Nobel biocare

Ramunė Želionienė. Apie vaikų mitybos įpročius ir nevalgymą

Mergaitė darželyje išvemia maistą…

Mama rašo: „Mano dukrai 3 metai. Turime bėdų dėl valgymo ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Mergaitė guvi, savarankiška, bendraujanti, auklėtojos neturi jokių nusiskundimų, išskyrus valgymą. Jau rytą namuose nubudusi dukrytė pradeda verkšlenti. Paklausta, kodėl,  tsako, kad nenori į darželį, nes ten reikės valgyti. Darželyje vos tik auklytė pasako, kad reikės praustis rankytes ir valgyti, dukrelė pradeda žiaukčioti. Pasak auklėtojos, tik suskamba lėkštės, artėja valgymo metas, ir jau ji žiaukčioja. Jei liepia valgyti, valgo per prievartą ir išvemia maistą. Namie dėl valgymo jokių keblumų nėra. Patarkite, kaip elgtis tokiu atveju.”

Jei vaikas nenori valgyti, tai reiškia galimus tris dalykus: arba jis nėra alkanas, arba jam neskanu, arba tokioje aplinkoje jis valgyti nenori. Bet kokiu atveju negalima versti vaiko valgyti. Jei vaikas fiziškai sveikas, jam nekrenta svoris, jis reguliariai tuštinasi, geria pakankamai vandens, vaiko sveikatai grėsmės nėra.

Liaukitės prievartauti vaiką valgyti darželyje, nes pasekmės gali būti ypač liūdnos. Atminkite, jei vaikas normaliai valgo namuose, o darželyje atsisako valgyti ir net žiaukčioja, vadinasi, to priežastis – darželio maistas arba aplinka.

Pasiūlykite vaikui pavalgyti ryte namuose. Tegul vaikas grupėje turi vandens atsigerti pagal poreikį. Jokio saldaus skysčio, tik vandens.

Pasikalbėkite su auklėtoja, kaip vyksta maitinimas darželyje, t. y. koks tai procesas. Daugeliu atvejų – tai labai greitas ir ne itin malonus procesas mažiems vaikams. Maistas taip pat ne visada tinka visiems. Bet kokia prievarta yra labai žalinga, nes maitinimasis turi ne tik suteikti gyvybinės energijos, bet ir būti malonus.

Kol vaikai „neišdresiruodami“ valgyti pagal konkrečias valandas, kol jie „neišdresiruodami“ suvalgyti konkrečios porcijos, kol jie neprievartaujami valgyti tai, kas jiems neskanu, jie valgo pagal savo asmeninius pojūčius ir tai yra geriausias maitinimasis.

Ypač svarbu paisyti trimečių vaikų natūralaus valgymo poreikio, t. y. nenori – nereikia, nori – prašom. Tokio amžiaus vaikai negali valgyti pagal nustatytas valandas, jie valgo natūraliai išalkę, todėl kištis į šį procesą ir daryti jį nenatūralų – didelė klaida.

Yra vaikų, kurie dėl jiems netinkamo maisto nevalgo visą dieną darželyje, bet valgo namuose. Pabandykite susitarti su auklėtojomis, kad vaikas galėtų valgyti tai, ką Jūs įdėsite, pavyzdžiui, obuolio skiltelių, agurko, morkų ir pan. Tegul vaikas valgo virtuvėlėje ar kitoje malonioje vietoje tada, kada nori.

Kuo skubiau turi liautis skatinimas žiaukčioti ir bet koks prievartavimas valgyti kartu su visais. Verta susimąstyti apie galimą įtampą vaikui darželyje. O gal tiesiog maistas nėra tinkamas? Pasitikėkite savo vaiku.

Nuo kokio amžiaus galima leisti vaikams antrąjį patiekalą valgyti su peiliu ir šakute?

Įprastai maži vaikai yra maitinami suaugusiųjų. Taip yra patogiau, nes vaikas iki tam tikro amžiaus maistą į burnytę deda tik piršteliais. Svarbu atrasti pusiausvyrą tarp maitinimo ir savarankiško vaiko maitinimosi. Leisti vaikui pirštais čiuopti maistą – labai svarbu. Puiku, jei yra galimybė sudaryti sąlygas vaikui bandyti valgyti pačiam. Tai ilgiau trunka, tačiau patirtis vaikui labai vertinga. Augdamas vaikas vis rečiau valgys pirštais ir nejučiomis ims valgyti kaip valgo suaugusieji.

Būtina sąlyga – suaugusieji turėtų valgyti kuo dažniau su vaiku kartu. Kai vaikas stebi, kaip naudojami šaukštas, peilis, šakutė, šaukštelis ir kiti stalo įrankiai ar indai, atėjus laikui pats tą darys. Atminkite, laikas – nebūtinai kaip knygoje parašyta. Vaikų raida individuali. Todėl tiksliai pasakyti, nuo kada vaikas turėtų valgyti šakute ar peiliu, neįmanoma. Vaikui reikia suderinti net kelias sudėtingas motorikos funkcijas. Suaugusiųjų atsakomybė – sudaryti tinkamas sąlygas.

Ką reiškia sudaryti tinkamas sąlygas?

Peilis ir šakutė turi būti padėti vaikui nuo tada, kai jis sėdi su visais prie bendro stalo. O tai gali daryti, kai tik pradeda stabiliai sėdėti be kitų pagalbos.

Retkarčiais galima paskatinti vaiką peilį ir šakutę naudoti pagal paskirtį.

Skirti vaikui laiko tiek, kiek jam reikia valgant su peiliu ir šakute.

Nekritikuoti vaiko už tai, kad jam nelabai pavyksta valgyti  peiliu ir šakute.

Ramiai pakartoti, kaip tinkamai laikyti peilį ir šakutę, taip pat ir parodyti.

Vaikui pradėjus peilį ar šakutę naudoti ne pagal jų paskirtį, nesikarščiuojant pakartoti, kam jie skirti, pavyzdžiui, „Jonai, su peiliu pjauname blyną, šakute prilaikome. Jei nori muzikuoti, po pietų galėsime pagroti tam skirtais instrumentais. Dabar laikas valgyti.“

Jei vaikas su peiliu ar šakute bando sukelti kitam fizinį skausmą, nesvarbu – tyčia ar netyčia, švelniai paimame peilį ir šakutę sakydami: „Kai tu galėsi susitarti su savo rankomis, kad jos peilį ir šakutę naudos tinkamai, pasakyk, paduosiu juos tau vėl. Šitaip elgdamasis keli pavojų sau ir man.“

Nevalia gėdyti vaiko, kad savarankiškai valgydamas ištepa drabužius. Juo labiau nevalia pykti.

Tiek namuose, tiek darželyje taikomi tie patys reikalavimai. Reikia patikėti, kad vaikai iš prigimties nori elgtis padoriai ir normaliai. Šeima yra ta aplinka, kurioje turi prasidėti vaiko auklėjimas plačiąja žodžio prasme. Vaikų darželis turi prisidėti prie vaiko auklėjimo ir atsakingai pratęsti, papildyti jį. Lietuvoje yra puikių darželių, kuriuose mažyliai turi tinkamas galimybes mokytis deramai valgyti. Reikia tik noro, susitarimo ir skirti pakankamai laiko vaikams.

Ikimokyklinis.lt logo

TAIP PAT SKAITYKITE