Mollers

Apie pinigus su vaikais reikia kalbėti nuo mažens

Tikriausiai visi tėvai yra patyrę, kai jų mažieji pradeda klausinėti apie pinigus, pradeda stebėti atidžiau, ką tėvai perka ir kiek moka. Arba atsitinka ir taip, kad vaikas užsimano, visų žaislų, esančių parduotuvėje, nes nesuvokia pinigų vertės ir nežino, kad visa tai – toli gražu ne jūsų kišenei.

Danske banko užsakymu rinkos tyrimų bendrovės SIC (UAB „Socialinės informacijos centras”) atliktos 5–7 ir 8–9 metų amžiaus vaikų tėvų apklausos rezultatai rodo, jog šeši iš dešimties tėvų pirmą kartą apie pinigus su atžalomis kalbėjo, kai joms buvo ketveri ar penkeri metukai. Trys iš dešimties tėvų pokalbius apie pinigus pradeda nuo pačių pirmųjų vaiko gyvenimo metų. Tačiau ne vienam iš tėvų tikriausiai kilo klausimas: kada yra tinkamiausias laikas su vaikais pradėti kalbą apie pinigus ir ką jiems reikėtų sakyti?

„Ketveri penkeri metukai yra optimaliausias amžius, kada su vaikais jau galima pradėti kalbėti apie pinigus. Tokio amžiaus vaikai jau turėtų suprasti, kad pinigai neauga ant medžių ar stebuklingu būdu atsiranda mokėjimo kortelėse. Tėvai turėtų pradėti kalbėtis su vaikais, iš kur atsiranda pinigai ir kokia jų vertė, kaip pasirinkti pirkinių prioritetus ir kaip taupyti”, – sako Danske banko socialinės veiklos ir edukacinių projektų vadovė Gerimanta Stankutė.

Įdomu pastebėti, kad kuo dažniau tėvai vaikus kalbina piniginėmis temomis, tuo, pasak tėvų, mažieji geriau supranta įvairius piniginius dalykus. Patys vaikai pasyviau domisi pinigais – tik maždaug du iš dešimties mažylių nuolat arba dažnai klausinėja tėvų apie finansus, todėl būtent tėvai gali parodyti iniciatyvą, pradėdami tokius pokalbius.

Danske banko socialinės veiklos ir edukacinių projektų vadovės G. Stankutės teigimu, kalbant ir aiškinant vaikui apie finansinius dalykus, geriausiai pasitelkti pavyzdžius, vaizdines priemones ar mokomuosius žaidimus. Tai ne tik padeda paprasčiau paaiškinti situaciją, bet ir labiau patraukia vaiko dėmesį.

Viena iš tokių priemonių, neseniai pristatytas nemokamas internetinis žaidimas „Pinigėnai” (www.pinigenai.lt), skirtas vaikų finansiniam raštingumui ugdyti. Žaidimas sukurtas 5–9 metų amžiaus vaikams, o jo tikslas – suteikti pagrindinių žinių mažiesiems apie tai, kas yra pinigai, kokia jų vertė, kaip pasirinkti prioritetus ir taupyti. Tai jie gali padaryti žaidime dirbdami tam tikrus darbus, ir užsidirbdami pinigų, rinkdamiesi, kokius trokštamus daiktus įsigyti ir pan.

Žaidimas „Pinigėnai” skatina tėvų ir vaikų dialogą. Žaidime yra skirta skiltis ir tėvams, kuri gali padėti „Pinigėnų” užduotis lengvai perkelti į kasdienes situacijas ir aptarti pinigų klausimus su vaiku, duodant jam kišenpinigių, renkantis žaislus ar kitus pirkinius. Su pinigais susijusios temos bei užduotys gali būti perkeltos ir į pamokų planą.

Apie „Pinigėnus”:

„Pinigėnai” (www.pinigenai.lt) – lietuviška visame pasaulyje žinomo edukacinio žaidimo „Moneyville” versija. Adaptuojant šį žaidimą Lietuvos vaikams, dalyvavo šalies švietimo ekspertai: LR švietimo ir mokslo ministerijos Neformalaus ugdymo ir švietimo pagalbos skyriaus vedėjas Rolandas Zuoza, prof. dr. Giedrė Kvieskienė, Socialinės komunikacijos instituto direktorė, ir Švietimo informacinių technologijų centro direktorius Vaino Brazdeikis.

Edukacinis žaidimas „Moneyville” startavo Danijoje 2008 m. rudenį. Vėliau adaptuotos jo versijos pasirodė Švedijoje, Norvegijoje, Airijoje, Šiaurės Airijoje ir Estijoje. „Moneyville” laimėjo daugybę apdovanojimų, įskaitant „Geriausias E-ugdymo produktas” (Best E-learning Product) ir „Geriausia internetinė socialinė įtaka” (Best Online Social Impact) Airijoje.

Jomantė Arbačiauskaitė

Bernardinai

Pagalba mažyliui

TAIP PAT SKAITYKITE