Garsioji atmosferos ozono skylė padarė savo „juodą darbą”. Kai taip sumažėjo ir destabilizavosi anksčiau darnus ozono kiekis ir pasiskirstymas Žemės atmosferoje, būtinas normlioms kiekvieno gyvo organizmo funkcijoms, proporcingai išaugo bendra atmosferos tarša, perspėja mokslininkai. Mat ozonas ne tik skatina darniai veikti ir stimuliuoja gyvybines organizmo funkcijas, bet ir yra puikus aplinkos valiklis – katalizatorius, kurio dėka veiksmingai neutralizuojamos toksinės medžiagos, teršalai ir atliekų dalelės. Ne tik mūsų kūne, bet ir… gyvenamoje aplinkoje.
Pasak ekologų, ozono trūkumas ir disbalansas — papildomas aplinkos taršos veiksnys. Trūkstant ozono, ore dar labiau pagausėjo dulkių ir cheminių atliekų dalelių, kadangi didelė dalis jų nebeišskaidoma. Ypač tai pastebima uždarose patalpose.
PSAO duomenimis, oro tarša didesnių pasaulio miestų mokyklų klasėse ir auditorijose viršija normą ir dažnai yra didesnės koncentracijos nei triukšmingose miesto magistralėse. Tokia vadinamųjų ultradispersinių oro dalelių gausa (tarša) medikams kelia trimtą susirūpinimą. Šis neigiamas faktorius gali sukelti rimtus, net lėtinius kvėpavimo sistemos susirgimus jauniausiai visuomenės daliai — vaikams, moksleiviams ir studentijai.
Anksčiau taip daugiausia buvo tiriamos vietovės, kuriose gausu transporto ir išmetamųjų dujų. Tačiau Kvinslendo technologijos universiteto ekspertai (Australija) nutarė gausiai lankomų vidaus patalpų, ypač — mokyklų ir koledžų oro taršos būklę.
Pasirodo, net 75 proc. tirtų mokymo įstaigų ultradispersinių dalelių koncentracija viršija leistinas normas ir keliskart aukštesnė nei gatvėje! Pasak specialistų, taip yra dėl kelių priežasčių — valančiojo ozono atmosferoje trūkumo, didelio žmonių skaičiaus ir judrumo bei tokių užsiėmimų uždarose patalpose kaip piešimas, fizinė kultūra, darbų, fizikos ir chemijos pamokos ir pan. Prisideda ir įvairios buityje naudojamos cheminės priemonės — valikliai, plovikliai, tirpikliai ir kt.
Medikai perspėja, kad mikroskopiškos oro taršos dalelės, įkvepiamos į plaučius, veikia toksiškai ir yra potencialus bronchinės astmos, alergijos ir kitų kvėpavimo takų ligų sukėlėjas. Gydytojai rekomenduoja ku dažniau vėdinti klases, naudoti oro drėkiklius, gaivinti orą ozonu ir mokymo įstaigose laikyti aparatus su ozonuotu vandeniu, kad mokiniai galėtų jį gerti.