ir turėtų būti sotesni už vakarienę.

„Pusryčiai ypač svarbūs tulžies akmenų formavimosi prevencijai – pusryčiauti būtina, nes pasigaminusio per naktį cholesterolio koncentracija tulžyje ryte yra didžiausia”, – tvirtina šeimos gydytoja N. Vaicekauskienė.

Ką rinktis pusryčiams?

Maistas rytais neturėtų būti labai riebus, sūrus, aštrus, gausus saldėsiais ir cukrumi, nerekomenduojami įvairūs energetiniai, tonizuojantys gėrimai. Geriausia rinktis šiltą maistą, ypač vaikams tinka košės, varškėčiai, kiaušiniai, pieno produktai, daržovės, maistingi sausi pusryčiai (su neskaldytais grūdais, riešutais) ir pan.

„Gali būti ir sumuštinis, tačiau jis turi būti teisingai susluoksniuotas. Pavyzdžiui, tamsi ruginė duonelė, kalakuto ar vištienos krūtinėlė, salotos lapas, agurkas, ir panašiai“ – pataria Natalija Vaicekauskienė.

Pradėkite artimiausią rytą pusryčiaudami kartu su šeima!

TAIP PAT SKAITYKITE