Liepos 19d. Ketvirtadienis

Ar žinote, kad…yra akinių lęšiai, skirti vairavimui!

2012 Rugsėjo 12d.
Peržiūrų skaičius: 80980
Ar žinote, kad…yra akinių lęšiai, skirti vairavimui!

Šiais laikais sunku įsivaizduoti gyvenimą be automobilio. Automobilių skaičius Lietuvoje nuolat didėja. Pagal valstybės įmonės „Regitra“ 2010 m. duomenis automobilių skaičius Lietuvoje siekė net 1954 592, o prieš penkerius metus jis buvo 1658 068.

Vairavimas – sudėtinga veikla, kuri reikalauja iš vairuotojo ypatingo dėmesio, atminties, susikaupimo. Vairuotojas turi gerai orientuotis eismo aplinkoje ir pritaikyti savo vairavimo įgūdžius prie pasikeitusių vairavimo sąlygų, teisingai įvertinti atstumus, gerai žinoti eismo ženklus, pažinti šviesoforo spalvas ir tuo pačiu sekti automobilio prietaisų parodymus, turėti galimybę atsiliepti į telefono skambučius, pažiūrėti į žemėlapį, o dar kartais tenka sudrausminti automobilyje sėdinčius vaikus ir t.t. Tai tik maža dalis veiksmų iš daugelio, kuriuos dažniausiai atlieka vairuotojai.

Geras regėjimo aštrumas yra viena  pagrindinių saugaus vairavimo sąlygų. Vairuotojo pažymėjimui gauti gydytojas oftalmologas nustato regėjimo aštrumą, regėjimo lauką, regėjimą prieblandoje bei progresuojančias akių ligas. Geras matymas yra ne tik vairuotojo, bet ir visų kitų eismo dalyvių saugumo garantas. Priešingu atveju, galima sulaukti labai skaudžių pasekmių.

Jeigu regėjimo aštrumas nėra pakankamas, tuomet vairuotojas negali tinkamai įvertinti atstumų, vaizdų, kontrasto, kelio ženklų. Visi šie veiksniai neigiamai įtakoja vairuotojo reakciją ir padidina eismo nelaimių riziką. Aišku, kad geras matymas negarantuoja šimtaprocentinio saugumo kelyje, tačiau jo nebuvimas daugelį kartų padidina galimą riziką. Be to vairuotojai dažnai susiduria ne tik su  šviesiu paros metu, bet ir dargana, rūku, prieblanda, naktimi.

Ką išgyvena vairuotojo akys skirtingu paros metu, bei kokie akinių lęšiai labiausiai tinka vairavimui patirtimi dalinasi optikos „Vizija“ optometrininkė Monika Patalauskienė.

Vairavimo lęšiai šviesiu paros metu

Vairavimas  dieną, ypatingas tuo, kad į akį patenka daug šviesos, o tai reiškia, kad akies vyzdys sumažėja  nuo 1,5 mm iki 3,0 mm, priklausomai nuo šviesos intensyvumo. Mažesnis vyzdžio dydis formuoja ryškesnį vaizdą, netgi paslepia nedidelio laipsnio refrakcijos ydą.

Pasitaiko, kad vairuotojas turi nepilnai iškoreguotą regėjimą, o esant ryškiam apšvietimui jis nebesiskundžia prastesniu matymu. Tačiau esant pilnai korekcijai vairuotojams šviesią dieną trukdo tiesioginės saulės šviesos akinimas, šviesos atspindžiai.

Kad apsaugoti akis nuo akinančios saulės šviesos dažniausiai rekomenduojama vairuoti su akiniais nuo saulės arba gamintis tonuotus akinius. Kokybiškų akinių nuo saulės gamintojai visuomet nurodo saulės akinių lęšių kategoriją:

  1. kategorija. Lęšiai yra šviesūs, turintys lengvą atspalvį, todėl akių apsauga nuo saulės šviesos yra nedidelė. Tokie lęšiai praleidžia 43 – 80 proc. šviesos. Nerekomenduojami vairavimui naktį.
  2. kategorija. Akinių lęšiai vidutinio tamsumo. Jie gerai apsaugo nuo neintensyvios saulės miesto alėjose ir gatvėse. Šviesos praleidžia 18 – 43 proc. Nerekomenduojami vairavimui naktį.
  3. kategorija. Šios kategorijos akinių lęšiai turi ryškų tamsinimą, tinka visiems, kurių akys jautrios saulės šviesai. Šviesos praleidžia 8 – 18 proc. Šie akiniai apsaugo nuo didesnio saulės intensyvumo, atsispindinčio nuo vandens ar sniego. Rekomenduojami kasdieniam nešiojimui. Nerekomenduojami vairavimui naktį. Tokios kategorijos lęšiai yra patys populiariausi.
  4. kategorija. Tokie akiniai skirti keliaujantiems tropinėse šalyse ar besiilsintiems saulėtuose paplūdimiuose, kalnuose, slidinėjant. Šviesos praleidžia 3 – 18 proc. Paprastai tokie akiniai turi labai tamsius lęšius, todėl su jais negalima vairuoti.


Unikalūs fotochrominiai lęšiai vairuotojams – „DriveWear“. Dar visai neseniai vairuotojai negalėjo pasinaudoti fotochrominių lęšių teikiamais privalumais vairuojant automobilį, nes šie  nepatamsėdavo. Priekinis mašinos stiklas sulaiko ultravioletinius spindulius, o šie lęšiai tamsėja priklausomai nuo ultravioletinių spindulių kiekio ir nuo natūralaus apšvietimo.

„DriveWear“ lęšiai  - pirmieji poliarizuoti fotochrominiai lęšiai, skirti vairuotojams, kurie tamsėja už automobilio stiklo. Naujieji lęšiai patamsėja automobilio salone, o užtamsėjimo intensyvumas priklauso nuo šviesos intensyvumo. Jie tinkami naudoti bet kokiomis oro sąlygomis, o dienos šviesoje šie lęšiai užtikrina vairuotojui komfortą ir saugumą.

Vairuojant automobilį ūkanotą dieną, lęšių spalva bus gelsvai žalsva. Ši spalva parinkta kaip geriausiai sumažinanti atspindžius,  o šviesos pralaidumas - 35 proc.

Saulėtą diena šie lęšiai įgauna vario spalvą, kuri pašalina šviesos perteklių ir pašalina atspindžius. Tai užtikrina gerą kelio ženklų matymą bei išryškina žalią – raudoną spalvas. Šviesos pralaidumas sumažės iki 21 proc.

Jei su šiais lęšiais būsite lauke saulėtą dieną jų spalva bus tamsiai ruda. Šiomis sąlygomis, šie lęšiai taip pat filtruoja šviesos perteklių ir užtikrina komfortą. O šviesos pralaidumas sumažės iki 12 proc.

Spalvinė šių lęšių charakteristika optimaliai pritaikyta žmogaus akies jautrumui spalvoms ir prisitaiko prie pasikeitusių oro ir kelio sąlygų, tuo pačiu sumažindama padidėjusią akių įtampą.

Didelis šių lęšių privalumas – poliarizuota danga, kuri apsaugo vairuotojo akis nuo trukdančių atspindžių ir blyksnių. „DriveWear“ lęšiai 100 proc. apsaugo nuo UV A ir nuo UVB.
Šie lęšiai neturi būti naudojami vairuojant naktį.

Vairavimo lęšiai esant rūkui, šlapdribai, sutemoms, lietui, taip pat naktį

Lęšiai su „Blue Blocker“ danga. Lęšiai su šia danga turi gana ryškius atspalvius, pagrindinė spalva geltona. „Blue Blocker“ danga paryškina esamą vaizdą, vairuotojui padeda geriau nustatyti atstumą bei apsaugo nuo UV spindulių. „Blue Blocker“ danga yra naudinga esant rūkui, šlapdribai, sutemoms, lietui, visose sudėtingose oro sąlygose, taip pat naktį.
Pagrindinis šių lęšių privalumas vairuotojo matymui -  padidėjęs vaizdo kontrastas ir pašviesėjimo efektas. Ši danga blokuoja mėlyną spalvą bei sumažina spalvinius iškraipymus.

Regėjimo sąlygos, vairavimui tamsiu paros metu

Vairavimas tamsiu paros metu visuomet reikalauja iš vairuotojų ypatingo dėmesio, atsargumo, atidumo, nepriklausomai nuo jo regėjimo. Aiškiam matymui yra būtina šviesa, kuri stimuliuoja matymo procesą. Tam, kad galėtume skirti daiktus savo regėjimo lauke, jie turi būti arba šviesesni arba tamsesni už aplinką. Vairuotojo reakcijos greitis 90 proc. priklauso nuo matymo, o naktinis matymas visuomet yra prastesnis. Vienas iš apsunkintų vairavimo sąlygų – sumažėjęs vaizdo kontrastas. Tuomet akies vyzdys išsiplečia iki 4 – 7 mm. Prie tokio vyzdžio dydžio išryškėja visi regėjimo fokusavimo sistemos trūkumai. Dar vienas nepatogumas – priešais važiuojančio automobilio šviesų akinimas.

Vairuotojai, pagal savo matymą yra skiriami į dvi kategorijas:

  1. Vairuotojai, turintys gerą regėjimą ir jiems nereikalinga korekcija,
  2. Vairuotojai su prastu regėjimu , kuriems yra reikalinga korekcija.

Pirmajai grupei vairuotojų nereikia jokių korekcinių lęšių, nes bet kokio lęšio uždėjimas priešais sveiką akį neduos jokios naudos vairuotojo matymui, netgi priešingai -  gali dar labiau sumažinti vaizdo kontrastą.

Vairuotojams su prastesniu regėjimu, kuriems reikalinga korekcija siūlome rinktis skaidrius lęšius su antirefleksine danga. Ši danga sumažina atspindžius ir padidina į akį patenkančios šviesos kiekį.Tokie lęšiai padidina matymo komfortą ir sumažina akių įtampą. Taip pat galima vairuoti ir su fotochrominiais lęšiais, tačiau jų charakteristikoje būtinai turi būti nurodyta, kad jie turi didelį šviesos pralaidumo koeficientą, neturi jokio likutinio atspalvio, yra su antirefleksine danga.

Keletas patarimų vairuotojams dėl saugesnio vairavimo nakties metu

  • Reguliariai tikrinkitės regą ir visuomet nešiokite tik pagal Jūsų receptą pagamintus akinius ar kontaktinius lęšius;
  • Akinių lęšiai, automobilio langas, lempos – jie visada turi būti švarūs;
  • Vairuojant būtinai naudokitės šoniniais veidrodėliais;
  • Šiek tiek palenkite galvą žemyn ir į dešinę kai pamatote priartėjantį priešais atvažiuojantį automobilį. Taip laikykite galvą kol šis automobilis pravažiuos (taip sumažinsite apakinimo šviesomis efektą). Tokioje padėtyje kaip ir ankščiau matysite atvažiuojantį automobilį periferiniu matymu, tačiau akinanti šviesa mažiau erzins, nes ji pateks į mažiau jautrią akinimui tinklainės dalį.
  • Venkite vairavimo dideliu greičiu ir sumažinkite greitį esant blogam kelio matomumui;
  • Turėkite automobilyje atsarginę porą akinių;
  • Nevairuokite automobilio su akiniais nuo saulės, nes jie sumažina į akį patenkančios šviesos kiekį;
  • Vairuojant naktį, naudokitės akiniais su skaidriais akinių lęšiais, turinčiais antirefleksinę (atspindžius mažinančią) dangą;
  • Jei Jūsų kelionė tolima – reguliariai darykite stovėjimo aikštelėse pertraukėles. Pasimėgaukite kava ir tuo pačiu palaikyti reikiamą budrumą kelyje.

Po akių operacijos – į šaudymo pratybas

Po akių operacijos – į šaudymo pratybas

Mantas (26) akinius įsigijo vos sulaukęs pilnametystės. Dažnas abiturientas išgyvena nemenką stresą, o vaikinui dar ir akys pasilpo. Ir štai jau aštuonerius metus Mantas su akiniais nesiskiria. Nors tai labai trukdo tarnaujant karinėse oro...


Gydytoja oftalmologė apie tai, kaip saugoti ir stiprinti vaikų akis

Gydytoja oftalmologė apie tai, kaip saugoti ir stiprinti vaikų akis

Anksčiau vaikų akis labiausiai gadindavo ilgas televizoriaus žiūrėjimas. Dabar prie to prisidėjo ir kompiuteris. Apie tai, kas dar kenkia vaikų akims ir ką daryti tėvams, kad vaikų regėjimo kokybė būtų išsaugota, pasakoja Medicinos diagnostikos ir...


Nepatogi liga – akių alergija

Nepatogi liga – akių alergija

Anot alergologų, alergija – tai itin stipri, neįprasta organizmo reakcija, atsakas į iš aplinkos patekusią medžiagą. Kas ją išprovokuoja? Pasirodo, žmogaus organizme prieš įprastines aplinkos medžiagas ima gamintis tam tikri baltymai –...


Kai akių korekcija lazeriu negalima: ar visą gyvenimą teks nešioti akinius?

Kai akių korekcija lazeriu negalima: ar visą gyvenimą teks nešioti akinius? (1)

Nusprendus visam laikui atsisakyti akinių pasidarant lazerinę akių korekcijos operaciją kartais tenka nusivilti – šis geros regos atstatymo būdas tinka ne visiems. Turintieji itin didelę trumparegystę ar toliaregystę ir sužinoję, kad...


Ką turėtume žinoti apie glaukomą?

Ką turėtume žinoti apie glaukomą?

Akis – tai jutimo organas, kuris žmogui teikia daugiausiai informacijos ir padeda palaikyti ryšį su išoriniu pasauliu. Regėjimo netekimas yra didelė nelaimė ir negalia. Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras primena, kad kasmet kovo 12...


Nesvarbu, kiek jums metų – matykite pasaulį be akinių!

Nesvarbu, kiek jums metų – matykite pasaulį be akinių!

Ar norite prisiminti jaunystę? Viską matyti ryškiai ir be akinių? Jeigu į šį klausimą atsakėte teigiamai, o norėdami perskaityti šį straipsnį ant nosies užsidėjote akinius, jis – kaip tik jums. Brandus amžius daugeliui neatsiejamas nuo...


Ar išsigąsti, kai akyse tarsi skraido muselės ir žaibuoja?

Ar išsigąsti, kai akyse tarsi skraido muselės ir žaibuoja?

Akių ligos prabyla įvairias simptomais: skausmu, spaudimu, perštėjimu, niežėjimu, ašarojimu. Tačiau kartais žmonės lyg ir nejaučia jokių nemalonių pojūčių, išskyrus blyksėjimą, tartum žaibavimą prieš akis, kuris tai atsiranda, tai vėl išnyksta....


Kontaktinių lęšių tirpalas: ką reikia žinoti?

Kontaktinių lęšių tirpalas: ką reikia žinoti?

Populiarėjant kontaktiniams lęšiams, dažnai diskutuojama, kokie – vienadieniai ar ilgesniam nešiojimui pritaikyti lęšiai – sveikiausi akims. Tuo tarpu kontaktinių lęšių priežiūros priemonės lieka antrame plane. Apie tai, kuo skiriasi...


Kaip akims gali padėti hialurono rūgštis?

Kaip akims gali padėti hialurono rūgštis?

Pavargau kiekvieną rytą keltis užtinusiomis akimis. Akys paraudusios, ašaroja net rytais, nors atrodytų, kad per naktį turėtų pailsėti, juk nei kompiuterio, nei televizoriaus nežiūrėjau. Maniau, kad tai laikina, bet kuo toliau, tuo įvairiausių...


Optinė koherentinė tomografija padeda pamatyti akies struktūras iš vidaus

Optinė koherentinė tomografija padeda pamatyti akies struktūras iš vidaus

Šiuolaikinis akių ligų gydymas neįsivaizduojamas be lazerių. Lazeriai ne tik gydo, bet ir padeda diagnozuoti. Optinė koherentinė tomografija (OKT) yra lazerinis tyrimo metodas, kuriuo ištiriamos akies vidinės struktūros. OKT panaši į...


Kai didžiausia svajonė prie vairo įprastus pakeisti saulės akiniais...

Kai didžiausia svajonė prie vairo įprastus pakeisti saulės akiniais...

Studentė Kristina (24) su akiniais jaučiasi tarsi nesava. Deja, jaunai moteriai juos tenka nešioti kasdien jau daugiau nei dešimtmetį. Laimingo atsitiktinumo dėka, laimėjusi Medicinos diagnostikos ir gydymo centro skelbtą konkursą, Kristina gavo...


Vasaros pavojus akims gali padėti įveikti nanotechnologijos

Vasaros pavojus akims gali padėti įveikti nanotechnologijos

XXI amžiuje mokslas skverbiasi gilyn į ląstelę, kuriamos technologijos, metodai, vaistai, kurie kuo tiksliau atitiktų gamtos, žmogaus organizmo procesus. Todėl ir žodis „nano“ šiandien nėra neįprastas ar retas. Nanotechnologijos...


Rūkas prieš akis – peršalimo pasekmė?

Rūkas prieš akis – peršalimo pasekmė?

Viena pacientė, išėjusi iš akių gydytojo kabineto, nuoširdžiai apgailestavo, kad pernelyg ilgai delsė nesikreipdama į gydytoją dėl tokio palyginti paprasto negalavimo, atsiradusio baigiant sirgti virusine infekcija. Ji pajuto, kad tarsi blogiau...


Akims kenkia oras?

Akims kenkia oras?

Švarus oras yra svarbus kvėpavimo takų sveikatos veiksnys. Tai žinomas, neginčijamas faktas, pagrįstas mokslo įrodymais. Tačiau oras, kuriuo kvėpuojame, svarbus ne tik plaučiams ar kitiems kvėpavimo organams, bet ir akims. Kodėl patalpų oras tampa...


Akių priežiūra žiemą – kuo ji ypatinga?

Akių priežiūra žiemą – kuo ji ypatinga?

Retas kuris iš mūsų žino, kaip šaltuoju metų laiku teisingai prižiūrėti akis, kad šių nealintų darganos ir sausas patalpų oras, nuolatinė šaltos ir šiltos aplinkos kaita. Juk tai, kas reguliariai dirginama organizme, natūralu, jog ilgainiui...


Glaukoma ir kava

Glaukoma ir kava

Tiriant 75.000 moterų ligos istorijas,nustatytas ryšys tarp kavos gėrimo ir eksfoliacinės glaukomos. Moterys ,naudojančios 500 mg kofeino ar daugiau per dieną (1 puodelyje kavos yra apie 150 mg kofeino) dažniau sirgo eksfoliacine glaukoma EG (P...


Kaip naujiems mokslo ir darbo metams "parengti" akis?

Kaip naujiems mokslo ir darbo metams "parengti" akis?

Vasarą ilsėjomės, atostogavome, keliavome, ir mūsų akys ne taip įtemptai dirbo. Grožėdamiesi gamtovaizdžiu ar architektūros statiniais, žiūrėjome į tolį, o tai, kaip žinoma, teigiamai veikia akis. O kur dar grynas oras, vitaminais trykštantys...


Kontaktiniai lęšiai – ką svarbu žinoti vasarą

Kontaktiniai lęšiai – ką svarbu žinoti vasarą

Kontaktiniai lęšiai jau seniai nebėra naujiena. Ši akinių alternatyva palengvino daugelio žmonių gyvenimą. Tačiau, kaip ir visi geri dalykai, kontaktiniai lęšiai turi savų trūkumų ir nešiojimo ypatumų.


Akys ir mityba: ar gali maistas kenkti akims?

Akys ir mityba: ar gali maistas kenkti akims?

Apie maistą pastaruoju metu kalbama iš tiesų daug. Ir ne be reikalo, nes mitybos įtaka sveikatai didžiulė. „Žmogus yra tai, ką jis valgo“, – pasakė žymus filosofas Liudvikas Fojerbachas. Taigi netinkama mityba sutrikdo daugelį...


Judėjimas ir akių sveikata: ar yra ryšys?

Judėjimas ir akių sveikata: ar yra ryšys?

Fizinis aktyvumas – svarbiausias sveikatą ir gerovę užtikrinantis veiksnys. Judėjimo stoka, ilgas sėdėjimas skatina ligų atsiradimą, o tai ypač aktualu vaikams, paaugliams, moksleiviams. Dažniausiai mažas fizinis aktyvumas siejamas su...


Modifast

Modifast

Baltyminiai produktai svoriui mesti
TLK kodų paieška

Galimi kodai: nuo A00.0 iki Z99.9