Nobel biocare

Apie tėvų ir auklėtojų bendradarbiavimą

Įvairių susitikimų su tėvais ir darželių auklėtojais metu vis išgirstu auklėtojų skundą – neturime laiko bendrauti tėvais, todėl kyla nesusipratimų. Patarkite, ką daryti? Viskas yra daug paprasčiau, nei mums atrodo. Reikia tik pakeisti tam tikrus bendravimo įpročius ir laiką, kai susitinkame su tėvais, leisti prasmingai.

Skirkite laiko kokybiškam tėvų švietimui

Vokietijos, Austrijos, Šveicarijos ir kitų šalių darželių auklėtojai bei psichologai pastebi, kad tėvų dalyvavimas vaikų ugdymo įstaigoje yra labai svarbus. Tėvų domėjimasis vaikų veikla skatina vaikų motyvaciją labiau įsitraukti į ugdymo(si) procesą. Vaikai tampa veiklesni, smalsesni, o tai tiesiogiai siejasi su geresniais jų pasiekimais. Aktyvus tėvų dalyvavimas vaikų ugdyme(si) teigiamai veikia vaikų savivertę ir skatina pasitikėjimą savimi. Supažindinkite tėvus su šia informacija ir jų motyvacija dalyvauti vaiko ugdyme(si) padidės.   Minėtų šalių ikimokyklinio ugdymo įstaigose darbas su tėvais yra įprasta tų įstaigų pedagogų veikla. Tėvai į darželį kviečiami labiau sužinoti apie vaikų raidą, jos ypatumus, tinkamo auklėjimo ir ugdymo(si) principus. Darželių auklėtojai teigia, kad vykdant tėvų švietimą tėvai tampa lygiaverčiais vaikų ugdymo(si) partneriais.   Ar Jūs žinote, ką Jūsų grupės tėvai norėtų sužinoti apie vaikų raidą? Skirkite laiko tai išsiaiškinti ir kokybiškam tėvų švietimui. Pagrindinis tikslas – skatinti tėvus susimąstyti. Tik keisdami savo mąstymą, mes galėsime pakeisti vaikų ateitį.   Tėvų švietimo būdai ir formos gali būti labai įvairūs: neformalios talkos, savanorystė, susitikimai su specialistais, seminarai, kuriuose kartu dalyvauja ir ugdytojai, ir tėvai, darželio internetinė svetainė, internetinis naujienlaiškis ir pan.

Tėvų dalyvavimas padeda užtikrinti darną

Skatinkite tėvus kartu su vaikais dalyvauti įvairiuose darželio renginiuose. Daugelis tėvų ne tik mielai prisidėtų prie renginio organizavimo, kurtų kartu spektaklį, rengtų koncertą, bet ir būtų aktyvūs renginių žiūrovai. Taip vaikai turėtų puikią galimybę stebėti suaugusiuosius ir mokytis tinkamai elgtis naujose situacijose.   Darželių auklėtojos dalydamosi patirtimi teigia: kuo daugiau mamyčių ir tėvelių dalyvauja renginyje, tuo lengviau vaikams tarpusavyje sutarti, iškyla mažiau konfliktų ir pan. Taigi tėvai gali užtikrinti darnią vaikų grupės atmosferą vien būdami šalia.   Skatinkite tėvų savanorystę darželyje, juk padedant tėvams galima labai paįvairinti vaikų ugdymo procesą. Argi nebūtų  smagu, jei kartkarčiais pažaisti su grupės vaikais ateitų keletas tėvų?   Tėvų dalyvavimas renginiuose, darželio veiklose, ugdymo(si) procese kartu su savo vaikais padeda vaikams lengviau prisitaikyti prie naujų situacijų, o tėvams buvimas  kartu su savo vaikais jiems svarbioje aplinkoje, dalyvavimas  įvairiose vaikų veiklose padeda geriau  pažinti savo vaikus skirtingose aplinkose.

Bendradarbiavimas padeda siekti ugdymo(si) kokybės

Šiniči Suzuki (1898–1998; žymus japonų filosofas, pedagogas, smuikininkas ir kompozitorius) teigia, kad kiekvienas vaikas yra gabus. Suaugusiųjų uždavinys – atskleisti tuos gabumus.   Darželyje auklėtojos pastebi įvairius vaikų pomėgius, kuriuos tėvai galėtų puoselėti ir namų aplinkoje. Labai svarbu, kad  tėvai užtikrintų ugdymo(si) tęstinumą namuose. Taip pat ir tėvai gali papasakoti apie savitus individualius vaiko interesus, į kuriuos bus atsižvelgta ugdant jį darželyje.   Tėvai ir auklėtojos turi dažnai bendrauti. Kiek? Tiek, kiek reikia vaikui pažinti. Kuo dažniau vaikų tėvai kalbasi apie savo vaikus su darželių auklėtojomis, tuo adekvačiau visi suaugusieji pažįsta vaiką įvairiose aplinkose.   Netikėkime mitu, kad vaikas vienodai turi elgtis tiek namuose, tiek darželyje. Elgesys priklauso nuo savijautos. Verta žinoti: jei vaikas jaučia įtampą darželyje, jo elgesys ten gali būti mažiau tinkamas; jei vaikas nejaučia nemalonios įtampos namuose, jis yra nusiteikęs geranoriškai.   Tėvams ir auklėtojoms verta susitarti dėl pagrindinių auklėjimo ir ugdymo principų. Prognozuojamas suaugusiųjų elgesys tiek namuose, tiek darželyje tiesiogiai siejasi su prognozuojamu vaikų elgesiu. Ypač svarbu skirti laiko susitarimams ir ieškoti palankiausių sprendimų vaikų labui.

Pirmasis susitikimas – neformalus

Pirmasis susitikimas su tėvais turėtų būti paprastas, malonus ir skirtas susipažinti. Nenorėkite mokyti, auklėti ir moralizuoti. Taip pat patartina vengti primesti formalias taisykles. Geras pirmojo susitikimo pavyzdys – tai bendra talka su arbatos gėrimu ir suneštinėmis vaišėmis. Tėvai besidarbuodami susipažins, o arbatos gėrimas bus malonesnis.

Detaliai suplanuokite tėvų susirinkimą

Po tokios natūralios pažinties galima organizuoti antrąjį susitikimą, kuriame bus nuspręsta, kas ir kaip vyks darželyje. Būtent šio susitikimo metu reikia skirti laiko lūkesčiams išsiaiškinti:

ko tikisi iš auklėtojų tėvai;

ko iš tėvų tikisi grupių auklėtojos;

kaip bus elgiamasi, kai vaikai sirguliuos;

kokios aprangos reikia vaikams, kad jie galėtų bet kokiu oru išeiti į lauką;

kokie vaikų žaislai ir koks elgesys bus toleruojamas, kas bus daroma, kai vaikai elgsis kitaip;

ką reikia padaryti, kad vaikams grupėje būtų malonu gyventi, ir pan.

Šiame susitikime turi dalyvauti visi suaugusieji, kurie bus susiję su vaikų grupe: visos grupės auklėtojos, auklytės ir kitas personalas.   Detaliai suplanuokite susitikimo eigą, numatykite, kiek gali kiekvienas pasisakyti. Jei susirinkime dalyvauja per 20 tėvų, dalyvius galima suskirstyti į grupes. Taip bus daugiau tvarkos ir visi galės išsakyti savo nuomonę.   Organizuokite malonius tėvų susitikimus. Tėvai turi norėti ateiti į susitikimą su auklėtoja. Susitikimai neturi kelti įtampos nei tėvams, nei auklėtojoms. Todėl verta visiems pasimokyti, kaip konstruktyviai  spręsti konfliktus ir įveikti sunkumus. Bet tai jau kita tema.

Kurkime tradicijas

Verta žinoti, kad tėvų ir darželio bendradarbiavimo tradicijoms kurti reikia laiko. Tradicijų nesukursime per mėnesį ar metus. Bet pradėti kurti bendruomenę, kurioje aktyvūs yra ir tėvai, ir pedagogai, ir vaikai, galima jau rytoj.   Ko reikia? Individualios iniciatyvos, kuri ilgainiui pavirs į komandinę, ir užaugs iki malonių darželio tradicijų. Ugdymo įstaigų bendruomenėms gali prireikti nemažai metų, kad jos galėtų pasakyti: taip, mūsų vaikų tėvai aktyviai dalyvauja savo vaikų gyvenime. Tad pradėti jau rytoj – verta.

Ir pabaigai…

Taigi, ko reikia, kad tėvai, vaikai ir ugdytojai darniai bendradarbiautų?   Nesitikėkite, kad į darželį visada ateis visi tėvai, kai juos kviečiate. Nesitikėkite, kad visi kolegos bus patenkinti tėvų atėjimu į darželį. Tikėkime savo veiklos prasmingumu ir džiaukimės tais tėvais, kurie ateina.   Darykime darželyje tai, kas mums teikia malonumo. Organizuokime tokias veiklas, kurios būtų įdomios tėvams, vaikams ir darželio auklėtojams. Tik mūsų asmeninis įkvėpimas ir aktyvumas gali užkrėsti kitus: tiek pedagogus, tiek tėvus.

TAIP PAT SKAITYKITE